Ska köpa överbleck. Måste kapa den (ett rakt snitt). Vilken plåtsax bör jag köpa?
 
Lite dyrt för att kapa en plåt :-/
 
Ja du kan ju prova med en billig variant om du har en förkärlek till att bli förbannad.
Ska du bara kapa ett bleck så kan du ju måtta upp den och gå till nån verkstad och be att få låna en tång. Eller så kan du ju prova med vinkelslip, men då får du nog måla skiten efteråt.
 
Snailman
Biltema har plåtsax för 75 kr, Clas Ohlson för 99 kr. Välj en rak. Om du behöver rikta plåten efteråt kan du lägga den mellan två brädbitar och knacka lätt med hammare.
 
Skulle det vara ett visningshus så kan jag rekommendera den lite dyrare saxen(lr om du kommer använda den hyfsat ofta).
Men det fungerar med en billig också, pröva på en ände av blecket först så du får in tekniken.

Lycka till!
 
Går väl att såga av med en bågfil.
 
Jag köpte Biltemas plåtsaxar (höger och vänster) när jag fixade mina fönsterbleck härom året och de har fungerat kalasfint. Dock så kostade jag på mig en bättre falstång för att kunna göra uppviken utan för mycket svordomar.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Om det är denna typ av sax du menar skulle jag hellre gnaga av plåten med tänderna. [länk]
Denna "raka" modell duger bara till korta snitt, så djupt som käftarna når, för att komma djupare behöver plåten böjas uppåt/neråt rätt mycket för att saxen ska gå flytta längre fram.. Höger/vänstersaxarna av samma typ är bättre (i vissa fall bara hyfsade, i andra fall riktigt bra), där kan klippa vidare djupare in i plåten medan ena kanten av plåten kan passera under plåtsaxen ganska oskadd - remsan man klipper loss behöver däremot böjas uppåt för att passera käftarna på andra sidan av saxen.
 
Stefan N skrev:
Om det är denna typ av sax du menar skulle jag hellre gnaga av plåten med tänderna. [länk]
Haha....jag har några av den typen och kvaliteten och dom används aldrig. Istället är det en gammal rackare av denna typ som får tugga plåt:

Använd gammal plåtsax på ett trägolv, vilket symboliserar robusthet och tillförlitlighet i arbetet med plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är duktigare på plåt än vad jag är, så den duger till allt jag tar mig för.
 
Snailman
De billiga korta plåtsaxarna har tänder på eggen, för att plåten inte ska åka iväg, då blir det en massa småhack i plåten, innan jag skaffade den från Harald så klippte jag med en billig som gör hack, sen filade jag kanten med en enkelgradig fil.

Jag skaffade också en falstång från Jula, och en handdriven nibblare, för att lättare dela en lång fönsterblecksplåt i två (för att göra två fönsterbleck av en plåt)
 
Redigerat:
Ska man hålla på med fönsterbleck måste man ha en höger och en vänster-sax, en rak kan man köpa om man har pengar som man inte vet vad man ska göra av.

Både höger och vänster saxar kan klippa rakt.

Protte
 
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Haha....jag har några av den typen och kvaliteten och dom används aldrig. Istället är det en gammal rackare av denna typ som får tugga plåt:

Den är duktigare på plåt än vad jag är, så den duger till allt jag tar mig för.
Hehe, håller med er, odugliga. Köpte efter frustration en gammal från tradera som faktiskt är konstruerad med funktionen i åtanke.
 
  • Gilla
tjtj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.