Hej!
Har ett gammalt (~100 ar) trahus i Bohuslan. Yttervaggar (liggande trabjalkar kladd med trapanel) star pa en "stenmur". Inuti "stenmuren" sa har det fyllts upp med jord och golvbjalkarna har bara lagts direkt i jorden. Dessa har nu ruttnat och jag har brutit upp golven och gravt ur all jord. Har sedan tankt fylla pa med lecakulor, gjuta ett golv och sedan lagga ett nytt 25 mm tragolv ovanpa. Ar detta vettigt samt hur skall man ga tillvaga? Hur bygger man upp nagot fran marken och uppat sa man undviker framtida fuktproblem och anda far ett valisolerat golv?
Tacksam for alla tips stora som sma!
Med vanlig halsning Ola
 
Ett förslag kan vara att börja med en 20cm isolering typ frigolit, sedan gjuta en platta. Därpå lägge en sådan plastmatta som ger luftning mellan plattan och trägolvet och sedan lägga ditt trägolv (det behöver då inte vara så tjockt du kan nöja dig med tunnare eftersom det inte ligger på reglar. Du använder sedan socklar med ventilation. Men checka av detta med andra, helt säker är jag inte
 
Undvik platta på mark (vilket gjutningen blir). Lägg hellre balkar d.v.s. torpargrund.
Jag rekommenderar boken "bygga grund" som ingår i Svenks byggtjänsts utbud. Där finns många förklarande texter och bilder. http://bok.forlaget.ica.se/visa.html?id=159
 
Tror nog ändå att platta blir säkrare, man får gräva ut mycket för att få en bra luftmängd för att skapa en torpargrund, det är inte heller så lätt att få en sådan i balans med rätt temperatur och ventilation för att förhindra fuktskador. Jag tror att en bra isolerad platta är ett bättre alternativ, man det är viktigt att isoleringen finns. De plattor som gjordes på 70talet saknade detta och med detta kom problemen. Dagen sätt att uppföra platta ovanpå isolertingen är nog en av de säkraste konstruktionerna
 
Du har ändå den yttre muren att säkra från fukt. Kolla in boken.
 
Vi har renoverat tre rum i vårt hus, två har vi gjutit platta i och ett har torpargrund. Hade vi gjort om det hade alla haft gjutet golv idag. Underhållsfritt och bra.

Detta har diskuterats förr på forumet, så pröva sök funktionen.
 
TN,
Vi har renoverat tre rum i vårt hus, två har vi gjutit platta i och ett har torpargrund. Hade vi gjort om det hade alla haft gjutet golv idag. Underhållsfritt och bra.
Vilket underhåll är det du bedömmer att du har med torpargrunden? Är den uteluftsvetilerad?
 
Eftersom det började bli problem i grunden efter mindre än ett år så sitter där numera en avfuktare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.