Nu har jag målat på tapet i fyra rum och vill gärna dela med mig min erfarenhet. Då jag inte har målat på tapet tidigare och jag vill ha ett bra resultat, började jag leta efter tips på nätet, läsa olika broscher från färghandlare och fråga kollegor på jobbet. Gällande hur man behandlar skarv, fann jag fyra alternativ men alla har nackdelar. Till sist experimenterade jag fram ett eget sätt och jag är mycket nöjd med resultatet. Följande är en beskrivning på olika alternativ med mina kommentarer samt min egna metod.

Metod 1: låt skarven vara, måla direkt på tapeten och skarven förblir synliga efteråt.

Kommentar: Det är inget för mig, eftersom jag vill att målade väggar ska se jämna och släta ut.

Metod 2: limma på en renoveringstapet utanpå den befintliga tapeten, till exempel Easy Cover, och måla på renoveringstapeten sedan.

En kollega sa att han fick mycket bra resultat med den metoden. Men metoden är dyr och jag testade aldrig. Dels är själva renoveringstapeten dyr att anskaffa. Dels går det mycket färg åt. Min kollega sa att den suger åt sig färg och han fick måla hinkvis med färg.

Metod 3: måla på hela tapet inklusive skarv med en grundfärg och sedan spackla på skarven på grundfärgen, slipa jämnt och måla väggfärgen sedan.

Erfarenhet: Det gick åt mycket spackel, det blev mycket slipning och det blev mycket damm hemma vid slipning. Jag fick aldrig jämn och slät väg som jag ville ha. När jag tänker efter, undrar jag om det går att spackla bort skarven som bucklar ju utåt? Att jämna ut en spricka med spackel är en bagatell. Men att jämna något som bucklar ut?

Metod 4: slipa bort skarven med sandpapper och måla sedan på den jämna ytan.

Erfarenhet: Skarven synades tydligt efter målning, även om ytan kändes mycket jämn och slät före målningen, antagligen för att den slipade tapeten och den oslipade tapeten suger åt färgen olika och skarven uppenbarar sig efter målning. Jag fick rädda resultatet med spackling och slipning som i Metod 3.

Min egna metod: skär bort skarven före målning med grundfärg, spackla och slipa och sedan måla med väggfärg.

Metodbeskrivning: Jag använder en vass papperskniv samt en lång linjal och skär ett rakt snitt längs hela skarven så att den överlappande tapetremsan skiljs från resten av tapeten. Med kniven pilar jag bort den remsan av överlappande tapeten från den underliggande tapeten. Sedan målar jag tapeten med en grundfärg. Efter det, spacklar jag igen det lilla spåret som lämnades kvar efter borttagningen av skarven. Då spåret är så smalt (från en bråkdel av mm till ett par mm) och grund, krävs det yttersta lite spackel för att jämna ut det. Det blir minimalt med slipning och damm. Efter slipningen målas väggen med väggfärg.

Tips 1: Oftast syns det tydligt hur bredd skarven är och var man ska placera snittet.Men det är inget problem om man lägger snittet fel. Märker man att man inte skurit bort hela skarven, lägg ett nytt snitt bara. Skulle man skära bort för mycket tapeten, jämnas spåret ut med spackel i alla fall.

Tips 2: Måla med grundfärg först och spackla sedan på grundfärgen. Annars om man spacklar direkt på tapeten, kommer spåret att synas efter målning.

Tips 3: Det tar en stund att pila bort den överlappande tapeten. För min del, tog det ca. 10 minuter för varje skarv.

Jag bifogar två bilder. En visar spåret efter borttagning av skarv, före målning med grundfärg. Den andra visar hur det ser ut efter målning med grundfärgen, spackling och slipning.
 
  • En enkel beige vägg med vertikala skarvar eller linjer. Verkar vara inomhus, kanske en väggparti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på en ljus golvyta med synliga smutsfläckar och skarvar mellan plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
goosen och 2 till
  • Laddar…
Vet inte varför en bild roterade 90 grad när jag laddade upp den.
 
Det finns verktyg för att göra jobbet, man använder en sk tapethyvel för att snabbt ta bort skarven.
BildGoogla tapethyvel så ser du hur dom ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.