Hej!
har bredband+iptelefoni via telia (enda vi kan ha)

har varit mycket avbrott varje år och vi brukar då bli kompenserad med ett belopp per tjänst beroende på hur länge det varit avbrott.

nu hade jag ett avbrott på 12 dagar och enligt villkoren när vi tecknade tjänsten skulle detta ge 500:- per tjänst, dvs 1000:- vilket ju egentligen är alldeles för lågt när månadskostnaden för abbonemanget är 480:-

MEN nu när jag felanmälde blev jag erbjuden typ 180:- för de hade räknat vad tjänsten kostar och delat med antal dagar den varit ur funktion.

nä jag kollar detta har de smygit ut nya villkor från 1 januari 2016.

detta är ju helt absurt! har man tecknat en tjänst ska den fungera, fungerar den inte ska man bli kompenserad.
med samma logik ska man ju inte behöva betala de dagar man inte använder bredbandet...

inser nog att det är kört, men blir så jäkla förbannad!

kan man skicka ut nya avtal med försämrade villkor, sk. negativ avtalsbildning.

hur tacklar jag problemet?

jag kan inte minnas om jag fått något nytt avtal, och har absolut inte skrivit under något
 
O
De kan förändra avtalsvillkoren. Men om du har bundit dig ett visst antal månader så börjar inte ändringen gälla förens ditt avtal har gått ut. Du kan då säga upp avtalet om du vill. Att det bara finns en operatör har ingen betydelse i detta fall.
Själv kan jag tycka att det är en rimlig ersättning att man delar upp avgiften i dagar. Så som det gjorts i det nya avtalet.
Det gamla var väldigt generöst... För hur kan det vara för lågt att få 1000kr i ersättning när den totala avgiften är 500:-? Detta för en period om 12 dagar.

Jag förstår din frustration över att det inte fungerar. När jag hade problem med mitt bredband så fick jag mobilt bredband, med obegränsad surf. Jag fick även ett modem. Det var de som själva tog upp det! Jag har Telia.
 
Menar du att du tycker avdraget ska motsvara kostnaden?

Det innebär ju att de inte behöver anstränga sig för att det ska fungera, de riskerar bara att inte få någon intäkt
 
Hemmakatten
Jag är i likadan situation med Telia
Tredje avbrottet på tre månader. Vi har också fått ett 4g modem/router, men först efter långt avbrott och åtskilliga timmar i telefonkö. Vill nog påstå att alla de besvär vi har och har haft borde innebära ett större avdrag än bara ett dagsavdrag.
 
Läs detta och känn dig nöjd efteråt, kopierat från FB
Hej, kära kompetensbefriade klåpare på Bredbandsbolagets kundtjänst!
Detta är ett öppet brev till Er, Konsumentverket, Sverker Olofsson samt övriga medborgare, som tyvärr behöver upplysas om ert usla sätt att uppträda mot den vanliga, lilla konsumenten (såna där varelser ni tjänar miljoner på, om ni har glömt det).
Det är så att ert kundbemötande är under all form av negativ, jävla kritik. Således skulle jag gärna vilja prata med någon riktig chef eller annan person med lite, lite ansvar inom företaget. Låt mig beskriva situationen som uppstått:
Den 1 juli flyttade jag till ny lägenhet. I den förra lyan hade jag Bredbandsbolaget som internetleverantör (vilket bör nämnas var problemfrittt) . Därför ringde jag, i god tid (dryga månaden) i förväg, och hörde mig för hur det funkade att flytta bredbandet.
Kvinnan jag pratade med sa att det inte skulle vara några problem. En tekniker skulle möjligen behövas skickas ut eftersom det nu skulle gå genom telejacket. Jag frågade då specifikt om hon garanterade att vi skulle ha internet på flyttdagen, och det lovade hon DYRT och heligt. En tekniker skulle skickas ut på flyttdagen, om det ens skulle behövas.
Om jag band upp mig på 12 månader skulle jag dessutom slippa den" nätta" "flyttavgiften" a´495 riksdaler. Det lät väl okej tyckte jag, jag har ändå planerat att bo här i mer än ett år. Ett avtal slöts över 12 månder, där jag återigen under avtalstecknandet försäkrade mig om och garanterades att det skulle levereras den 1/7.
Här sitter jag nu och skriver på ett dubbeltecknat internet från Com Hem och författar dessa sorgsamma rader. Här sitter jag, och det har det gått exakt 46 dagar utan bredband. Fyrtiosex dagar efter utlovat datum. Vänd på steken - vart vore jag om vi ponerar att jag skulle bli 46 dagar försenad med en räkning till Er?! Det vore ett avtalsbrott, och sådant beteende får tråkiga konsekvenser. Detsamma borde väl ändå gälla vice versa, va?!
Åter till historien. Då det gått några dagar efter flytt utan kontakt till internet, eller kontakt från varken tekniker eller bredbandsbolag, ringde jag kundtjänst (endast smått irriterad) och frågade varför mitt bredband dröjer. Där bad någon av era förprogramerade människorobotar om ursäkt, och skulle skynda ärendet så att en tekniker kom illa kvickt och garanterat senast den veckan . Ok, det får jag väl leva med, tänkte jag.
Dagarna går, problemet består. Varje vecka har det varit samma satans visa. Jag ringer, ett snäpp mer irriterad för var gång, förklarar situationen, varpå människorobotarna svarar samma sak; "ursäkta, en tekniker kommer under veckan. Vi kan inte säga när exakt. Glöm inte att betala din räkning, så ersätts du allt i efterhand.".
Som god och lydig samhällsmedborgare betalar jag plikttroget 448 kronor i slutet av juni. När hela juli gått utan bredband och en ny räkning ligger i brevlådan ringer jag åter kundtjänst. Förutom standardkonversationen om tekniker som är på väg, så förklarar jag det logiska i att jag river den nya räkningen som också är på 448 svenska riksdaler. Eftersom jag betalat samma summa på 448 kronor för ett bredband som aldrig kom i juli månad, så skulle vi varit "kvitt" gällande utlovad återbetalning i efterhand, om jag skippade denna andra räkning. Logiskt. 448-448=0. Vi hade varit kvitt ekonomiskt. 448+448=896. Det är mer logiskt att jag ligger ute med nästan en tusenlapp för ingenting, enligt Bredbandsbolagets logik. Jag är ingen matematiker, det skall erkännas, men noll i skuld är väl ändå mer kvitt än en tusenlapp?
Det var i det samtalet vansinnet tog över. Jag fick nog. Jag skällde och skrek. Jag sa att jag ville säga upp avtalet eftersom ni brutit det. Det gick inte. Jag förklarade att jag visste att jag tecknat mig för ett år, men med löfte om leverans på flyttdagen. Alltså var affärsavtalet brutet från er sida. Kundtjänsttelefonisten bad mig då stanna kvar i luren medan hon "kollade upp saken", och en minut senare är hon tillbaka med besked. Det var omöjligt att bryta, för enligt avtalet får leverans dröja upp till 20 dagar. Då sa jag:"Nu sköt du dig allt i foten! Det har för fan gått 31 dagar sen flytt, och säkert 70 dagar sedan jag tecknade avtalet. Alltså avtalsbrott. Härmed vill jag därför säga upp avtalet". Men icke.
Efter gräl betalade jag åter 448 kronor för absolut ingenting, förutom möjligtvis att jag inte uppskattar inkassobrev. Maktlös mot draken.
Nu kommer den sjuka upplösningen:
Det kommer tillslut ett brev om att tekniker kommer. Med datum och allt. Idag kom så en tekniker 46 dagar för sent. Han kunde snabbt konstatera att jag bor i ett nyrenoverat Com Hem-hus, där man tagit bort alla telefonjack som inte är specialanpassade för Com Hem, så han kunde inte göra ett skit. Han mailade då Er på Bredbandsbolaget och förklarade att det helt enkelt inte går att koppla in ett sånt bredband här. Varpå jag ringde kundtjänst och sa att nu måste ni väl ändå stryka avtalet. Högst tveksam och med ständiga påpekningar från snubben/människoroboten att han gör ett undantag för mig. Avtalet hävs. Halleluja, tänker jag!!!
Men..
Så var det ju de där 896 kronorna som jag betalat:
- Sätter ni tillbaka dom på mitt konto som ni lovat?
- Nej, dom kan jag tyvärr inte göra något åt. Jag har egentligen redan varit för snäll som stryker avtalet."
- Men snälla nån, det är ju ni som inte fullföljt avtalet. Jag har inte gjort något fel. Jag har köpt en tjänst som ni inte klarade av att leverera."
"Tyvärr, det går inte"
"Så jag har betalat Er nästan en tusenlapp för luft kan man säga?
"Japp, det skulle man nog kunna säga, ja. Jag skickar bekräftelse på att vi stryker avtalet med posten."
Detta sades med en hånfull, överlägsen ton, som gav mig känslan av att han hela tiden hade nån slags underton av typ "krångla mer grabben, så stryker vi inte ens avtalet".
Han sade själv att jag betalat 896 kronor för luft. Är det okej att bemötas så? Är det vad ert företag står för?
En fucking tusenlapp för ingenting. Ni är inget annat än simpla tjuvar, skulle jag vilja påstå då. Jag kräver en jävla ursäkt. Jag kräver att ni lämnar tillbaka pengarna ni stulit. Det är inte mycket jag kräver. Men vårt förhållande är föralltid slut.
PACTA SUNT SERVANTA, era satans sopor!
BITCH BETTER HAVE MY MONEY, med ränta!
Upplev mer! Upplev mer!
Dra åt helvete, jag ber Er.
Hälsningar, en en gång trogen kund - aldrig mer.
Karlstad 15/8-16
Urban Bazooka
PS. Måtte denna skrift bli en viral succé. Då kan ni sitta där och förbanna de reklamkostnader som kommer krävas för att bygga upp ett skadat varumärke. Då hade för er futtiga 896 kronor varit bättre, va?! Jag är en enkel konsument, ni är en stor drake. Men jag tänker inte tolerera vilket beteende som helst. Ovanstående är vad jag kan göra, mitt bidrag till bekämpningen av onda drakar. DS.
PS 2. Bet you were`nt ready for that! DS 2.
DELA
DELA
DELA
DELA
DELA
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Telia borde lära sig av Vattenfall.. jag har tydligen haft strömavbrott två gånger under maj månad (var antagligen på jobbet, så jag har inte märkt något), kompensationen för det var 2x400kr för tydligen var avbrotten på mellan 4 och 8 timmar långa..

Tack Vattenfall!
 
Trist att Telia har bytt. Fick 3000:- en gång för att min digitaltv-dosa gick sönder och det tog tid att få en ny. Hade dessutom en i reserv som jag använde under tiden.. Det var bättre förr :)
 
att telia bytt är ju negativ avtalsbildning då jag inte signerat något nytt avtal.
 
Som nämndes i #2 brukar det stå i avtalet att de har rätt att ändra. Iofs brukar det i det sammanhanget även skickas ut info om det. Kolla det finstilta :-/
 
jo visst, men det är ju negativ avtalsbildning. som att jag skulle skicka ett brev till dig och skriva: svarar du inte inom 30 dagar är du skyldig mig 1000:-

visst telia har säkert jurister som upprättar avtalen...

men jag känner inte till att jag fått något skickat till mig
 
O
camaro1969 skrev:
jo visst, men det är ju negativ avtalsbildning. som att jag skulle skicka ett brev till dig och skriva: svarar du inte inom 30 dagar är du skyldig mig 1000:-

visst telia har säkert jurister som upprättar avtalen...

men jag känner inte till att jag fått något skickat till mig
Läs det jag skrev i mitt inlägg.... Så hänger du med på vad som gäller.

https://lagen.nu/begrepp/Negativ_avtalsbindning
Kan du läsa om vad de anser är negativ avtalsbindning samt länkar till domar.

jag tror förvisso att du mest är bitter på att du inte får så mycket i ersättning som du haft tidigare, som enligt mig egentligen var för bra för att vara sant! Men eftersom du klagar på att 1000:- i ersättning för en tjänst du betalar 480:- i månaden. Det är för mig nästan lite väl magstarkt att klaga på det. Dessutom så var avbrotten 12 dagar.
 
fullt medveten av detta om negativ avtalsbindning, vart menar du det skulle falla i detta sammanhang?

det stämmer att jag är bitter för man blir dåligt kompenserad. det var rimligt tidigare.

hur skulle du reagera om du vart utan el i 12 dagar? skulle du då vara nöjd att slippa betala för elen du inte förbrukat under 12 dagar? när oxfilen i frysen blir förstörd
 
camaro1969 skrev:
hur skulle du reagera om du vart utan el i 12 dagar? skulle du då vara nöjd att slippa betala för elen du inte förbrukat under 12 dagar? när oxfilen i frysen blir förstörd
Oxfilén får du täckning för via hemförsäkringen + annan mat givetvis om totalbeloppet överstiger självrisk. Vi hade ett avbrott som varade i mer än 2 dygn, fick slänga det mesta i frysen utom bär/svamp/grönsaker som tål omfrysning, filmade+fotade allt och drog iväg till FB. Återbetalningen från Fortum täckte gott och väl avdraget för självrisken så det blev pengar till ny mat + lite pengar över totalt sett.
 
känns rimligt fusion, så det ska vara och precis det jag säger!

telia de j'kla hottentottarna vill ju självklart inte betala något om de inte kan leverera det de utlovat
 
Undrar om de inte tar för givet att alla har mobil idag och att det i regel täcker behovet vid avbrott. Kan ju även vara så att de bara rättar sig i ledet och följer konkurenternas ersättningsnivåer vid avbrott.

Hade själv Telia innan vi fick öppen fiber, hade en hel del strul med TV tjänsten via ADSL, fick ersättning en gång för fel i TV tjänsten som berodde på Motorolas TV box. Efter övergången till fiber (Bahnhof) har det endast varit korta avbrott på mindre än nån timme , oftast bara nån minut och säkert mindre än 10 ggr på 5 år. Skönt att slippa Telia via fasta nätet, mobilt har jag fortfarande Telia och är nöjd på den fronten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.