Vill du måla över en ful tapet? Förmodligen undrar du då om du kan måla över tapeten direkt eller om du måste driva bort den först. Så här kan du göra.

Du kan läsa artikeln här: Måla på tapet
 
Måla tapeten ett varv, åtgärda bubblor och skador med kniv, slipning och spackel. Sedan är det bara att måla på. Fungerar bra för den som orkar med torktiderna och eftersom jag inte någonsin har tid att göra allt på en gång så är det perfekt...

Resultatet blir i alla fall bättre än när de professionella målarna har arbetat hemma. De fuskar så mycket. Sist jag använde "proffs" så slutade det med att jag färdigställde arbetet själv ändå, ville inte betala den extra timkostnaden...
 
G
Ett bra tips för att undvika att tapet bubblar sig, eller lossar i tapetskarvar vid målning.
Rolla ett tunt lager med tapetklister, låt det torka, sen är det bara att måla på :)
 
Ont om professionella blir det alltmer gott om. Tyvärr en utveckling i Rots kölvatten. Kanske blir det bättre nu när Rot avdraget minimeras?
Jag målar ett "snålt" lager första gången för att slippa bubblor och släpp.
 
Eller måla ett lager oljefärg/grund så är man garanterat fri från bubblor och annat.
 
G
Jag målade med en grundfärg, tapetgrund heter det. Men det bubblade ändå. Tur att bubblorna drog ihop sig när färgen torkade. Sedan när jag fortsatte måla på grundfärgen, bubblade det igen och återigen drog ihop bubblorna sig när färgen torkade. Jag följde rådet att använda grundfärg men undrar ändå hur mycket den har gjort.
 
Den är ju vattenbaserad så den gör i princip samma (ingen) verkan som att måla vanlig väggfärg. Det är bara oljegrund som på riktigt motverkar blåsor.
 
G
Stefan N skrev:
Den är ju vattenbaserad så den gör i princip samma (ingen) verkan som att måla vanlig väggfärg. Det är bara oljegrund som på riktigt motverkar blåsor.
Glömde säga i min kommentar att den grundfärgen, tapetgrund, är vattenbaserad, inte oljebaserad. Tack Stefan N för förklaringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.