Funderar eventuellt på att köpa ett äldre hus från början av 1900-talet. Tomten är stor och attraktiv och jag skulle isåfall få det för ett bra pris.

Huset står på stengrund och golvet är nån mullbänksvariant tror jag. Tror mullbänken behöver åtgärdas då det lagts in plastmattor i hela huset. Sen kanske man får räkna med att byta syllen på några ställen också.
Väggkonstruktion är stående plankvägg 60-70mm tjock som är tilläggsisolerad med 45 stenull och träfasad . Däremellan finns gamla klädselbrädor också. Allt detta bör rivas in till plankväggen och göras om.
Även fönster bör bytas

Taket behöver också göras om. Nu ligger det korrigerad plåt och under ligger tyvärr eternitplattor.

Nu kommer vi till inomhusdelen . Huset är 1plans med inredd vind och extremt lågt i tak. Funderar på att kanske öppna upp en del av huset till nock så man får det luftigare.
Isolera yttertaket ser jag också som ett måste.

Fler saker som behöver göras om är :el, kök, badrum. Enda positiva är att det finns en ny luft/vatten värmepump.

Kort sagt så behöver typ allt renoveras. Så jag undrar om det ens är försvarbart att göra detta eller är det bättre att bara jämna med marken och bygga nytt? Kom gärna med åsikter
 
Jag personligen älskar gamla hus och gillar när det är lite snett här och var, så min personliga åsikt är att det är klart du ska renovera! I mitt tycke är ett hus med själ så oändligt mycket mer värt.
Dock, jag vet ju inte graden av problemen och vilken peng det skulle sluta på, alltså om det är försvarbart ur den synvinkeln. Sen är det så mycket annat som spelar roll. Gillar ni att jobba på egen hand? Har ni bråttom att komma in i huset? Har ni någon annanstans att bo under renoveringen? Fundera på alla delar, det kommer ta tid och det kommer dyka upp oväntade problem, så det är lätt att känna stress om toarenoveringen drar ut 2 månader på tiden. Vi har ett torp på tomten som vi bodde i under 2 år, enorm fördel att kunna riva upp allt utan att småbarnen riskerar livet.
 
Det låter som att det inte längre är ett gammalt hus när dessa åtgärder är genomförda.

Jag personligen avskyr hus med extremt låg takhöjd. Jag hade nog hellre rivit. Ska jag bo i ett gammalt hus, så ska det vara ett bra gammalt hus.
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Om du skall leja på allt arbete blir det mycket billigare att bygga nytt. Om du vet att du har tummen mitt i handen eller att du arbetar på förtjänst 50 timmar i veckan hela året då är en renovering olönsam ekonomiskt sett.

Om du däremot har tid och förmåga att göra allt okvalificerat arbete själv och leja på det kvalificerade arbetet då blir en renovering billigare och dessutom får du ett personligt hus av bättre kvalitet än ett massproducerat elementhus.
Egen arbetsinsats har självklart ett ekonomiskt värde men jag brukar värdera den till den nettotimlön efter pendlingskostnad som man har om man arbetar samma timmar med annat. Du hamnar antagligen mellan 70 och 120 kronor i timmen med den lönenivå ni har i Sverige.
När du har gjort rivningsarbetet inomhus och kärrat ut mullbänkarna kan du leja på stomarbetena och taket. Sedan kan du riva fasaderna själv och tilläggsisolera och leja på nya fasader. Det där är ett populärt sätt att bygga bland den fattigare hälften av befolkningen i Finland. Är man duktig kan man skaffa sig ett hus för halva nybyggnadspriset räknat i pengar och utnyttja vinterpermiteringar och semestrar och arbetslöshetsperioder.

En lösning för att öka takhöjden på ett mindre hus ät att lyfta hela huset och sätta in ett varv grova battingar som en extra syll under syllen.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Skulle isåfall göra allt själv förutom el,VVS o sånt.
Visst, det blir kanske inte mycket av det gamla huset kvar, men ändå lite skön känsla att det i grund o botten är ett hus som stått i mer än 100 år.

Hur funkar det med energikrav och dylikt när man renoverar så gammalt hus? Behöver man alltid söka bygglov om man gör lite större ändringar i huset?
 
Så länge du håller dig inom gamla ytterväggarna är du befriad från kraven på isolering och maskinell ventilation. Det innebär att du har större möjlighet att åstadkomma ett friskt mögelfritt hus.
Brandskyddskraven gäller endast i tillämpliga delar det vill säga i nya konstruktioner och där sunt förnuft säger att nuvarande konstruktion är farlig.

Vill du hålla dig på säkra sidan är det bäst att du tar en diskussion med någon byggnadsinspektör i din kommun. Varje kommun har sina egna tillämpningar på det här med byggnadslov. Efter det kan du bedöma vilka saker byggnadsinspektionen bör känna till och vilka saker de inte bör få veta. Ofta är det vettigast att söka tillstånd men inte alltid.
 
Okej så om jag har kvar plankväggen slipper jag några krav på isolering?
 
Har ett hus från 23 och har alltid velat ha ett gammalt hus, men planerar man att modernisera allt och leja får man som sagt räkna med att det kostar mer än att bygga nytt. Har man inte bråttom och tycker det är roligt att pyssla på själv och kan bo på en byggarbetsplats är det bara att köra på. Men även fast det är roligt är det stundvis väldigt tungt.
En fördel är ju om huset inte är så stort.
 
Isolerat med stenull, eternit i taket mm, det är inget riktigt gammalt hus längre, riv och bygg nytt
 
Om huset har charm men är för dyrbart renovera kan en lösning vara att bygga upp ett nytt hus som en exakt kopia med tidsenliga material och metoder. Tror det finns några forumanvändare som har gjort sådana projekt, dvs nybygge med gamla metoder och material. Vilket som blir mest kostsamt vågar jag dock inte gissa.....

Hade det varit ett timmerhus hade jag definitivt tyckt det var värt bevara! Men ett plankhus? Tveksamt.....
 
Ja dina plankväggar är garanterat befriade från alla isoleringskrav så länge huset är gammalt det vill säga så länge stommen står även om dess enskilda delar är utbytta en i gången.
Det finns inga krav på fönstren heller så gamla tvåglasfönster duger och om du behöver byta fönster kan du faktiskt sätta in nya tvåglasfönster om du vill.

Hur som helst så skulle jag nog tilläggsisolera dina plankväggar med 2 eller 3 tum ekofiber om huset vore mitt. Den existerande tilläggsisoleringen kan rentav tänkas fungera även om stenull inte är riktigt renlärigt ur fuktteknisk synpunkt.
 
Jag tycker det låter som om du är ute efter ett nytt hus på en stor tomt.
Hur stort är huset? Är det en "sommarstuga" eller ett gammalt egnahemshus?
Om det är det senare skulle jag personligen stå över köpet och låta det gå till någon som bryr sig om gamla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.