Hej!

Jag har ett rum som är på 15kvm med furgolv lagt 1968. Nu ska jag byta ut 4st golvplankor mot nya och sen slipa om hela golvet. Det är ett sk. hobbyrum så det är därför jag vågar slipa om det :).

Jag har aldrig slipat golv förrut och tänkte hyra en golvslip på Bauhaus. Är det något mer jag behöver, något jag ska tänka på?, etc...

Jag tänkte lacka golvet så jag köper väl nån standardlack. Ska det lackas 2ggr?

Tack på förhand.
 
Nummer 1: Stå ALDRIG stilla med maskinen. Den försviner rakt ner i golvet i så fall. Håll alltid jämn rörelse på den och framförallt når du vänder riktning mot en vägg.

Nummer 2: Kör med riktigt fint papper till att börja med så att du kan "känna" dig fram.

Att lacka 2 ggr blir bra. Det är ganska lätt att få detta bra. En bred lackpensel (finns speciella) så går det bara finfint...

Om du har springor mellan brädorna så går det åt en hel del lack som bara rinner rakt ner. Det är dock inte att göra åt detta såvida du inte vill fylla igen sprickorna vilket ger ett mer skeppslikt golv.

Stryk på lacken i brädornas riktning...
 
Hur är golvet behandlat nu?
 
Köp inte billig lack! Jag lackade med den lack som medföljde hyresmaskinen hos Optimera (troligen ngt motsvarande det Bauhaus har). Vattenbaserad lack - i mitt fall för parkett. Lacken torkar på ngn timme och jag strök fem gånger. Den är inte vidare slitbar.

Om jag vore du skulle jag satsa på högsta lackkvalitet och den finner du troligen inte hos Bauhaus. Även om lacken ingår i hyreskostnaden är det totalt en marginell merkostnad att välja högre kvalitet.

När man hyr brukar det ingå utmärkt beskrivning ev i form av videofilm. Om du följer instruktionen väl är det inga problem med att slipa själv.
 
Tack för alla svar. Jag tror att golvet är obehandlat nu. Efter att ha prata med en kompis så visade det sig att han är god vän med en som jobbar med att lägga/slipa golv :)

Ja, ni förstår säkert ;)
 
brevik skrev:
Ja, ni förstår säkert  ;)
::) Som Swede brukar säga: Gnosjödollar! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.