Ska dra igång och bygga altanen men vi vet inte hur vi vill ha de med taket än. Tanken är att altanen ska gå längs hela långsidan på huset. Men kommer de se konstigt ut med tak över hela altanen. Huset ser ju redan lite lustigt ut....
Vill ju gärna ha tak över ytterdörr och altandörr..blir väll konstigt med 2 tak åxå? Slänger upp en bild på huset å
Ett enfamiljshus med mörkt tak och vit fasad utan altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bygg en altan längs hela långsidan och ett tak över med några pelare i stil a'la amerikansk söder. Det borde kunna funka.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hittade en bild på ett hus som påminner om ert, men med en porch. Jag tror det blir snyggt, och porchen tillför en extra funktion. Kanske att jag hade planerat så altanen gick ut en bit utanför porchen.. Ett enfamiljshus med vit veranda, grönt gräs och omgivande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett enfamiljshus med vit veranda, grönt gräs och omgivande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Fördelen med att ha altantak längs med hela långsidan är väl att altanen blir mer användbar och skön att vara på. Och så tycker jag att det är snyggt. Nackdelen kan vara att det blir mörkare på insidan i rummen. Det kan vara bra att förbereda sig på. Ni kanske har fönster från andra håll i de rummen också så att det inte gör så mycket?

När vi byggde altantak i sommarstugan blev det rummet som hade altantak utanför sig ett mörkt litet skyffe.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter. Ja de får bli tak över hela nu. Såg ju inte så illa ut heller på bilden Robert63 lade in. Tror inte de blir så mörkt heller då vi har sätt in nya o större fönster på flera ställen.

Mvh Anders
 
Hela långsidan hos mig har trädäck och en ramkonstruktion som håller segeldukstak under sommarhalvåret. Glasat tak över entren. Fördelen med segeldukstaken tas bort under vintern då södersolen tillför både ljus och värme (fönster golv till tak) under vinterhalvåret. Solen ger så mycket värme att jag inte behöver ha pelletskaminen igång dagtid från februari och framöver. Sommarhalvåret ger taket skydd mot sol - och lättare regn.

Dina fönster är inte så stora. Det blir nog väldigt mörkt. Roberts amerikanska hus är fint - men byggt för ett betydligt varmare klimat.
 
Beror nog på hur högt i tak man har ute på verandan också. Om verandans tak sitter vid nuvarande takfot borde det inte bli så mörkt innanför verandan, eller?
 
Nja. Huset kan komma att se väldigt knepigt ut. Lägger man taket såå högt får man också räkna med att sol, vind och snö ändå blåser in. Jag tycker det här är ett ypperligt exempel för en duktig arkitekt. Du kan lätt förstöra designen på ditt fina hus.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ja tror inte ja kommer störa mig så mycket på att de blir lite mörkare inne av taket då de är sol från ca 11-12 tiden tills den går ner så de brukar bli hemskt varmt en solig dag.
Men är ju mest fundersam över utseendet.... helst skulle ja vilja ha tak över halva huset men då täcker man ju inte in både altan dörren och ytterdörren....svårt läge....och 2 tak ser väll åxå skumt ut...
Jo en arkitekt har nog bra idéer men dom kostar ju därefter åxå.

Mvh Anders
 
Vi anlitade arkitekt nyligen för att reda ut hur vi skulle planera med garage och tomt. Kommer anlita igen, det var sjukt värt pengarna (de är rätt snabba på att göra skisser).

Två tak skulle nog se mycket konstigare ut än ett längs hela väggen, då tror jag det är bättre att ni skippar tak över entrén eller bara har ett väldigt litet där.
 
abel48 skrev:
Ja tror inte ja kommer störa mig så mycket på att de blir lite mörkare inne av taket då de är sol från ca 11-12 tiden tills den går ner så de brukar bli hemskt varmt en solig dag.
Men är ju mest fundersam över utseendet.... helst skulle ja vilja ha tak över halva huset men då täcker man ju inte in både altan dörren och ytterdörren....svårt läge....och 2 tak ser väll åxå skumt ut...
Jo en arkitekt har nog bra idéer men dom kostar ju därefter åxå.

Mvh Anders
Tycker de löst ljusinsläppet på ett galant sätt på bilden jag skickade med.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.