Hej!

Har ett VP-rör som sitter i en igensatt vägg. I röret finns en 8 mm koaxkabel. Röret är draget som ett upp-och-ned-vänt U där sträckorna är ca 2.5 m + 3 m + 2.5 m. Jag vill byta ut denna kabel mot en cat6-kabel för datatrafik. Problemet är att koaxkabeln sitter som berget...och inte kan jag få igenom en nylonlina heller för att dra igenom cat6-kabeln utan att först dra ut koaxkabeln.

Koaxkabeln är inte kortsluten så jag utesluter att spik/skruv är dragen genom den.

Någon som har en idé om hur jag kan få loss koaxkabeln?

/Vitaudi
 
G
Med tryckluft/damsuggare kanske du kan undersöka om VP röret är helt, eller om det delat på sig i någon skarv. Med samma teknik kan du suga/blåsa in en tunn tråd, som drar in en tjockare, osv. Får du inte ens igenom en tråd med den tekniken så kan det fungera att med tryckluft trycka in glidmedel så det fördelar sig jämt över hela röret och har du tur släpper kabeln greppet.
 
Redigerat:
Tackar för svaret!!
 
Köp silicon-spray på Biltema och spraya rikligt in i röret från båda håll. Det har funkat för mig när det suttit fast. Skulle det inte gå ändå, så skulle jag prova att sätta damsugaren i ena änden och spraya i den andra (kolla bara först att inte drivgasen i sprayen är brandfarlig - isåfall kan det vara riskabelt att dra in den i dammsugaren).

Du har väl föresten en påtryckare i ena änden av kabeln och en dragare i andra? Det lär behövas två personer. Se till att få fast en dragtråd stumt i påtryckaränden så att man kan forsätta trycka på även efter att änden slunkit in i röret.

Pen
 
Hej, Pen!

Jag vet inte vad påtryckare/dragare är. Är det verktyg som är särskilt anpassade för att fästa i kablar och som är därför är lämpliga att använda vid problem som mina?

MVH
Vitaudi
 
Pen menar att det ska stå en person i varje ände, en som drar och en som skjuter på. Det underlättar väldigt...
 
Right!
 
Jag hade samma problem. jag blåste in diskmedel med hjälp av högtryck från båda sidor. sen en som drog och en som tryckte på. Fungerade i mitt fall.
 
Men nästa gång har diskmedlet torkat och jag kan garantera att kabeln sitter fast, så undvik diskmedel, såpa mm. och använd siliconspray. Dels går det lättare att dra nytt samt det torkar inte fast med åren.
 
+1 på Elmonts inlägg
 
Tack för alla svar!! Det blir att använda siliconspray och luftkompressor. Synd bara att det fantastiska "verktyget" påtryckare/dragare inte finns :)
 
Eftersom det i vårt hem är oftast är synonymt med frugan så var det ett ordval med dubbel bemärkelse. *asgarv*
 
Lånar tråden.
Skulle dra igenom en antennkabel från lättvindiga till entréplan i tommt 16mm vprör men dragtråden lossna och nu går det inte att dra kabeln baklänges. Har provat tömma en flaska PTFE spay men njet. Den rubbar inte på sig. Behöver förslag på vas göra!
 
Lokalisera först ungefär vart kabeln sitter fast genom att trycka i en dragfjäder, man brukar rätt lätt känna när man når kabeländan. Sedan får du försöka med våld, ta ett ordentligt tag om kabeln och gör ett mycket bestämt ryck riktat så mycket som möjligt i rörutloppets riktning. Har du tur lossnar den fastsmälta kabeln och du kan på nytt trycka in en dragfjäder, har du otur får du öppna upp väggen och ta isär röret. Därför ska du försöka lokalisera stoppet först.
Kabeln har med största säkerhet smällt ihop med röret i någon böj.
 
Ska prova rycka. Det var en ganska tvär böj i början från ens sidan. Säker bränt fast i den. Surt då huset är helt nytt.

Kom på att det heter ju flexslang och inte vp-rör.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.