Hej! Jag har lite, eller rättare sagt stora problem.
Jag hålller på o bygger garage med carport framför.
Så till carport delen så har jag gjutit plintar till pelarna som takbalkarna skall vila på.
Har lyckats placera plintarna lite fel. Istället för att placera dom innanför ytterkant från grundplattan så måste jag ha fått hjärnsläpp o placerat mitt på linjen från ytterkant!
Se bild. Bild på en byggplats med synliga gjutna plintar och en röd lina som markerar ytterkanten av grundplattan, grus och löv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att det skall vila limträbalkar 315*115 på 115*115 stolpar.
2 stolpar varje sida.
Om jag klyver stolpar i mitten så vilar bara halva balken på stolpen.
Gör det någonting för hållfastheten?
Har funderat på o kanske skruva dit en regel extra under balken på den ena sidan som stöd?!
Någon som har lite ideer o dela med sig kanske?
 
Jag hade lite issues med plinatnra till mitt fritidshus också..
Mitt råd rä nog att gjuta om trots allt !

Jag har fixat det i efterhand och grävt ut och lagt leca block på ett ställe, men det är mycket krångligare när det står ett hur på plats !
Jag har också behövs fixa till ett stöd med en på bultad regel, men blir inte riktigt bra om man inte kan leda ned hala kraften rakt ned i plinten, så även om det funkar hållfasthetsmässigt ser det inte så bra ut då den skjuver litegrann...

/K
 
Ok. tack för svar klaskarlsson.
Hade tänkt gjuta om först med.
Men den ena sidan har bergsknall under som jag bilat ur o fyllt upp med betong som jag placerat plintar i med armering.
Ska jag gjuta om då måste det bilas upp igen, inte roligt!
Måste verkligen bärlinan/ balken vila precis i mitten på stolpe?
 
Redigerat:
Banne1234 skrev:
Hej! Jag har lite, eller rättare sagt stora problem.
Jag hålller på o bygger garage med carport framför.
Så till carport delen så har jag gjutit plintar till pelarna som takbalkarna skall vila på.
Har lyckats placera plintarna lite fel. Istället för att placera dom innanför ytterkant från grundplattan så måste jag ha fått hjärnsläpp o placerat mitt på linjen från ytterkant!
Se bild.[bild]
Problemet är att det skall vila limträbalkar 315*115 på 115*115 stolpar.
2 stolpar varje sida.
Om jag klyver stolpar i mitten så vilar bara halva balken på stolpen.
Gör det någonting för hållfastheten?
Har funderat på o kanske skruva dit en regel extra under balken på den ena sidan som stöd?!
Någon som har lite ideer o dela med sig kanske?
Du ligger alltså 57 mm fel, antar att du ska ha upplag för limträbalken i hörnet på förrådet.Förrådsväggen kommer 40 mm utanför grund (spikregel+ panel) återstrår 17mm.Ska du ha knutbräda kan du fälla in balken i den eller avsluta knuten under balken.Förutsätter att takstolen har rak underram då utsprånget blir lite smalare,förstärk väggen vid knuten med någon extra regel och kottla i några vetikala spikläkt.
 
Just precis.
Ja det skulle ju kunna fungera.
Har jag dessutom ströläkt till luftspalt bakom fasadpanel så bygger ju det ytterligare ut från vägg.
Ska rita skissa upp detta på papper så jag kan måtta o kolla hur det skulle kunna bli i verkligheten.:)
 
Banne1234 skrev:
...
Måste verkligen bärlinan/ balken vila precis i mitten på stolpe?
Nej det tror jag absolut inte, men hela bärlinan bör ligga på stolpe/plinten är min erfarenhet då det skjuver rätt bra från alla de ton ett hus väger om bara halva balken har stöd, vilket på ett antal års sikt kommer visa sig :/

Sen kan man ju höja konstruktionen och lägga extra bärlinor (som i sig kan sticka ut) på längden iaf ett liten bit (beroende på grovlek), om du förstår hur jag menar...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.