Hej,

Jag letar efter lösningsmedelsburna färgsystem för målning av fönster. Teknos har grundolja, grundfärg och täckfärg som är lösningsmedelsburna. Finns det fler fabrikat med lösningsmedelsburna system? Vilket lösningsmedelsburet system är bäst? Erfarenheter av något bra lösningsmedelsburet system?

MVH
 
Jotun har Visir klar grundolja och Drygolin fönsterfärg som jag har bra erfarenheter av. De använder inte någon grundfärg mellan oljan och fönsterfärgen i deras system och har inte gjort det de senaste 15 åren i alla fall. Obs, man ska INTE köpa den pigmenterade grundoljan utan bara den klara!
 
Drygolin fönsterfärg ser inte speciellt bra ut i denna test:
http://wwwc.aftonbladet.se/bostad/0405/04/fargtest_Folksam_helalistan.htm
- men resultatet kanske påverkas av vilken grundolja som används?

Jag funderar även på vilka färger jag ska använda på vindskivor/knutbrädor. Det står att drygolin fönsterfärg är speciellt lämpad för hyvlade ytor men ovanstående kanske går bra ändå? Eller finns det bättre alternativ för vindskivor/knutbrädor om man även vill ha bra rötskydd?

MVH

PS Som jag förstått det så ger lösningsmedelsburna alkydfärger sämre kulörhållning och måste målas om lite fortare men ger bättre rötskydd eftersom de är vattentäta till skillnad från akrylatfärger som släpper igenom fukt.
 
Har du problem med mögel på fönstren? Det har jag aldrig varit med om eller ens hört talas om. För mig är mögelbeständigheten på en fönsterfärg helt ointressant.

Akrylatfärger är såvitt jag vet tätare än alkydoljefärger. Problemet med detta är att fönstren ruttnar för att trät inte kan torka.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Överhuvud taget brukar se där färgtesterna vara ganska ointressanta eftersom de bara testar två saker. Hur bra de behåller kulören och hur bra de motstår mögel. Den viktigaste egenskapen; hur bra de skyddar och bevarar trät testas aldrig.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Så här skriver Jotun:
"När det gäller rötskyddet så är det i första hand grundningen som gör det jobbet.
Här är VISIR Oljegrunning pigmentert ett bättre alternativ då denna har ett rötskydd än VISIR Oljegrunning klar. Den förstnämnda är ett registrerat bekämpningsmedel med dokumenterad effekt mot röta."

"DRYGOLIN Fönster & dörr rekommendera i första hand till dörr och fönster, men kan även användas på vindskivor och andra fuktutsatta konstruktioner om man önskar en blankare yta."

Här står det om akrylatfärg:
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/grundfärg
http://www.traguiden.se/underhall/y...farg/olika-typer-av-ytbehandling/akrylatfarg/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Akrylfärg
http://www.dinbyggare.se/mala-om-trafasaden-med-latexfarg/

Vidare har jag läst på olika ställen att när grundfärgen under akrylaten blir dålig efter kanske 10 år så ökar risken för rötskador och detta går inte att åtgärda utan att skrapa bort all akrylatfärg.

MVH
 
Fast min egen erfarenhet av den där så kallade oljegrunden som inte innehåller någon olja är att färgen man målar ovanpå lossnar redan efter två-tre år. Det har jag aldrig råkat ut för med riktig grundolja som faktiskt är oljebaserad under alkydoljefärgen.

Jag tror att linoljefärg är det bästa för fönster men då måste all gammal färg bort först.
 
Hur många år har du haft visir klar och drygolin fönsterfärg? Hur många varv fönsterfärg ovanpå grundoljan?
 
Från början hette den bara "Visir" och såvitt jag kan se är det samma som idag kallas Visir klar.

Visir pigmenterad har jag aldrig provat men jag har konstaterat att den är vattenbaserad och antagligen samma sak som Alcros Bestå "impregneringsolja" som inte heller innehåller någon olja alls. Den har jag provat och det var rena skämtet.

Jotuns system med Visir grundolja och tre lager Drygolin ovanpå har suttit på mina fönster i 15 år.

Jag tror inte att det egentligen ska behövas rötskyddande ämnen i grundoljan, dessa finns redan i träet naturligt om det är någorlunda kvalitet på virket. Och om det är skräpvirke hjälper det nog inte vad man än målar med såvida man inte tar till något riktigt giftigt och olagligt som att tex blanda sin egen blymönja...
 
Eld skrev:
Akrylatfärger är såvitt jag vet tätare än alkydoljefärger. Problemet med detta är att fönstren ruttnar för att trät inte kan torka.
Fel, akrylatfärger är betydligt mer öppna. Därför använder man (idag) alltid en alkydbaserad grundbehandling på trä utomhus - den är betydligt tätare och skyddar därmed mot vatteninträngning.

Vidare är de flesta fönstersystem alkydbaserade rakt igenom eftersom 1) det är många vinklar och vrår där vatten / kondens blir liggandes, och alkydfärger klarar denna typ av påfrestning bättre, samt 2) fönster har så många delar och skarvar vilket oundvikligen leder till viss fuktintränging; alkydfärger är som sagt helt täta och relativt spröda,vilket gör att de spricker och självventilerar när fukthalten i träet blir hög.

@TS, är det lösningsmedlet som är viktigt eller färgtypen? Alla bättre färgtillverkare har idag ett alkydsystem, och de flesta har lyckats fasa över dem till vatten.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Då får du gärna förklara varför det är så på mitt hus att det som är målat med alkydoljefärg klarat sig bra i minst 15 år medan det som är målat med akrylat ruttnar och tappar färgen efter tre år.
 
Så här skriver signaturen malarmaster nedan. Signaturen skriver att vattenburen alkydolja även innehåller akrylat (som inte är vattentät) vilket leder till rötskador. (Det är dock lite svårtolkat om signaturen enbart syftar på grund-/täckfärg eller om det även gäller grundolja.)

"livslängden för en lacknaftaburen alkydoljefärg är 10-15 år.Sedan börjar sprickbildningen då alkydoljan blir spröd med åren.Detta oavsett om den utsätts för UV-strålning eller ej.
För de moderna systemen med vattenbaserad alkydoljefärg mindre då den vattenburna alkydoljefärgen också den innehåller akrylat och alltså inte är vattentät.
de snabbaste skadorna uppkommer på det virke som är målat med system som är helt vattenburna,dvs där grundolja/färg också de är vattenburna."

"den alkydoljefärg som ett fåtal fabrikat fortfarande säljer innehåller i stort inga lösningsmedel alls utan man har gjort en mer lättflytande alkydolja,alltså själva bindemedlet. felet med plastfärg är just att den inte är vattentät,den passar helt enkelt inte på trä. All färg åldras,åldrandeprocessen på alkydolja är välkänd,denna färgtyp har ju använts sedan 30-talet som ersättning till linoljefärgen. att kombinera alkydoljan med akrylat kan ju tyckas vara bra då du förstärker egenskaperna hos den färdiga produkten men akrylatens svaghet,att släppa in fukt,har man inte löst. "

"Många fabrikat blandade alkyd/akrylat och fick fram en produkt som höll kulören bra,likaså glans och minimal påväxt fixades med gifter. Gifter funkar bäst i vattenprodukter så det var också ett skäl till dessa färger.Oljan hjälper till med livslängden på färgen men svagheten består."

Och så här skriver Jotun nedan.

"Det fungerar utmärkt med vattenburen olja under en lacknaftalöst slutstrykning.
Vilket lösningsmedel som används påverkar inte rötskyddet, det är bindemedlet som påverkar. Lösningsmedlet avdunstar och det är bindemedlet som är kvar som gör jobbet.
Både VISIR Oljegrunning Pigmentert och VISIR Oljegrunning Klar har alkydolja som bindemedel. Sedan innehåller den vattenburna VISIR Oljegrunning Pigmentert mer röthämmande gifter än
VISIR Oljegrunning Klar."

"Nej det finns ingen nackdel med den vattenburna grundoljan. I Själva verket har den bättre inträngning i träet än den lacknaftalösta varianten."

Då frågar man sig vilket som är mest trovärdigt?
 
raindance skrev:
...den alkydoljefärg som ett fåtal fabrikat fortfarande säljer innehåller i stort inga lösningsmedel alls utan man har gjort en mer lättflytande alkydolja,alltså själva bindemedlet.
Här, och i övrigt, tror jag att sign skriver om de "äkta" oljefärger som finns idag. Som jag skrev tidigare har de flesta färgtillverkare kvar ett lösningsmedelsburet system för trä utomhus, men recepten är rejält skruvade jämfört med hur de såg ut för 5-10 år sedan. Kanske är det den "lättflytande oljan" som refereras till.

Jotun snackar om en vattenburen grundolja, som fortfarande är alkydbaserad, och i många avseenden fungerar minst lika bra som en lösningsmedelsburen dito. Det enda jag opponerar mig emot är att den vattenburna har bättre intränging.
 
Eld skrev:
Då får du gärna förklara varför det är så på mitt hus att det som är målat med alkydoljefärg klarat sig bra i minst 15 år medan det som är målat med akrylat ruttnar och tappar färgen efter tre år.
OK. Hur gammalt är huset, vilka delar har målats med respektive färgsystem, och hur behandlades ytorna innan du målade på täckfärgen?
 
Kan du visa på vilka produkter/tillverkare som har lösningsmedelsburna system? Jag har endast hittat Teknos. När jag frågade Teknos om det vattenburna eller lösningsmedelsburna systemet som ger bäst rötskydd så svarade de inte vilket gör att jag är tveksam till dem. Jag har inte heller hittat några bra referenser till Teknos. Beckers har endast en lösningsmedelsburen trägrund men vattenburen impregneringsolja och fönsterfärg. Beckers skriver att man ska vänta 6-8 timmar innan man målar lösningsmedelsburen trägrund på en vattenburen impregneringsolja. Med den lösningsmedelsburna impregneringsoljan som fanns tidigare skulle man vänta 30 minuter. Det gör att jag funderar på om den vattenburna impregneringsoljan är mindre kompatibel. Jotun skriver "Vid 23 grader och 50% luftfuktighet är VISIR övermålningsbar efter 24 timmar. Högre luftfuktighet och l ägre temperatur förlänger torktiden ordentligt. "

Kan det vara så att färgtillverkare får ha endast en liten andel lösningsmedelsburna färger och därför är tvingade att propagera för vattenburna system?

Följande fönsterfärger har jag valt bort eftersom de har akrylat eller en mix av akrylat och alkyd.
Alcro bestå fönsterfärg mix alkyd/akrylat.
Jotun optimal fönsterfärg mix alkyd/akryl.
Cuprinol fönsterfärg V akrylat.
Midun fönsterfärg akrylat.
Beckers perfekt fönsterfärg mix alkyd/akrylat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.