Det har gått sex timmar... :rolleyes:

Husen/Husvagnarna stod på kompisens mark, och det skulle låna kompisens el. Inga problem med koncession.
 
tommib
Rikard Gjersvold skrev:
Om jag inte missminner mig är det förbjudet att dra el till en annan fastighet/tomt, så iden kanske faller redan där.
Du kanske läste det i inlägg #4 :)

-MH- skrev:
Det har gått sex timmar...
Nåja, 30 timmar. Men TS kanske har bättre saker för sig än vi andra...
 
Jaha, jag läste bara klockslaget ja! :)
 
Mikael_L skrev:
Du vill dra 200 meter lång kabel avsäkrad med 20A.
Med tanke på vad de ska ha elen till, kanske deras behov inte är trefas 20A. Hushållsel i ett extremt litet hus + något snickeriverktyg ibland, låter som behovet är totalt max 10A enfas. Kanske billigare att överföra 1-fas 10A?
 
Mikael_L
tompaah7503 skrev:
Med tanke på vad de ska ha elen till, kanske deras behov inte är trefas 20A. Hushållsel i ett extremt litet hus + något snickeriverktyg ibland, låter som behovet är totalt max 10A enfas. Kanske billigare att överföra 1-fas 10A?
Så kan det vara.
Men första uppgiften var att strömmen skulle tas ifrån något som var avsäkrat 20A och då får vi väl initialt utgå ifrån detta. Och sen utreda effektbehoven.

Först när detta är klart så kan vi landa i vad för matning som behövs och hur resten ska se ut.

Och det var därför jag bara började med att ange vad för slags kabel som krävs och vad den kostar.
För nästan alltid när jag får frågan av någon vad det kostar att få ström 100m, 200m eller längre bort så har frågeställaren kollat på Jula att någon slags kabel kostar 10kr/meter och tror att det blir lite billigare än så iom att man köper så mycket kabel på en gång. :)


För jag ingen mer input ifrån trådstartaren så är det meningslöst att fortsätta.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hej,

Nu skriver trådstartaren igen. Jag har nu (om än sent!) läst varenda inlägg. Jag är väldigt tacksam för engagemang och trådsvar, även om jag kan alldeles för lite för att riktigt kunna ta någon konkret hjälp av diskussionen. Men det är ju också en hjälp - att inse att det här med el är en större djungel än jag förut visste om. Jag kommer att kontakta en elektriker som får komma till platsen och titta, det blir det enklaste.

Om jag stött någon med min frånvaro i tråden (ser att det diskuterats) ber jag hjärtligt om ursäkt. Det var verkligen inte min avsikt. Ibland händer det saker i livet som gör att man inte kan/hinner engagera sig på det sätt man trott, eller ens har tillgång till internet. Men alla ni som svarat - tack!

Allt gott / Lina
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.