Hej,

Vi håller på att montera nya vasken och blandaren, tyvärr räcker inte varm/kall -vatten slangarna längre :

q1Ihl60.jpg
http://i.imgur.com/q1Ihl60.jpg

3Jguv1H.jpg
http://i.imgur.com/3Jguv1H.jpg

Som man kan se så hade det räckt med 10-20 cm längre.

Finns det någon enkel lösning här jag kan köpa och montera, ex från Biltema, Jula eller Bygg Max? Måste jag kanske ta hit en rörmokare för detta jobbet?
 
Fyra kämringskarvar och en halvmeter kopparrör i rätt dimension.
Skippa lågprisdrakarna när det ska sitta under en diskbänk, se till att få Vattette el motsv.
 
Går det att böja rören till vänster?
 
  • Gilla
Anton Anton
  • Laddar…
snowjim skrev:
Borde inte denna funka

[bild]
860077 Rak 1/2" lekande mutter Fast utvändig 1/2" 400 mm 74:90 SEKInköpslistan

[länk]

Ganska säker på att det är 1/2" rör jag har där. Frågan är om 40 cm förläggning är direkt dåligt för trycket?
En sån där är precis vad man brukar använda, finns i olika längder. Men jag hade köpt en av känt märke även om Biltemas säkert funkar lika bra.
 
Fotografen skrev:
Fyra kämringskarvar och en halvmeter kopparrör i rätt dimension.
Skippa lågprisdrakarna när det ska sitta under en diskbänk, se till att få Vattette el motsv.
Med andra ord så ska en rörmokare fixa detta? Har aldrig själv jobbat med kopparrör.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Går det att böja rören till vänster?
Nä tyvärr inte, de sitter där de sitter. Men visst, en VVS-are hade troligen kunnat böja dem och det hade kanske räckt.
 
martinradbo skrev:
En sån där är precis vad man brukar använda, finns i olika längder. Men jag hade köpt en av känt märke även om Biltemas säkert funkar lika bra.
Aha, så inga problem med att den är 10-20 cm för lång egentligen?

Tror tyvärr inte jag får tag på något annat idag tyvärr.
 
Jag e inte häller så mycket för Biltema men de ser ut som vilka andra PEX slangar som helst så högst troligt är det liknande kvalité som de flesta andra. Kunde inte hitta något om Biltema och deras PEX system på nätet som sa att de var dåliga eller läckte iallafall.
 
Okay, provade förläningarna från Biltema, de känns kvalitativa. Dock så ser ni på en av bilderna att det sticker ut en rör stump ur slangarna från kranen, dessa var i vägen för att sätta på förlängningen. Jag drog då ut muttern så att rörstumparna försvann in en bit och därefter gick förläggarna att montera. Detta var troligen riktigt dumt gjort efter som det visade sig ganska snart att en av dem läckte en aning(en droppe var 5e minut). Spelade ingen roll hur hårt jag drog åt eller om jag lossade och drog åt igen så till slut bestämde jag mig för att montera av det igen och sätta på stopparna.

Jag låter en rörmokare göra detta inkl. att koppla in avloppet, känner mig inte tillräckligt hemma på detta tyvärr.

Det är som ni säger viktiga grejer och jag vet vilket flöde det är i ledningen om det skulle gå åt pipan! Blev några timmars onödigt jobb men nu vet jag att jag inte ska ge mig på sådant igen utan att ha en kunnig med mig.

En sak som var lite märklig var att även om jag stängde av huvudkranen i källaren så kom det ändå en del vatten konstant när man plockat av stopparna? Ska det vara så eller är även kranen i källaren defekt? Det kommer dock inget vatten i kranen även om man öppnar den för fullt.
 
snowjim skrev:
...

En sak som var lite märklig var att även om jag stängde av huvudkranen i källaren så kom det ändå en del vatten konstant när man plockat av stopparna? Ska det vara så eller är även kranen i källaren defekt? Det kommer dock inget vatten i kranen även om man öppnar den för fullt.
Det visar att "huvudkranen" i källaren har passerat sitt bäst före datum.
Det sitter väl för övrigt en kran före och en efter vattenmätaren.

Dags att be montörerna ta med nya kranar och byta även dessa när de byter vattenmätare nästa gång.
(Sker nog normalt vart tionde år)
 
KnockOnWood skrev:
Dags att be montörerna ta med nya kranar och byta även dessa när de byter vattenmätare nästa gång.
(Sker nog normalt vart tionde år)
Vattennätsägaren byter inte ventilerna som sitter precis innan/efter vattenmätaren.
Ventilerna är fastighetsägarens precis som allting annat efter överlämningspunkten förutom just vattenmätaren, den ägs av vattennätsägaren men det åligger fastighetsägaren att se till så den inte skadas på något sätt. Överlämningspunkten brukar ligga ungefär vid tomtgränsen, numera förläggs överlämningspunkten oftast 0,5-1 meter utanför tomtgränsen.

Det dom troligast gör om inkommande ventil läcker för mycket för att kunna byta mätaren är att ålägga fastighetsägaren att omgående byta ventilen och återkomma när det är gjort så att dom kan byta mätaren.
 
Innan mätaren sitter det en röd spak, det är den jag använder, efter mätaren sitter där nog en gammal ratt om jag mins rätt. Känns ju hyfsat komplicerat att byta dem så det kostar säkert en hel del, får prata med rörmokare när han ändå fixar vasken.
 
Har pratat med rörmockare nu och det ser ut som tidigaste tiden för att hjälpa mig är på Onsdag så jag får hålla ut tills dess.

De ville kapa rören och dra nya, även ta bort T kopplingen. De räknar med par timmars jobb och efter som de tar 500 kr / tim så gissade de på 1500-2000 kr och sen rotavdrag och material på det. Låter det rimligt?
 
och så tillkommer bilavgift och inköpsresor och tankning och 500% på materialet. Håll oss underrättat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.