Hej!

Jag har problem med dörren till mitt badrum. Översta vänstra hörnet tar i dörrkarmen (röd ruta i bilden). Det går att öppna och stänga, men dörren tar alltid i karmen.
Gångjärnet ser ut som på bilden (infälld bild). Kan jag justera dörren genom att göra något med gångjärnet? Hur? Eller vad kan jag göra för att justera dörren?

Stängd badrumsdörr med markerat övre vänstra hörn som tar i karmen och närbild på gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att ta bort krokhållaren som sitter på dörren och se om det fungerar bättre (det är inte ovanligt att gångjärn tar stryk av den extra tyngden på dörren eller av att hållaren tar emot i ovankant vilket gör att de blir skeva och dörren tar emot i framkant).
Det ser ut som om du har gångjärn som är justerbara i höjdled vilket gör att du kan sänka dörren lite om det finns utrymme åt det hållet.
Om du behöver mer hjälp så ta bilder med dörren helt stängd med och utan krokhållare.
 
Dom gångjärnen är ju inte justerbara i sidled så det enda som kan hjälpa är att knäcka det övre lite åt höger.
 
Det kan fungera att justera karmen också, om det går att skruva in karmen lite vid det övre gångjärnet alternativt på motstående sida där dörren tar i kan det hjälpa.
 
Tack, det hjälpte att justera karmen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.