Hej!
Började idag att riva upp en liten del av plastmattan inför kommande renovering och fann detta.
Är det någon som har en aning om vad detta kan vara?

Det är 3 lager ovanpå betonggolvet:
först en svart papp/filt som jag har googlar på och tycker att det låter som förhydningspapp. Den ser inte ut att sitta fast med lim eller så utan åker med när jag drar i det.

Ovanpå den svarta pappen är ett konstigt material, typ som en linoliummatta kanske?

På den har man limmat (gråbeiget lim, långt ifrån svart) och på det ligger en plastmatta som ska likna parkett (känns 90-tal)

Den stora frågan är väl om något kan vara farligt att riva ut? Kan ni ge oss något gott råd?

Mvh
Mattan

Sliten struktur, sönderrivet material, spindelnät, gammalt föremål, grov textur, förfall, ingen synlig kontext, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på golv där skador syns; mögel, fuktskador, och frilagda materialskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har aldrig hört talas om asbest i golvmattor, däremot finsn det mer eller mindre hälsosamma lim.
Men i de fallen är det ju snarast en fördel att riva ut skiten :)

Ta på et munskydd och ha välventilerat bara.

Lumppapp kanske "filten kan vara" ?

/K
 
Asbest kan ibland finnas i plastmattor, tro mig. Som en Gråaktig papp under mattan. Skicka på analys om man inte är säker. Finns även i svartlim. Svårt att se på dina bilder vad det kan vara, ingen aning.
 
Ric5 skrev:
Asbest kan ibland finnas i plastmattor, tro mig. Som en Gråaktig papp under mattan. Skicka på analys om man inte är säker. Finns även i svartlim. Svårt att se på dina bilder vad det kan vara, ingen aning.
Även om det skulle vara asbest så torde försitkigthet och munskydd hjälpa långt då man inte som med yrkesarbetare exponeras så ofta - men då bör man nog vara ännu mer försiktig så det inte dammar i onödan. Är man orolig skall man nog ta hjälp

/K
 
Man ska alltid ha respekt för asbest. Bästa är väl att låta folk som kan hantera det göra jobbet. Asbest finns naturligt i luften vad jag förstår så alla har väl lite fibrer i sig. Vad det gäller bilderna ovan såg inte min asbestmatta ut så vad jag kan se, men det kan ju komma i olika former kanske.
 
Det hände att mattläggare blandade asbest i mattlim (hade det i mitt hus). Ta ett prov och lämna in för analys (på allvar)!
 
Redigerat:
S
kan finnas i både matta och lim i
 
K
Jag har det i både matta och lim hos mig. Skicka iväg på analys för 400kr så vet du vad för åtgärder du behöver vidta, vare sig du väljer att sanera själv eller lejer bort det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.