I sommarstugan har jag kökstak med lagt plåttak i tegelprofil. Nu har vi gjort en liten utbyggnad i direkt anslutning undertill takutsprånget för köket.

Ytan på utbyggnad är ca 2x3m (djup/bredd) och lutningen är så lite tilltagen som möjligt för att få vettig ståhöjd inomhus, och med vettig är den i dagsläget endast ca 188cm

Nu undrar jag hur jag på bäst sätt lägger plåttak även på utbyggnaden?

Fotplåten från kökstaket sticker ut så pass att vi kan lirka in ny plåt under och på så sätt få ett naturligt fall med den övre plåten utanpåliggande den nedre.. Men det får inte plats läkt!!!

Hur ska vi göra?

Takpapp är lagd idag, och med tätt trätak undertill (21x95)
 
Utomhusskymning med röd traditionell stuga, oisolerat utrymme och vit varmvattenberedare under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pågående bygge av en träförlängning på ett rödfärgat hus med svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där såg jäkligt klent ut. Takbalkarna på bilden ser ut att vara liggande 45x70? Inte mycket bärighet i det.

Ska du få vettig takhöjd, lutning och takbalkar som håller får du nog riba bort det gamla taket på den här sidan, och lägga takbalkar uppifrån nock och ner.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Är det en takfotsplåt man ser?
Går det att ta bort den och byta mot en lämpligt vinklad plåt som går ut över det nya taket och överlappar skarven?
I så fall kanske det finns tillräckligt med höjd för ett undertak/kondensskydd och läkt?
 
Oldboy skrev:
Är det en takfotsplåt man ser?
Går det att ta bort den och byta mot en lämpligt vinklad plåt som går ut över det nya taket och överlappar skarven?
I så fall kanske det finns tillräckligt med höjd för ett undertak/kondensskydd och läkt?
stämmer, takfotsplåten är troligen borttagbar utan större ingrepp?

jag behöver ju max få till ca 25mm extra utrymme för läkten..
dock blir det ju lite större tomrum mellan nuvarande nederkant på den lagda plåten och den nygjorda utbyggnaden,
i och med att vinkeln på taket ändras/ökar - vilket kanske är positivt för regn/vinter?

har dock inga tvivel på bärigheten, klarar det två man som springer omkring däruppe så bör det klara lite snö..
har satt 20st takbalkar på totalt 2.8m bredd, vilket känns både stabilt och tåligt (om än inte enligt normen)
 
Jag hade valt att överväga en sänkning av golvet med minst 2 dm, sedan en överliggare i "timmer" som du byggt med, alltså en hellång bit mellan huskroppen och den nya väggen i samma nivå som "pinnarna" som du har i taket.

Varför har du inte fällt in det nya taket en bit upp i det gamla, det befintliga taket, då kan du öka på till lite grövre dimension så att det garanterat håller för snölast, två personer som skuttar på tak är inget mot 400 - 600 kg/kvm om det är blötsnö som fastnar på det platta taket. Om det kommer rikligt med pudersnö och vädret slår om var tror du att allt det blöta hamnar?
Sänkning av golv eller/och bryta in nya, grövre reglar hade jag sett som en vettig men mera tidsödande lösning.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
problemet är att golvet max går att sänka 45mm ytterligare (i bästa fall) eftersom grunden utgår från köket som gjuten platta, vilket i sin tur gör att jag måste få ut bilningsmaskin för att plocka bort allt.. sänkning är alltså uteslutet!
 
Jag kan ha fel, men har för mig att 2x3" el 2x4" på flatan är ok som bärläkt under plåttak, på takstolar cc 120 cm. (Även låglutande tak.)

Håller det att gå på för två man så skulle inte jag vara överdrivet orolig för bärigheten. Särskilt inte om man lägger viktfördelande bärläkt relativt tätt.
 
det var just min tanke.. ytan fördelad på många takstolar, sedan bär ju även sidorna upp en del med knutning

då är frågan främst, skulle det vara en rimlig möjlighet (som tidigare beskrivet i tråden) att plocka loss fotplåten längs ned, för att sedan montera en vinklad plåt, som löper upp på det nya taket på utbyggnaden?

med detta i åtanke skulle jag ju även kunna lägga läkt med visst fall, för att öka lutningen bort från huset
 
"då är frågan främst, skulle det vara en rimlig möjlighet (som tidigare beskrivet i tråden) att plocka loss fotplåten längs ned, för att sedan montera en vinklad plåt, som löper upp på det nya taket på utbyggnaden?"
Ja.
 
När jag tittar på bilden ser det ut att vara rejäla plank på golvet i utbyggnaden, men det är alltså en betongplatta under dessa?

Vettig ståhöjd är för övrigt INTE 188 cm, om man är 189 cm lång i strumplästen.

Tycker, trots att det är extra arbete, att sänkning av golvet är att föredra.
 
det är betongplatta under huset i sig, som sedan skjuter ut från sidan.. så ja det är rakt av uteslutet att börja bila!

nu är jag 180, och eftersom det är en sommarstuga och inte åretrunthus så klarar vi oss på 188cm ståhöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.