S
123abc skrev:
Jag betvivlar dina dyrkkunskaper till att "dyrka upp de vanligaste låsen i svenska hus", det är möjligt men kräver en hel del kunskap och känsla.
Jag betvivlar även att du lyckas med en bumpkey i ett t.ex assa 700-serie som är väldigt vanlig på svenska marknaden.
Jag dyrkar en hel del när jag gör låsöppningar och vet vad som krävs för att göra det ute i verkligheten och det är allt annat än enkelt.
Det är sant, jag borde inte skrivit att jag kan dyrka upp de vanligaste låsen. Det är bumpkey jag menar och det kan nog inte räknas som dyrkande.

Jag slipade iordning en egen bumpkey som fungerade till mitt eget lås iaf. Efter det blev det inbrottslarm installerat.
 
Demmpa skrev:
@123abc, har du läst denna tråden [länk] ?
Nej den hade jag missat men de hänglåsen säljs väl med texten från 3år i säkerhet.
Det är dock en stor skillnad på att öppna övninglås eller enklare lås i bra kondition mot att göra det i verkligheten när de suttit monterade ett tag och det är kallt ute ;)
SueCia skrev:
Jag slipade iordning en egen bumpkey som fungerade till mitt eget lås iaf. Efter det blev det inbrottslarm installerat.
Jag är lite nyfiken på vad du då har för lås.
Att komplettera det fysiska skyddet med ett inbrottslarm är inte fel.

Edit tog bort lite tekniskt som känns OT.
 
O
Jag ser inga problem att få upp de flesta låsen... :p
Hand håller en Bosch Professional vinkelslip nära ett metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
S
Odjuret skrev:
Jag ser inga problem att få upp de flesta låsen... :p
[bild]
Fast jag tror nog den där lämnar lite spår efter sig iaf. :p
 
S
123abc skrev:
Nej den hade jag missat men de hänglåsen säljs väl med texten från 3år i säkerhet.
Det är dock en stor skillnad på att öppna övninglås eller enklare lås i bra kondition mot att göra det i verkligheten när de suttit monterade ett tag och det är kallt ute ;)

Jag är lite nyfiken på vad du då har för lås.
Att komplettera det fysiska skyddet med ett inbrottslarm är inte fel.

Edit tog bort lite tekniskt som känns OT.
Det är ett ASSAlås från 1969. Kan inte ge mer detaljer än så.
 
SueCia skrev:
Det är ett ASSAlås från 1969. Kan inte ge mer detaljer än så.
Svarar med något jag skrev i en parentes i förra inlägget men tog bort igen (en gammal sliten 5-stifts låscylinder kanske som passerat bäst före datum för länge sedan).
Då kanske det är bättre att se över låsen än att montera larm som första åtgärd.
 
S
123abc skrev:
Svarar med något jag skrev i en parentes i förra inlägget men tog bort igen (en gammal sliten 5-stifts låscylinder kanske som passerat bäst före datum för länge sedan).
Då kanske det är bättre att se över låsen än att montera larm som första åtgärd.
Absolut, men larm skulle ändå installeras och jag hade både central och detektorer liggande så det vart naturligt då det kostade mig 100 kronor totalt, för kontantkortet till larmsändaren då.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
När jag sålde huset uppmanade jag den nya ägaren att byta låscylinder.
Känns ju bra för mig som säljare också om det blir gjort, om inte annat för att slippa misstankar om det mot förmodan skulle hända någonting efter köpet.
 
Hemmakatten
Har aldrig bytt lås vid tidigare husköp. Men efter att ha hängt här på forumet ett antal år så kommer vi definitivt att byta lås om det blir aktuellt med nytt husköp. I efterhand kan jag tycka att vi varit lite naiva vad gäller lås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.