camaro1969 skrev:
så när du nyttjar mest el kan ditt bundna pris vara billigare än rörligt, och när du nyttjar mindre el är det dyrare.
jag vet dock inte vart breakeven går och jag har inga mer belägg för det utan läste bara detta för några år sedan och det verkar logiskt. så jag tror på det :)
Här har du en jämförelse i diagrammet, är ganska få och korta perioder som rörligt elpris är dyrast: https://godel.se/om-godel/elavtal-och-priser/statistik-elpriser/
 
Budet 1år
Betalar följande :
29.09kwh öre

Plus 4.80 öre el certifierad

29.20 skatt

Totalt 63.2 betalar jag ink allt
 
Redigerat:
E
Jag förstår inte hur någon kan rekommendera varesig compricer eller elskling som båda är köpta av marknaden. När jag gör mina prisjämförelser på el utgår jag alltid från Energimarknadsinspektionens prisjämförelsesight som är helt oberoende, nämligen elpriskollen. :)

Själv bytte jag tidigare i år till Borås energi som just då hade bäst erbjudande i mitt område 3. (y)
 
Elektra skrev:
Jag förstår inte hur någon kan rekommendera varesig compricer eller elskling som båda är köpta av marknaden. När jag gör mina prisjämförelser på el utgår jag alltid från Energimarknadsinspektionens prisjämförelsesight som är helt oberoende, nämligen elpriskollen. :)

Själv bytte jag tidigare i år till Borås energi som just då hade bäst erbjudande i mitt område 3. (y)


Men var inte någon bra.... Blev dyrare:( får
Väl vara nöjd med mitt avtal, så
Länge..

Bra tips annars
 
hakan_o skrev:
Här har du en jämförelse i diagrammet, är ganska få och korta perioder som rörligt elpris är dyrast: [länk]
som du ser är det dyrare när man behöver som mest el, nämligen när det är som kallast,
i juli när jag behöver 300kwh spelar det ingen roll om det är 30 öre dyrare med rörligt.

men när jag behöver 3000 kwh timmar i januari vill jag gärna inte att rörligt är 30 öre dyrare då har resten av årets "vinst" försvunnit
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
OXYD
Elektra skrev:
Jag förstår inte hur någon kan rekommendera varesig compricer eller elskling som båda är köpta av marknaden. När jag gör mina prisjämförelser på el utgår jag alltid från Energimarknadsinspektionens prisjämförelsesight som är helt oberoende, nämligen elpriskollen. :)

Själv bytte jag tidigare i år till Borås energi som just då hade bäst erbjudande i mitt område 3. (y)
Håller helt med. Compriser och elskling visar endast de som de får kickback på.

Vill man ha billigast och ett seriöst svar så är det elpriskollen som gäller.
 
Hmm, jag fick också sämre förslag på elpriskollen än på elskling. But why?
 
Jag med, jag fick också sämre förslag på elpriskollen än på elskling. Undrar också varför.
 
camaro1969 skrev:
som du ser är det dyrare när man behöver som mest el, nämligen när det är som kallast,
i juli när jag behöver 300kwh spelar det ingen roll om det är 30 öre dyrare med rörligt.

men när jag behöver 3000 kwh timmar i januari vill jag gärna inte att rörligt är 30 öre dyrare då har resten av årets "vinst" försvunnit
Om vi ser från 2012 t.ex. så har rörligt varit dyrare vid två tillfällen. Det ena tillfället sticker precis upp ovanför bundet avtal och är så kort i tid att det i diagrammet inte går att se hur lång perioden var. Men inte var det länge.
Det andra tillfället var tidigare i år med en period på kanske 1-2 månader där rörligt var dyrare.

I den första perioden handlade det om en merkostnad på ca 5 öre/kWh och i den andra perioden ca 10 öre/kWh.

Man kan säkert räkna på olika sätt.
Enl. mitt sätt är det ganska kallt ute och finns ett skapligt stort behov av el också i t.ex. nov, dec, feb och mars, då kanske du behöver 1500-2500 kWh per månad beroende på var du bor...även om nu januari råkar vara kallast med det just då största behovet.
Som bonus tillkommer sen även alla andra månader på året då priset också är lägre.
 
Samma här, elskling ger lägre priser.

Min gissning är att elbolagen kan paketera erbjudanden till elskling som ger bättre pris till konsument, trots kickback eftersom elskling exponerar elbolagen bättre (fler användare) än elpriskollen.
 
hakan_o skrev:
Om vi ser från 2012 t.ex. så har rörligt varit dyrare vid två tillfällen. Det ena tillfället sticker precis upp ovanför bundet avtal och är så kort i tid att det i diagrammet inte går att se hur lång perioden var. Men inte var det länge.
Det andra tillfället var tidigare i år med en period på kanske 1-2 månader där rörligt var dyrare.

I den första perioden handlade det om en merkostnad på ca 5 öre/kWh och i den andra perioden ca 10 öre/kWh.

Man kan säkert räkna på olika sätt.
Enl. mitt sätt är det ganska kallt ute och finns ett skapligt stort behov av el också i t.ex. nov, dec, feb och mars, då kanske du behöver 1500-2500 kWh per månad beroende på var du bor...även om nu januari råkar vara kallast med det just då största behovet.
Som bonus tillkommer sen även alla andra månader på året då priset också är lägre.
jo man kan nog få fram vilket resultat man vill beroende på vilken förbrukning man räknar med.

när man beräknar ränta håller jag stenhårt på rörlig ränta för det är billigast i längden.
men när det gäller elpris skiljer det sig, och jag betalar gärna några ören mer under sommaren för att undvika topparna på vintern, elpriset tenderar ju att fluktuera betydligt mer än räntorna så vad tror ni toppen hamnar på i vinter?
 
D
hakan_o skrev:
Om vi ser från 2012 t.ex. så har rörligt varit dyrare vid två tillfällen. Det ena tillfället sticker precis upp ovanför bundet avtal och är så kort i tid att det i diagrammet inte går att se hur lång perioden var. Men inte var det länge.
Du missar helt vitsen med ett bundet elpris, nämligen att priset inte förändrar sig under bindningstiden. Du kan ju inte titta på valfri punkt i diagrammet och säga att rörligt är billigare än bundet. Det betyder bara att man nästan alltid får betala en premie för ett bundet avtal. Det i sig säger inget om huruvida det är lönsamt med ett bundet avtal eller inte.


Titta t.ex. på oktober 2012. Då var elpriset för bundet avtal mycket högre än det rörliga. Men ser man sedan på utfallet så ser man att det inte skulle vara någon prisskillnad att tala om. De med förbrukning främst under vinterns kalla månader skulle kanske gjort vinst med bundet avtal, men det framgår ju inte alls av "din jämförelse" där du bara tittat på enskilda punkter.
 
DIY_freak skrev:
Du kan ju inte titta på valfri punkt i diagrammet och säga att rörligt är billigare än bundet. Det betyder bara att man nästan alltid får betala en premie för ett bundet avtal. Det i sig säger inget om huruvida det är lönsamt med ett bundet avtal eller inte.

Hurvida det är sant eller inte får man väl räkna på själv. Men ovanför diagrammet står det i texten:

Rörligt pris billigast i längden

I diagrammet ser du prisutvecklingen för olika avtalsformer på elmarknaden där rörligt elpris varit överlägset bäst. Det här exemplet visar priserna för småhus med elvärme i elområde 3 och 20 000 kWh i årsförbrukning, exklusive nätavgifter och skatter.



Någon har väl räknat på det enl. någon framtagen standardmetod och kommit fram till att så är fallet. Har läst samma sak tidigare på andra ställen också.
 
D
hakan_o skrev:
Någon har väl räknat på det enl. någon framtagen standardmetod och kommit fram till att så är fallet. Har läst samma sak tidigare på andra ställen också.
Någon i det här fallet torde väl vara GodEl som sidan länkas till och de säljer el och bara till (surprise surprise... not) rörligt pris.

Om du istället tar information från en mer opartisk källa, t.ex. energimarknadsbyrån, så ser det ut så här:

http://www.energimarknadsbyran.se/D...k/Elhandelspris för småhus.pdf?epslanguage=sv

Om jag då tecknade ett ettårsavtal t.ex. i dippen början 05 så hade jag garanterat ett lägre energipris än om jag hade kört på rörligt. Det behöver man inte vara kärnfysiker för att inse.

Samma sak med ett 1-årsavtal nov-09.

Sep-10

osv... Och det är ändå bara de mest uppenbara fallen... Det finns många tillfällen då fast elpris varit billigare än rörligt och tar man sedan förbrukningsprofilen med i beräkningen så blir det ännu mer intressant.

Att göra som en del av er och se för varje tidpunkt om rörligt eller fast elpris är billigast är ju bara dumt. Det är som att påstå att det aldrig skulle vara lönsamt att ta ha en hemförsäkring, för den kostar alltid pengar i början...
 
DIY_freak skrev:
...
Om jag då tecknade ett ettårsavtal t.ex. i dippen början 05 så hade jag garanterat ett lägre energipris än om jag hade kört på rörligt. Det behöver man inte vara kärnfysiker för att inse...
Ja visst, och om jag visste att nästa trisslott är en högvinst så skall jag naturligtvis köpa den :D

Men problemet är ju att du inte kan veta om "dippen" inte följs av ännu lägre priser månaden efter, eller flera år därefter.
Har du förresten räknat på vad totalpriset skulle bli med fast respektive rörligt pris på ett- eller tvåårsbasis?

Och om du har tecknat ett fast ettårsavtal, kan du ju inte veta om priset ett år därefter är lågt eller all time high, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.