Dottern fick flytta hemifrån tillfälligt och familjen tog ett banklån för att kunna göra en insats, men råttorna kan vara kvar.

Du kan läsa artikeln här: De har råttinvasion i huset
 
Anticimex missar det bästa rådet som är att skaffa katt. Fattar inte hur de kan skriva upp +10 saker som är bra mot råttor utan att ta med det. Men de kanske är rädda att bli utan jobb.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med dig Ibgu! Min mamma hade jätteproblem med råttor i sitt sekelskiftshus. De hade Anticimex där flera gånger, och det stank dödens så fort råttorna hade dött och låg kvar. Problemen höll i sig tills den dagen hon fick en kattunge i present, det tog ett par månader och sedan var de borta. Sedan har det varit råttfritt i 10 år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Simon och hans familj bör kanske skaffa några Wisebox, de lär ha fångat 1600 råttor under ett år på en av Jordbruksverkets gårdar, läste jag i en artikel nyligen.

http://www.wisecon.dk/wisebox.html
 
  • Gilla
Newborn
  • Laddar…
När det gäller råttor är det långt ifrån alla katter som tar dem. De flesta håller sig till möss och sorkar, råttor kan vara ganska aggressiva mot katter, då väljer katten andra byten.
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Visst skiljer det på katter, men man kan ju bättra på oddsen ifall man väljer bondkatter som fått lära sig jaga på riktigt av sin mamma. Jag kan mycket väl tänka mig att många sönderavlade utställningsraser funkar dåligt.
 
Och om man är allergisk mot katt så kan det räcka med att grannarna har en, så varför inte ge bort en till grannen i present? Det förbättrar dessutom oddsen även om du har en katt själv också.
 
  • Gilla
TävraTysken
  • Laddar…
Om nu alla råttor försvinner så kategoriskt, då kan det inte bero på att katten tar dem, utan på att de flyr om det finns en katt i närheten, tänker jag. Men jag tror inte riktigt på den effekten.

Kanske klarar katten att ta de råttor som också är de so människorna ser, så att nivån blir "osynlig" så att säga ;)
 
Råttor är ganska smarta (till skillnad från möss) och har de möjlighet att välja bostad så är jag rätt övertygad om att de försöker undvika att bli sambos med katter. De känner garanterat på lukten var det finns katt.
 
Vi flyttade in i ett hus på landet förra hösten. Framåt sen höst/vinter upptäckte vi att vi hade besök av små möss. Hade två som hade flyttat in bakom kaminen.
I år har jag preppat med galler i alla stuprännor, satt igen diverse "hål" som vi haft osv.

Sambon är tyvärr allergisk mot katt så det är inget alternativ, men grannarna har katt. Om jag skulle ställa ut mat till katten så den håller sig lite mer runt vårt hus, finns det då risk för att möss/råttor äter upp kattmaten?
 
Ställ inte ut mat åt katter som inte är dina egna, din granne vill säkert ha sin katt själv. Det är ett otyg med folk som matar andras katter, min katt var borta i sju veckor och var ett par kilometer hemifrån, hos någon som gillade att mata...

Dessutom brukar andra djur ta maten...
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
gaidin skrev:
När det gäller råttor är det långt ifrån alla katter som tar dem. De flesta håller sig till möss och sorkar, råttor kan vara ganska aggressiva mot katter, då väljer katten andra byten.
Ja, råttor kan bli rätt stora och har rejält vassa tänder. Råttor jagar faktiskt möss (så har man råttor så slipper man möss, men det är kanske inte direkt nån tröst:) ).
 
Jag har själv sett på när katten tagit storråttor. Kan säga att råttan sprang för livet och gjorde inga attacker mot katten. Däremot förstod katten allvaret och bet till om råttans nacke och släppte inte taget förrän den var död. Inte samma 'lek' som när det gäller kaninungar och vanliga möss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.