Hej!

Okej, man kan säga att vi sitter med en intressant fråga och jag tar tacksamt emot alla synpunkter och tankar. Fakta i målet:

Vi trivs bra där vi bor, har bra barnomsorg och skola, lagom långt till stad och jobb, väldigt bra grannar mm. Nackdelen är en väg utanför gården som har lite väl snabb trafik trots att det är 50 och att tomten kanske är lite liten. Och för litet kök. Det som orsakat att vi funderat på en tillbyggnad är att vi egentligen saknar ett sovrum. För att lösa det är den bästa lösningen att bygga ut köket med ett matrum och vardagsrum och sedan ta ett vardagsrum till sovrum.

Sagt och till hälften gjort. Vi är framme vid att vi har startbesked, men på vägen har projektet ökat i kostnad. Ffa pga att det finns tveksamheter kring markens beskaffenhet och vi har blivit rekommenderade att göra en kompensationsgrundläggning. Upp i pris 30 papp och helt plötsligt är vi rätt nära vad som är rimligt att lägga. Vi är naturligtvis inte garanterade att tillbyggnaden inte sätter sig även om vi gör enligt geoteknikerns rekommendation.

Så vi är tillbaks på ruta 1! Ska vi eller ska vi inte? Ska vi bo kvar och klara oss med de rum vi har? Ska vi bygga nytt? Ska vi köpa något färdigt? Ska vi köpa ett ruckel och renovera? Vi har den fantastiska tidsrymden av fram till måndag morgon att bestämma oss om vi ska köra eller inte... Så kom igen nu! Alla råd, tankar och synpunkter hur vi kan tänka kring det här är välkomna, så kör hårt!

/Per
 
Du har inte papperna från geoteknikern?
 
Ibland kan det vara billigare att sälja och köpa ett större hus. Mest bekvämt är det naturligtvis att bo kvar och bygga ut. Ibland kan det tom vara vettigt att acceptera trångboddheten under ett antal år om man har barn som inom 10-15 år ändå kommer att flytta. Kommer ni få tillbaka utbyggnadsinvesteringen vid en framtida försäljning? Finns det hus till försäljning i området? Har ni jobb i närheten resten av era verksamma liv? Finns risk att ni pga detta kanske flyttar om ett antal år?

Det är så många faktorer man bör kika på och ta ställning till och som i mångt är väldigt personliga.

Jag trodde jag skulle bo kvar i mitt centrala lilla hus i Malmö till den dag jag skulle bäras ut med fötterna först. Men så fick jag en snilleblixt och flyttade ut på landet. Kommer jag bo här resten av mitt liv? Vet inte! Det är inte fel att flytta - kan vara riktigt kul, faktiskt!

Innan ni börjar gå djupare in i kostnaderna avseende utbyggnad är det er personliga livssituation ni ska diskutera. Lista för/emot innan ni bestämmer er.
 
Utifrån den knapphändiga informationen du lämnar går det inte att lämna ett svar.

Hur ser bomarknaden ut på orten?

För de pengar ni fick om ni sålde, skulle ni hitta något nyckelfärdigt för dessa?

Skulle ni bli tvungna att flytta från området där ni trivs och där era barn börjat rota sig om ni väljer att hitta något annat?

Upp i pris 30 papp, av vilken summa då? Vad är det som gör det orimligt, er ekonomi eller att huset blir för dyrt för området?

Ni vet vad ni har gällande grannlotteriet. Ett helvete att hamna fel där, värt risken?

Barnomsorg/skola, kan ni lösa den lika bra?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jo då, pappren från geoteknikern finns.

"En enplans tillbyggnad ska anslutas till den västra sidan av ett befintligt tvåplans bostadshus inom fastigheten Åsen 1:69 i Sköllersta. Tillbyggnadens yta kommer att bli 10 x 5 m2. Enligt en geoteknisk undersökning som tidigare utförts i området av VIAK AB (arbetsnr 5216.8595, dat. 1980-06-16) består jorden av lera med ca 7 m mäktighet. Leran är lös under en ca 2 m tjock torrskorpa och sättningar har uppstått under befintlig byggnad. Beställaren bedömer dock att sättningarna nu har avstannat.

För att minimera sättningsdifferenser mellan tillbyggnaden och befintlig byggnad rekommenderas lastkompensation utföras under tillbyggnadens bärande väggar. Lastkompensation utförs genom att befintlig jord bortschaktas och ersätts med lättfyllning. Eftersom tillbyggnadens grundplatta ska förses med isolering av cellplast utförs lastkompen-sationen lämpligtvis också med detta material.

Under kantbalkar placeras 0,4 m cellplastfyllning med minst 0,5 m breda block enligt bilagda typsektioner.

Anslutning till befintlig byggnads grund utförs med dilatationsfog."

Det finns också en ritning, men den visar bara precis det texten säger.
 
Robert63 skrev:
Utifrån den knapphändiga informationen du lämnar går det inte att lämna ett svar.

Hur ser bomarknaden ut på orten?

För de pengar ni fick om ni sålde, skulle ni hitta något nyckelfärdigt för dessa?

Skulle ni bli tvungna att flytta från området där ni trivs och där era barn börjat rota sig om ni väljer att hitta något annat?

Upp i pris 30 papp, av vilken summa då? Vad är det som gör det orimligt, er ekonomi eller att huset blir för dyrt för området?

Ni vet vad ni har gällande grannlotteriet. Ett helvete att hamna fel där, värt risken?

Barnomsorg/skola, kan ni lösa den lika bra?
Det är inte ett svar vi behöver, det är precis sådan frågor och funderingar som du kommer med. Så stort tack! :)
 
yonna skrev:
Ibland kan det vara billigare att sälja och köpa ett större hus. Mest bekvämt är det naturligtvis att bo kvar och bygga ut. Ibland kan det tom vara vettigt att acceptera trångboddheten under ett antal år om man har barn som inom 10-15 år ändå kommer att flytta. Kommer ni få tillbaka utbyggnadsinvesteringen vid en framtida försäljning? Finns det hus till försäljning i området? Har ni jobb i närheten resten av era verksamma liv? Finns risk att ni pga detta kanske flyttar om ett antal år?

Det är så många faktorer man bör kika på och ta ställning till och som i mångt är väldigt personliga.

Jag trodde jag skulle bo kvar i mitt centrala lilla hus i Malmö till den dag jag skulle bäras ut med fötterna först. Men så fick jag en snilleblixt och flyttade ut på landet. Kommer jag bo här resten av mitt liv? Vet inte! Det är inte fel att flytta - kan vara riktigt kul, faktiskt!

Innan ni börjar gå djupare in i kostnaderna avseende utbyggnad är det er personliga livssituation ni ska diskutera. Lista för/emot innan ni bestämmer er.
Vi gjorde precis som du skriver innan vi bestämde oss för att dra igång med en tillbyggnad och då landade vi uppenbart i att det var läge. Då var budgeten 400 kkr och nu är vi uppe i 550 kkr. Vi kan backa i kostnader och ta bort vissa delar, men troligen tappar vi i värdering då. Under dagen har jag räknat noga om vi rimligtvis får ut det vi lägger vid en försäljning och det får vi. Vi har haft en mäklare som utifrån ritningar har gjort en bedömning av framtida värde och vi har en god bit mellan investering och den värderingen. Men vi bor i ett gammalt hus och det blir förståss med kostnader i framtiden...
 
Ibland blir man ju lite fartblind, och tar i mer än man behöver.
Så det är bra att du frågar här för att få lite perspektiv på era idéer.

Så här kommer några frågor / kommentarer:
Du skriver att ni behöver ett sovrum till, och att köket är för litet.
Men 50 m2 räcker ju till fyra nya sovrum samt ett större kök.
Har ni inte tagit till lite för mycket egentligen?

Det är ju lätt att dras med i trenden mot stora "sällskapsutrymmen" och stora lantkök med köksö och annat.
Det är det jag menar att det är lätt att bli fartblind. Man kanske tar till i överkant :)

Fast jag tycker du skall lägga upp lite ritningar/skisser här på hur det ser ut nu och hur ni har tänkt att det skall bli.
Här finns ju många duktiga byggahusare med öga för planlösning (även om jag själv inte tillhör den skaran).

Hur ser familjen ut för övrigt? Antal och ålder på barnen? Pojkar eller flickor?
(Jag förutsätter lite reaktionärt att det handlar om en vanlig mamma-pappa-barn familj)

PS
Jag har en grannfamilj med fyra barn, alla flickor.
De har en liten stuga, egentligen ett gammalt torp.
De löste utrymmesproblemen genom att bygga en friggebod alldeles intill stugan,
och dit fick de två äldsta flickorna flytta.
Friggan är inredd med två sovrum och en liten entréhall.
 
Redigerat:
Om jag förstår rätt är det i princip 0,4m cellplast under kantbalkarna som skall till, och där ligger väl redan 0,3m som del i den befintiliga isoleringen, eller är 0,4m utöver det?

Oavsett så låter 30 papp ganska mycket för det relativt lilla extra ingreppet. Finns någon spec på hur de kostnaderna är fördelade?
 
Togs det inget prov av leran? Isåfall kan man räkna ut vad sättningen kommer bli om man bygger ett hus eller om det ens blir någon.
 
KnockOnWood skrev:
Ibland blir man ju lite fartblind, och tar i mer än man behöver.
Så det är bra att du frågar här för att få lite perspektiv på era idéer.

Så här kommer några frågor / kommentarer:
Du skriver att ni behöver ett sovrum till, och att köket är för litet.
Men 50 m2 räcker ju till fyra nya sovrum samt ett större kök.
Har ni inte tagit till lite för mycket egentligen?

Det är ju lätt att dras med i trenden mot stora "sällskapsutrymmen" och stora lantkök med köksö och annat.
Det är det jag menar att det är lätt att bli fartblind. Man kanske tar till i överkant :)

Fast jag tycker du skall lägga upp lite ritningar/skisser här på hur det ser ut nu och hur ni har tänkt att det skall bli.
Här finns ju många duktiga byggahusare med öga för planlösning (även om jag själv inte tillhör den skaran).

Hur ser familjen ut för övrigt? Antal och ålder på barnen? Pojkar eller flickor?
(Jag förutsätter lite reaktionärt att det handlar om en vanlig mamma-pappa-barn familj)

PS
Jag har en grannfamilj med fyra barn, alla flickor.
De har en liten stuga, egentligen ett gammalt torp.
De löste utrymmesproblemen genom att bygga en friggebod alldeles intill stugan,
och dit fick de två äldsta flickorna flytta.
Friggan är inredd med två sovrum och en liten entréhall.
Visst har vi tagit i en del. Vi gjorde en hel bunt med skisser och på vår fyrkantiga låda till hus såg de flesta rätt fula ut. Vi gjorde en mindre variant av det kommer att göra nu och det blev inte bra. Mäklaren har också varit med och petat lite och rekommenderar att vi bygger den större varianten för att det ska bli mer lättålt och för värdets skull. Från början var tankarna att fixa två mindre rum till, men det har blir bättre för i princip samma pengar.
 
huggan skrev:
Togs det inget prov av leran? Isåfall kan man räkna ut vad sättningen kommer bli om man bygger ett hus eller om det ens blir någon.
Det har tagits prov på granntomten och på alla tomter bortanför den. Det finns en beräkning som geoteknikern haft som underlag när han har räknat ut hur mycket lättfyllning vi bör ha.
 
thomasx skrev:
Om jag förstår rätt är det i princip 0,4m cellplast under kantbalkarna som skall till, och där ligger väl redan 0,3m som del i den befintiliga isoleringen, eller är 0,4m utöver det?

Oavsett så låter 30 papp ganska mycket för det relativt lilla extra ingreppet. Finns någon spec på hur de kostnaderna är fördelade?
Standard är 30 cm cellplast under plattan och 10 cm under kantbalkarna (då är kantbalkarna 30 cm djupa). Jag tolkar det som att det ska vara 40 cm under kantbalkarna, dvs 30 cm mer än normalt. Det är ju inte så mycket mer jobb att gräva 30 cm extra under kantbalkarna, men däremot blir det ju inte längre en plan grusyta att lägga ut grunden på. Jag kan tänka mig att det komplicerar när grunden ska läggas ut en del. Vid en tillbyggnad är det ju dessutom viktigt att grunden hamnar på nästan millimetern på rätt nivå i förhållande till den befintliga byggnaden. Tillsammans med det extra grävjobbet och den extra kostnaden för cellplast (i kvalitet S200 eller kanske t o m S300) så är det kanske inte orimligt med en extra kostnad på 30 tkr för en grund på 50 m2.
 
f91jsw skrev:
Standard är 30 cm cellplast under plattan och 10 cm under kantbalkarna (då är kantbalkarna 30 cm djupa). Jag tolkar det som att det ska vara 40 cm under kantbalkarna, dvs 30 cm mer än normalt. Det är ju inte så mycket mer jobb att gräva 30 cm extra under kantbalkarna, men däremot blir det ju inte längre en plan grusyta att lägga ut grunden på. Jag kan tänka mig att det komplicerar när grunden ska läggas ut en del. Vid en tillbyggnad är det ju dessutom viktigt att grunden hamnar på nästan millimetern på rätt nivå i förhållande till den befintliga byggnaden. Tillsammans med det extra grävjobbet och den extra kostnaden för cellplast (i kvalitet S200 eller kanske t o m S300) så är det kanske inte orimligt med en extra kostnad på 30 tkr för en grund på 50 m2.
Exakt så! Det blir "pilligt" att få till helt enkelt och det kommer att ta tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.