harry73
Kan vara tanken som har rost i botten och någon som fick slut på bränsla :)
 
Kirre2 skrev:
Jag tänkte att det kanske var att man ska skriva "i alla fall".
Jag tycker vissa sådana ordkombinationer kan vara mer luriga än andra...man får tänka till lite om de hänger ihop eller ska vara uppdelade. "I alla fall" är gränsfall kanske, men lite mer tricky är "över huvud taget" och det finns säkert andra också som jag inte kommer på nu, så här på rak arm.
 
Det korrekta är ju som sagt "I alla fall", men "iallafall" är vanligt förekommande och jag tycker det borde vara korrekt som en form av talspråk och i mina öron har de lite olika betydelse. Det är lite som "röd färg" och "rödfärg", där det första ju beskriver en färg som är röd medan det andra underförstått syftar på slamfärg - för att försöka göra en liknelse.
 
bonnier skrev:
Jag tycker vissa sådana ordkombinationer kan vara mer luriga än andra...man får tänka till lite om de hänger ihop eller ska vara uppdelade...
Här är ett där båda varianterna är OK: Förresten - för resten.
http://sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl
 
D09
Illustration av en person sittande på golvet med en laptop, omringad av en rörig och en organiserad sida av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Är det inte såhär när vi tar byggkort
 
  • Gilla
AndersPS och 10 till
  • Laddar…
Skulle aldrig falla mig in! :rolleyes:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Textkonversation om frusna fönster som slutar med att datorn förstörs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enolf och 8 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Precis min tanke också :).

Men rost i dieselfiltret uppstår väl inte utan anledning?
Nej, det blir så om man aldrig dränerar det från kondensvatten.
Detta filtret hade en kran i botten för att enkelt kunna dränera filtret från ev vatten om samlats där.
Men dom sekunderna det tar var väl för jobbiga att göra nån gång då och då...
 
D09
En kvinna skrev in till en frågespalt i tidningen.

Kära Walter, jag hoppas att du kan hjälpa mig.

Härom dagen när jag åkte iväg till jobbet, lämnade jag min man i huset tittandes på TV, som vanligt. Jag hade inte hunnit långt när motorn la av och stannade. Jag promenerade hem och bad min man om hjälp. När jag kom hem kunde jag inte tro mina ögon!

Han var i vårt sovrum med vår grannes dotter. Jag är 32 år, min man 34 och grannens dotter 22. Jag och min man har varit gifta i 10 år.

När jag konfronterade honom bröt han ihop och erkände att de hade haft ett förhållande de senaste sex månaderna.Jag ställde ett ultimatum: Bryt med henne eller så lämnar jag honom.

Han har blivit av med jobbet för sex månader sedan och säger att han har känt sig deprimerad och värdelös sedan dess. Jag älskar honom väldigt mycket, men sedan jag gav honom mitt ultimatum har han hållit sig på sin kant.

Han vill inte gå på familjeterapi och jag känner att jag inte når fram till honom. Var snäll och hjälp mig!

Vänliga hälsningar Karina.
___________________________________

Svaret trycktes i tidningen dagen efter.

Kära Karina.

En bil som stannar efter att ha körts en så kort sträcka kan bero på en massa olika fel i motorn. Börja med att kontrollera att det inte är några stopp för bränslet. Om det är okej, kolla insprutningen och att det inte finns lösa kablar.

Om inget av detta är fel, kan det bero på bränslepumpen, att det är för lågt tryck till motorn.

Hoppas att detta hjälper,

Walter
 
  • Gilla
henq och 13 till
  • Laddar…
I slöjdsalen på en skola.....
Verktygstavla med etikett "STAMMHJÄRN" och flera trähandtag som sticker ut vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
D09
En liten pojke stod och väntade utanför mataffären på att hans mamma skulle bli klar med handlingen.

Medan han stod där och väntade kom plötsligt en man gående mot honom. Mannen frågade pojken:
Min son, kan du berätta för mig hur jag kommer till postkontoret?

Den lilla pojken svarade: Självklart! Du går bara rakt ner på den här gatan och när du kommit till slutet svänger du till höger.

Mannen tackade pojken vänligt och tillade: Förresten så är jag den nya prästen här i staden. Jag skulle gärna se dig i kyrkan nu på söndag tillsammans med din mamma. Jag ska då visa er vägen till himmelriket.

Pojken svarade med ett skratt: Men du, snälla… Om du inte ens vet vägen till postkontoret tror jag knappast att du kan visa mig någon väg till himlen.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
...
Pojken svarade med ett skratt: Men du, snälla… Om du inte ens vet vägen till postkontoret tror jag knappast att du kan visa mig någon väg till himlen.
Min farsa jobbade med hissar.
Han brukade säga att han hade samma jobb som prästerna: Vertikal kommunikation :)
 
  • Gilla
Sir Anton och 6 till
  • Laddar…
D09
Två skärmdumpar från en film som skämtsamt spekulerar i Titanic med modern könsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
D09
Skämtsam text om att dricka bubbel med ett glas champagne och en kork bredvid, med logotypen Bubbelbibeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Aldrig före frukost säger jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.