Undrar om någon kan på ett ungefär datera under vilken period radiatortypen på bilden är installerad. Radiatorinstallationen bör vara samtida med badrumsbygget så toastol och vask är antagligen från samma renovering.
Retro badrum med vit radiator, toalett, handfat, duschhörna och trästol, i stil från 1960- eller 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns flera radiatorer i huset av samma modell. En till bild med en radiator, även innerdörren bör vara från samma renovering om det kan ge en mer exakt datering.
Ett gammaldags vardagsrum med trägolv, radiator, rosafärgade stolar, kamin och en öppen dörr som visar en del av ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min gissning är mitten på 1960-tal till mitten på 1970-tal. Någon annan som har mer exakt idé?
 
Både dörren och beslagen på den är väl typiskt 60-tal?

Den där typen av radiatorer vill jag minnas påstås vara vanligast fram till oljekrisen -73, då oljeeldning, som gav höga framledningstemperaturer (därav att radiatorn har en liten värmeavgivande yta) blev för dyrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag tror att sådana radiatorer användes ännu senare.
Men rördragningen under vasken är skumt. Fanns prisolrör så tidigt?
Duschen är av senare modell (början 90-talet), kan ju varit så att den intressanta rördragningen gjordes då när man satte in duschen.
Bara gissningar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror att sådana radiatorer användes ännu senare.
Men rördragningen under vasken är skumt. Fanns prisolrör så tidigt?
Duschen är av senare modell (början 90-talet), kan ju varit så att den intressanta rördragningen gjordes då när man satte in duschen.
Bara gissningar.
Bra tanke, prisol kom väl på 70-talet? Eller blev i alla fall vanlig då. Om inte annat skulle dimensionen på rören kunna ge viss ledning då dimensionerna förändrades på 60-talet, tex. användes 16 mm då.

Och det stämmer att den typen av radiatorer installerades en bra bit in på 80-talet i vart fall. Sen tog nog konvektorradiatorerna över?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tror att allting (VVS & ytskikt) är samtida med undantag för duschkabinen som kanske är nyare.
Huset har genomgått en stor renovering med nya ytskikt, nytt pannrum i källare med gjutet golv ovanför där man placerat badrum och kök ovanpå. Vattenburet system nyinstallerat då, tror jag.

Lite nyfiken på när i tiden denna renovering skett, därav frågan. Installationen i sig fungerar rätt bra.

Kan ta någon bild till på installationerna om det kan underlätta årtal; på anslutning av radiatorer, dimensioner på rör och även på kopplingarna på prisolrören. Återkommer!
 
Om du har lite tur kanske du kan hitta ett tillverkningsdatum på lysrörsarmaturen ovanför badrumspegeln :)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vill du bygga ett museum? Rördragningen är ju ganska enastående. Jag beundrar planeringen och utförandet.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Om du vill förnya dig har jag en del Swedborg inredning från tidigt 80-tal.
 
Ser hemmapulat ut. Inget ont i det om det är bra kopplingar och väl gjort, men lite amatörvarning över prisolrören och vinklarna.
 
Men furupanelstaket är väl det väl stark 70-tals varning på eller?
 
BirgitS
Kranarna på handfatet bytte man ofta till under tidigt 70-tal och då ersatte de kromade handtag som man lätt brände sig på. Klinkergolvet är väldigt likt de som funnits i två lägenheter från tidigt 60-tal. Lysröret ovanför handfatet lär nog vara något senare än så. Badrumsskåpet påminner om ett jag hade som var från sent 80-tal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.