Hej!

Jag har installerat ett DSC Power Series 1864 larm men har problem med sirenen. Från mitt gamla larm hade jag kvar en 12V siren som jag tänkte att jag kunde använda även med det nya men så fort jag slår på strömmen till larmet så börjar det låta i den. Och mycket riktigt mäter jag 12V med voltmeter över "Bell +/-" anslutningen (som vad jag förstår är vad man skall använda). Larmet är inte ens "armed" så detta verkar lite konstigt...

I bruksanvisningen står att larmet "övervakar" sirenutgången (och mycket riktigt får jag ett felmeddelande om ingen siren är inkopplad) men det borde väl inte vara med 12V för då kommer det ju att låta eller? Är larmet trasigt eller gör jag något fel?
 
Har du glömt och monterat ett motstånd i sirenen kanske..
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Ja jag viste inte att det behövdes. Har ingen manual till Sirenen och DSC manualen visar inget sådant.

DSC manualen nämnde att man kan sätta ett 1k motstånd över Bell om man inte har en siren (så att inte övervakningen löser ut) - men sätter jag ett sådant i serie med sirenen blir det väl inget ljud alls ... Tacksam för förslag på lämpligt värde att experimentera med eller förslag på hur jag mäter mig fram till ett...

Kan nämna att sirenen har elektronik i sig (så polaritet var viktig - kollade typ tre gånger att det blev rätt så tror inte det är felet) är väll den som genererar ljudet gissar jag och panelen sänder bara en fast +12...
 
Redigerat:
tommib
Motståndet ska ligga parallellt med sirenen. Kollas manualen till ditt DSC-larm igen. Om sirenen har drivelektronik och separat matning kan det mycket väl räcka med den lilla spänning som läggs ut för övervakningen för att trigga sirenen.
 
Jag har en lättdriven siren och där räcker det med övervakningen för att det ska bli lite ljud från sirenen. La ett motstånd parallellt med sirenen och sen dess är det tyst när det ska vara tyst och det låter helt klart så det räcker när det ska göra det
 
Minns du möjligen vilken resistans du valde (eller i vart fall i vilket härad)? Jag är ingen "elektronikkille" som har en massa olika motstånd hemma så det blir till att gå en sväng till butiken och då gäller det ju att ha någon aning...

Min siren har INTE separat strömmatning utan jag gissar att elektroniken bara dras igång när det kommer en signal och att den då modulerar signalen (larmet sänder väl bara en komntinuerlig +12V gissar jag)...
 
Redigerat:
tommib
Larmet sänder beroende på hur det är konfigurerat en fast signal (inbrott) eller en pulserande (brand). Motståndet ska vara 1k2 om jag minns rätt, jag kan kolla när jag kommer hem.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Hmmm undrar då om min siren är lämplig (eller så gissade jag fel om vad elektroniken i den fyller för funktion och den inte har med tongenereringen att göra). Får leta om jag hittar någon beteckning på sirenen som kan googlas men troligen inte då den är rätt gammal....
 
tommib
Sorry, hade fel. det ska vara ett 1k motstånd.
Har du manualen till ditt larm? Annars kan du ladda ner den t.ex. här http://cms.dsc.com/download.php?t=1&id=17007
Det är visserligen den nordamerikanska versionen men alla kopplingsscheman stämmer.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Jodå jag har manualen men är tydligen inte så bra på att läsa den. Får göra ett nytt försök efter jobbet idag.

Kunde inte läsa något annat än att man skulle sätta ett 1k ohm motstånd över Bell utgången OM MAN INTE HADE EN SIREN för att övervakningen inte skall rapportera "trouble" men det kanske framgår att det ÄVEN gäller när man har en siren men då lämpligen ute vi denna.. .

Skall testa och se hur detta faller ut...
 
tommib
Motståndet ska alltid sitta där. Vitsen är samma som ett EOL-motstånd i en zon, dvs larmet ska kunna upptäcka att ledningen är klippt.
Bor du söder om stan och orkar ta dig till älvsjö kan du få ett av mig
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Skall kolla om jag råkar ha ett 1k liggande men om inte tar jag tacksamt emot ett (får väll annars åka till Elfa om de numera säljer styckvis).... Sänder PM i så fall!
 
Kjell har ett bra utbud av motstånd, tror även classe har en del motstånd. Om du har långt till elfa.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Verkar som båda endast säljer stora paket med typ 100 motstånd eller mer och inte styckvis.
 
Redigerat:
RilleRock
Betala porto så kan ja skicka över ett 1K motstånd.
 
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.