Kramla
Läst att du försökt dra, rycka, vrida etc... prova med att locka med någon godbit:p
 
Dubbelpost.
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Biltema har rätt billiga kameror på 10m sladd. Skaffa en sådan och se vad som är fel.
Denna?

Ja, 350 spänn kan det ju vara värt...och kameran går ju att använda till annat senare. Jag tror att jag kan tejpa fast en sådan på en flexibel plaststång (ten till terassmarkis) så jag kan trycka fram den dit munstycket sitter fast.
 
En variant kan vara att trycka in något för att försöka rensa lite, en rejälare vajer t.ex. Finns att få tag på i båttillbehörsbutiker som har riggverkstad om inte annat ;)

En annan variant, som du kanske vill ta till oavsett för att få veta vad problemt är/var, är en inspektionskamera. Biltema har en billig variant som kanske kan vara värd pengarna

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...-Elektronik/Inspektionskamera-USB-2000034725/
 
Paxman skrev:
Denna?

Ja, 350 spänn kan det ju vara värt...och kameran går ju att använda till annat senare. Jag tror att jag kan tejpa fast en sådan på en flexibel plaststång (ten till terassmarkis) så jag kan trycka fram den dit munstycket sitter fast.
Se där ja, förslaget om kameran hade redan kommit ;)

Du kanske kan använda ett VP-rör, om det behövs.
 
Jag har fångat en iller som hade bitit ihjäl alla våra höns natten innan en gång. Den gasade vi ihjäl. 👌🏽
 
Paxman skrev:
Högtrycken är nog kraftig så det räcker, Kärchers stora konsumentmodell. Dock har en polare minsta proffsmodellen, så har den samma fattning skulle jag kunna testa med den iofs.
Är en jädra skillnad med en större tvätt. Vi kör oftast illern med en 230volts tvätt eftersom den är mycket smidigare att flytta med sig än våran stora tvätt kärcher HD 10/25-4.

Vi hade stopp i ett avloppsrör som hade frusit ihop med skit, började med lilla tvätten och det gick men inte roligt eftersom vi stod på nersidan av röret. Man måste stå och dra tillbaka illern lite hela tiden. Kopplade sen in stora tvätten och den drog iväg ini röret som en raket. 15m iller och 25m högstrycksslang rusade in i röret.

Högt tryck är inte allt, högt tryck tillsammans med flöde är grejer!
 
thomasx skrev:
En variant kan vara att trycka in något för att försöka rensa lite, en rejälare vajer t.ex. Finns att få tag på i båttillbehörsbutiker som har riggverkstad om inte annat ;)

En annan variant, som du kanske vill ta till oavsett för att få veta vad problemt är/var, är en inspektionskamera. Biltema har en billig variant som kanske kan vara värd pengarna

[länk]
Ja, en tanke jag har är att trä på någon styvare, men ändå flexibel, slang utanpå illerslangen. Kanske kan det hjälpa till att rucka lite på grejerna så de släpper. Det är nog bra att filma först dock, så man ser vad problemet är.
 
Alriksson skrev:
Är en jädra skillnad med en större tvätt. Vi kör oftast illern med en 230volts tvätt eftersom den är mycket smidigare att flytta med sig än våran stora tvätt kärcher HD 10/25-4.

Vi hade stopp i ett avloppsrör som hade frusit ihop med skit, började med lilla tvätten och det gick men inte roligt eftersom vi stod på nersidan av röret. Man måste stå och dra tillbaka illern lite hela tiden. Kopplade sen in stora tvätten och den drog iväg ini röret som en raket. 15m iller och 25m högstrycksslang rusade in i röret.

Högt tryck är inte allt, högt tryck tillsammans med flöde är grejer!
Ska kolla med polaren ifall illern passar på hans tvätt. Tror i alla fall att den är kraftigare än min, så kanske kan den göra skillnad.
 
Tänkte jag skulle uppdatera vad som hänt i ärendet.

Efter jag skrev senast testade jag att filma med min egna endoskopkamera. Den var dock för kort, så jag kunde inte se var illern satt fast i. Dock såg jag något som fick det att knyta sig i magen, en stor spricka i röret! :eek: För mig såg det ut som att röret var helt av! Detta var ganska nära det horisontella röret, men kanske är röret av längre in också och att illern sitter fast i den sprickan.

Dock vet jag att det är mycket lätt att luras av de där kamerorna, men känslan jag fick var att firman som gjorde om parkeringen och installerade rännan helt enkelt knäckt röret. När de installerade rännan gjöts denna fast, men jag upptäckte senare att de monterat den helt fel så de var tvungna att bryta upp allt för att göra om. De var rejält våldsamma när de skulle få bort cementen.

Jag har, sen jag såg sprickan, målat upp hemska scenarior där vi får strida mot firman i rätten för att få dem att ta sitt ansvar för detta misstag. Därför ringde jag killen som var här och filmade/spolade förra året och bad honom komma hit igen, och nu har han precis åkt härifrån.

Det var ingen spricka jag såg! :D Det var en helt normal skarv mellan två rördelar (jag sa ju att det är svårt att tolka vad man ser i en endoskopkamera!). Han är så grymt bra den här rörkillen! Han är så lugnande och skrattar lite hjärtligt åt hur hans kunder (jag!) nojjar upp sig för minsta småsak. (y)

Hur var det med illern då? Jo, han körde vidare med kameran i röret och plötsligt ser vi hur illerslangen går uppåt!! :x Han sa direkt, jaha, här har du en rensbrunn. Ööööh, va?! Jo, ca 1,5 meter från rännan finns en rensbrunn vars lock någon gång i tiden (troligen i mitten på 80-talet) täckts över. Vi hade ingen aning om att något sådant fanns där. "P-plats" frågade ju om detta tidigare i tråden, men eftersom det inte finns något spår av denna brunn på ytan så trodde jag att nästa anhalt på röret var ute i gatan. Illern hade troligen kört fast i brunnslocket på något sätt. Med lite mer våld än jag vågat utöva fick spolkillen loss slangen! :D

Kostnad för att killen kom hit: ett par tusenlappar...att få veta att röret är helt OK, fått ut slangen och fått reda på att det finns en dold rensbrunn: PRICELESS!!! (y)

Nästa grej är nu att lyfta upp marksten och bärlager samt gräva fram locket till brunnen för att kunna rengöra och tömma den på skräp (bland annat två tennisbollar?!). Detta kunde dock vänta ett par tre år tyckte spolkillen.

PHUUUUUUUUUUUU!!!! :p
 
  • Gilla
OskarO och 5 till
  • Laddar…
Jag har också grävt fram en dold dräneringsbrunn. Jag hittade den på en gammal VA-ritning över huset. Tidigare ägare hade helt enkelt anlagt en rabatt över brunnen.

Om du har en metalldetektor så kanske du kan hitta brunnen. Locken är ju ofta av gjutjärn. Du kan också prova att borra med en lång borr rakt ner, det borde märkas när man slår i locket.

Brunnsbeteckningar finns bland annat på byggmax.
 
Ja, jag frågade hur jag ska göra när jag grävt fram locket och rensat brunnen. Han sa att det är ju bara att lägga igen markstenen igen, nu vet du ju att brunnen finns där. Jag tyckte väl att det kanske vore bra om man ordnade en lösning som gör det lite smidigare att rensa igen...men svaret på det blev att det är ju fult med ett lock mitt i markstensbeläggningen. :D

Om det är som jag tror, att locket täcktes vid ett markarbete som skedde runt 1985 så känns det inte som att locket måste vara så lättillgängligt. Jag menar, det är över 30 år sedan brunnen senast rensades och det är inte något akut att göra det ännu. Tar jag upp markstenen och rensar, så lär det vara läge att lägga om allt innan det är dags att rensa igen och då slipper jag ett synligt lock.

EDIT: Jag letade bland originalritningarna vi fått som PDF av kommunen, men jag ser inga spår efter denna brunn...eller ens några dagvattenledningar.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Om du har en metalldetektor så kanske du kan hitta brunnen
Kom ihåg att ansöka om tillstånd att använda den bara ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.