Är på jakt efter en prisvärd robotgräsklippare. Har cirka 500 m2 som behöver klippas. Delar av gräsmattan har betydande lutning men denna kan eventuellt göras om till "äng" om det underlättar. Någon som har några tips? Vill egentligen köpa kvalitet men samtidigt är jag fullständigt ointresserad av "lull-lull". Finns det en enkel, stark, pålitlig och inte alltför dyr robotklippare åt mig därute?
 
Automower 310? Den har egentligen en enda funktion: Klippa gräset utan att krångla - installera den, tryck på startknappen och glöm bort den.

Men kanske är tomten för lutande? Hur mycket lutar det?
 
Gardena 40/50.
 
Värsta sluttningen är uppe och tangerar 50% lutning.
 
HQ 420 kommer klara lutningen. Visserligen specad för 2200kvm men vill man ha såna lutningar klippta måste man upp på den nivån.
 
Ska du ha en klippare som är pålitlig, ger jämnt klippresultat och inte lämnar spår så går typ allt förutom Gardena och Husqvarna som har guideslinga bort. De kostar ju lite mer men har förväntningar på resultatet så är det värt pengarna.

Om du värdesätter pålitlighet och klippresultatet lågt kommer du nog undan med vilket annat märke som helst. Men risken är att du ångrar din snålhet och blir tvungen att köpa en dyrare robot ändå. Jag har själv gjort den resan.

HQ 420 är bra men möjligen lite överdimensionerad för din tomt. Om du utesluter de kraftiga sluttningarna är den minsta HQn eller en Gardena rätt val.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, 310 är ju lagom i storlek för att gå vettiga klipptider på den mattan. Går man ner i storlek behöver den gå betydligt mer. Den klarar dock bara 40% lutning enligt spec, så sannolikt klarar den lite mer i verkligheten. Så det kanske räcker att du planar ut sluttningen lite för att hålla nere priset?
 
Låter som det får bli en HQ310. Gardena R50 verkar ju vara nästan samma maskin men den verkar ju vara lite svagare när det kommer till besvärlig terräng och lutning. Tack för hjälpen.
 
Har du ekonomi för det så är det ett mycket klokt val till av en HQ310. Som det mesta när det gäller hus så måste man se kostnaden över tiden och inte till det enskilda inköpstillfället och sedan även den egna arbetsinsatsen och hur man värderar sin tid. Blev ett längre inlägg än jag tänkte från början men men....
 
Björkman skrev:
Låter som det får bli en HQ310. Gardena R50 verkar ju vara nästan samma maskin men den verkar ju vara lite svagare när det kommer till besvärlig terräng och lutning. Tack för hjälpen.
Husqvaran och Gardena är ju "samma" bolag. Skulle tro att en Gardena klippare har ca. 80% HQ delar. På min Gardena laddare står det Husqvarna t.ex. Kundtjänst är även samma för de båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.