Ni som vet och kan allt (fungerar smicker? ;) ).

I min matsal och mot köket har jag "hittat" ett gammalt slitet trägolv under halvtrasiga skivor och laminatgolv.
Funderar nu på att måla det i samma sekelskiftes stil som retsen av huset går i men funderar på vilken färg som ska användas. Nyare golvfärg eller beprövad linoljefärg?

En del säger att linoljan sitter bättre och är slitstarkare än den nya? Stämmer det?

Kan det bli bra nu när oljat och såpat golv är så "rätt"?
 
Tack Harry!

Det var väl den sorts information som jag var ute efter.
Husets ytterpanel är målad i ett lager linoljefärg och sitter fortfarande kvar (nästan överallt i alla fall ;) och det är snart hundra år 80 år sedan det lagret lades på. Måste jag säga att jag är övertygad om färgens kvalitetet?

Men hur vet jag vilken färg som är bra och vad skiljer en dålig från en bra? Känner mig helt novis om den här typens färg.. trots att man nog har svar på det mesta annars eller kan i alla fall luska ut det vid behov.

 
Hej!
Jag undrar om det inte har blivit ett fel med den kallpressade oljan, som också kalas RÅ linolja i handeln, i Harrys färgrecept ??? Den kallpresade oljan används oftast till impregnering. Färger blandar man på KOKT linolja (oavsett hur den var pressad) och man ska inte glömma sikativ-tillsatsen som påskyndar torkningen/ härdningen. Blandar man färgen enl. Harrys recept så kommer den aldrig att torka!!! Kallpressad linolja blir seg med tiden men aldrig så hård som en färg ska vara. Då blir golvet klibbig att gå på i evigheter ??? Standolja är också linolja, om jag minns rätt, som är värmebehandlat och tillsätts för att ge en hårdare och glänsigare yta. Det är inte fel att ha det i färgen. Golvfärgen ska ju helst torka snabbt så välj rätt blandning och så klart med sikativ-tillsats!
Själv målade jag takpanel med linoljefärg ( endast kokt linolja+pigment) utan sikativ-tillsats men det gjorde inget att den torkade låååångsamt ;)
Ceja, har du redan köpt kallpressad linolja så pensla den på din golv för att impregnera plankorna (torka av överskottet efter en halv timme)- det mår dom bra av och det ger bra grund för den slutliga färgen. Så brukar man ju behandla gamla fönster och ändträ innan man målar ;D
Lycka till!
gaia
 
Super, super, super!

Läser, klickar och beställer för fullt, tack till er båda. ;D
 
Intressant!
Hur beställer jag dem om jag inte bor i närheten av en återförsäljare?
 
Låter mer än bra!

Jag har läst alla länkar och lär mig mer och mer, sakta men säkert. Tänkte även ta och använda "de gamla beprövade" metoderna till resten av huset.
Orginal-fönster (Början av 1900) och golv, hela "paketet". Efter det får jag väl lov att sadla om till restaurerare för sen lär jag inte kunna prata om någonting annat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.