Hej.
Ska till våren bygga växthus i tryckimpregnerat och glas(1000x580mm).Huset ska bli 7,28x3,3m med taklutning ca 36 grader. Höjd takfot ca 2,05m,höjd nock ca 3,25m.

Jag vill helst ha fritt utrymme till nock men är osäker på den konstruktionen. Kan man använda sig av vajer som under-ram? Eller hur högt kan man placera under-ramen?

Tacksam för alla svar!


Med vänlig hälsning
Staffan
 
Du kan väl ha öppet upp i nock och använda vajer eller hålband i kryss utmed takbjälkarna. Har för mig att jag sett det i någon artikel, att de gjorde just så.
 
Nockbalken är till för att skapa ett helt fritt utrymme. Det kräver dock att du får tag i en >7 m lång tryckt balk i lämplig dimension. Alternativt att en bärande "vägg" görs i mitten ca så kan nockbalken skarvas. En bärande "vägg" stagar också upp konstruktionen i sidled på mitten.

Med takstolar kan du ersätta den nedre tvärbalken med wire. Wiren tar upp de normala draglasterna nertill för att hålla ihop takstolen, men kan inte ta upp några andra laster så resten av stommen måste göra det.

Då du ska bygga med glas så måste konstruktionen vara stabil/styv, annars kan glasen spricka. Vindlasterna knådar ju ett växthus rejält från alla håll och kanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.