Hej,
Någon som vill dela med sig av bra och dåliga päronsorter? Vi vill ha ett mindre träd och det ska planteras i stockholmsområdet på ett ganska soligt läge. Andra mindre träd kan också vara intressanta. Vi vill hålla det max ca 3 meter högt eller lägre.
 
S
Du ska leta efter svagväxande stam så blir inte trädet så stort.
 
Har päronrosten nått Stockholmsområdet? Kolla med plantskolan/hushållningssällskapet om rosten finns i din miljö. Finns den, avråder jag att sätta päron - om du inte bor mycket isolerat.

Har du en fin södervägg kann man ev sätta ett spaljererat träd som kan täckas med fin duk efter pollineringstiden. Jag tror det kan vara ett alternativ.

Jag hade själv ett pampigt Charneu-päronträd från 1928 som vårdträd i min förra trädgård. Jag tog inte bort trädet men fick dagligen rensa gräsmattan på svarta blad aug-sep och frukten uteblev efter 10 år. Det blev något bättre efter att närmsta grannen tog bort en angripen en.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Den svagväxande stammen heter idag Pyrodwarf. Förr användes kvitten men den roten är dåligt härdig i högre zoner.

Päron kan vara knepigt och de behöver värma långa höstar för att mogna. Är det ett varmt Mälarnära läge (zon II) i Stockholm eller nån av ytterförorterna där det är kallare (zon III). För zon III finns det färre bra päronträd än för de varmare lägena.

Jag skulle titta på de modernare sorterna, t ex 'Carola'.
 
yonna skrev:
Har päronrosten nått Stockholmsområdet? Kolla med plantskolan/hushållningssällskapet om rosten finns i din miljö. Finns den, avråder jag att sätta päron - om du inte bor mycket isolerat.

Har du en fin södervägg kann man ev sätta ett spaljererat träd som kan täckas med fin duk efter pollineringstiden. Jag tror det kan vara ett alternativ.

Jag hade själv ett pampigt Charneu-päronträd från 1928 som vårdträd i min förra trädgård. Jag tog inte bort trädet men fick dagligen rensa gräsmattan på svarta blad aug-sep och frukten uteblev efter 10 år. Det blev något bättre efter att närmsta grannen tog bort en angripen en.
Här finns info om päronrost. Det rekommenderas att man plockar bort alla blad på ett nyinköpt träd för att inte sprida eventuell rost.
http://www.lundstradgardssallskap.se/res/pdffiler/paronrost.pdf
 
Vad gäller sortval: vilka päron tycker du är goda? Själv har jag ett Clara Friis Tycker mycket om dom päronen eftersom dom är hårda och krispiga nästan ända fram till dess de blir övermogna. Föredrar man päron som blir mjuka och saftiga ska man välja en annan sort....... (vi har diskussion inom familjen just om detta - hur päron ska vara!) .

Passa på nu i höst att smala olika päronsorter för att hitta någon favorit.

Tror att päronträd över lag blir väldigt stora, såvida de inte ympats på svagväxande stam eller formats som spaljéträd.
 
  • Gilla
JBL89
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag lyssande på råd om päronträd för tio år sedan och köpte mig ett stamträd 'Clara Frijs'. Ännu inga päron eller blom. Det växer på raskt men oj vilken grenskorv det kan råka ut för vissa år (känt i litteraturen).

Snabbare har det gått med 'Conference' (på vanlig vildpäronrot) som jag har spaljerat mot ladans södersida men frukten har det tufft att hinna utvecklas i kalla zon III. Nu i regnet:

Spaljerat päronträd 'Conference' mot en röd lada med gröna blad och inga synliga päron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två omoget päron med gröna blad framför en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Göteborgs Diamant (Zon 1-4) finns i lågväxande sorter och är en gammal beprövad sort. Mycket goda frukter, men första skörden är efter 5-6 år.
 
Claes Sörmland skrev:
Jag lyssande på råd om päronträd för tio år sedan och köpte mig ett stamträd 'Clara Frijs'. Ännu inga päron eller blom. Det växer på raskt men oj vilken grenskorv det kan råka ut för vissa år (känt i litteraturen).
Tack för info om grenskorv. Har inte varit medveten om det men inser nu att mitt Clara Frijs nog har en del därav. Släpper svarta blad under sommaren. Vet dock inte om trädet lider av det. Vissa år ingen frukt, andra år massor av frukt. Nu är jag inte lika våghalsig på höga höjder som jag var förr, så de flesta päronen får gå till fåglarna.....

Är man i första hand intresserad av frukten, är nog spaljeträd det bästa sättet. :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
O
När det gäller äppeltråd så pratar man om olika stammar, där stam B9 är lågväxande stam. Dock så kan den behöva stöd under sin livstid, då rötterna inte går så djupt.
 
Tack för all information. Jag kanske ska tänka om och välja någon annan frukt. Något syrligt, knaprigt äpple eller så.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.