Skulle behöva en 2,5m lång 95*95 regel som inte är tryckimpregnerad. Finns det att få tag på? Om jag ändå köper en tryckimpregnerad hur lång tid tror ni det i snitt brukar ta innan den är så pass torr att jag kan måla den?
 
Finns det inte, borde din brädgård kunna såga till en sådan åt dig. Ring närmaste och fråga. Det borde inte kosta så mycket med en så liten bit...
 
95x95 är en standardstorlek, och finns hos de flesta som säljer tryckt virke. Måla, ja det beror på hur länge den legat hos säljaren. Men efter en månad utomhus i sol och blåst, bör det räcka med en månad innan du målar den.
 
95x95 är ett standardmått som de flesta brädgårdar har.

Om du inte kan få tag på en sådan kanske du kan spika ihop 2 st 45*95? Inte lika snyggt kanske, men om det inte syns...

/fredrik

Edit: standardmått som icke-impregnetar virke.
 
Om det bara dröjer ca en månad innan jag kan måla en tryckt så då kvittar det för min del. Då köper jag mig nog en tryckt som finns överallt. Tycker ändå det är konstigt att det inte finns obehandlade i samma utstäckning som impregnerade men det beror säkert på att alla bärande konstruktioner ska byggas med tryckimpregnerat.
 
I de byggbeskrivningar som Skogsindustrierna ger ut har jag för mig att det står att de avråder från 95x95 för att den lätt spricker, och istället rekommenderar att man spikar ihop 2 st 45x95. Kanske därför den inte är så vanlig?
 
Det är alldeles för tidigt att måla på nytryckt virke efter en månad. Schablonmässigt brukar man rekommendera ett år.
 
Vanligtvis brukar 45x95 ha fyra rundade hörn. Detta blir inte så snyggt när man lägger ihop dem. På min lokala brädgård har de 45x95 trall med två fasade hörn och undersidan något "urgröpt för bättre nyp". Att montera ihop dessa blir snyggt som f-n!

/V
 
nikasp
Någon som sett 95x95 ej impregnerat på hyllan? Byggmax har bara tryckat och Beijer ser ut som beställningsvara, K-Rauta hade inte heller på hyllan. Ska bygga kraftig bänk till garaget med dem som ben.
 
Ring till Woody huddinge eller Byggole nacka. Jag tror dom fixar fram det till nästa dag, eller tillochmed samma dag om du ringer i ottan.
 
95x95 finns åtminstone inte i Finland annat än impregnerad men det kan ju hända det går att få tag på i Sverige. Sågat 100x100 som du planar av eller så köper du 90x90 limträstolpe.
 
den byggole har verkar vara 100x100 oavsett om den är tryckt eller inte. Fyra sågade sidor. Dom har upp till 200x200, blir ett ganska biffigt staket av det.
 
nikasp
Tack för tipsen. Tänkte göra en inte alltför dyr bänk så limträ blir overkill.
 
Kanske kan du limma/skruva ihop 2 st 120 eller 145 breda reglar, och sedan längskapa dessa på båda sidor?
 
  • Gilla
Joan001
  • Laddar…
nikasp skrev:
Någon som sett 95x95 ej impregnerat på hyllan? Byggmax har bara tryckat och Beijer ser ut som beställningsvara, K-Rauta hade inte heller på hyllan. Ska bygga kraftig bänk till garaget med dem som ben.
Fredells Sickla har 95x95 Planhyvlat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.