Detta fönster är ca 130 ggr 70, ja skulle vilja förminska det till ca 120 ggr 70. Altså ta bort 10 cm på längden. Hur får man isär själva träramen? Är den limmad? ska man kanske köra bort ena änden som är 70 cm med cirkelsågen? eller hur får jag bort den?

Ska man försöka dra ut glas-skivorna och kapa dom 10 cm med en glas-skärare eller går dom ej att dra ut(får ju ta bort kittet isåfall), Eller går det att skära glasen på plats?

Kom med smarta tips, jag har inte grejat jätte mycket med fönster men detta borde inte va omöjligt!
 
  • Äldre vitmålat träfönster ligger på gräsmattan för storleksanpassning diskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller i en vit målad träfönsterram med synlig smuts och slitage, möjlig fråga om renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta ser inte ut att vara något urgammalt antikt fönster. Frågan är om det lönar arbetet att bygga om det. Tror inte det är så lätt att plocka isär denna slags fönster som är både limmade och spikade i hörnen. Äldre fönster, som hålls ihop av hörnjärn är lättare plocka isär.

Först måste du ta ut glaset. Sedan kanske såga av det i önskad storlek.Och sedan, om du har verktyg till det såga upp nytt för att skapa ett nytt hörn.....
 
Redigerat:
Det går, men innebär mkt jobb, bra maskinpark och stor hantverksskicklighet. Det finns en eller flera trådar här på forumet som visar hur man gör.

Min rekommendation är att du hittar en annan lösning på problemet.
 
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.