Har grävt ur golvet i timmerhuset och tänkte nu börja regla upp ett nytt golvbjälklag med 45X195 men har kört fast hur man smartast lägger upp det för att få bäst bärighet osv... hur hade ni gjort? Rivit bort rubbet eller byggt på befintliga reglar? Går en kraftig balk i mitten som är rejält krokig...Ersätta den med en 45x195 och sten på mitten?

Hela utrymmet är 4x6meter med en avdelning vid 2m där det suttit en dörr, tror ni resterna av dörrposten har någon större bärande funktion, balken de står på är väldigt tunn..? sitter tre lager timmerstockar kvar i taket..

Bifogar några bilder och är tacksam för tips hur jag går vidare... Uppgrävt golv i ett äldre timmerhus med synliga gamla träbjälklag och krokig mittbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv med synliga träbjälkar och krokig mittbalk i ett pågående renoveringsprojekt av timmerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävning i timmerhus med exponerade bjälkar och reglar, och nya träbjälkar upplagda på stenar, redo för golvuppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga tankar kring detta?
Är egentligen bara en balk som är ordentligt fastsatt i väggen och orörd, den långa i mitten (ca 6m), krokig och troligtvis för hög om jag skall få plats med nytt golv ovanpå.
Balken bredvid var kapad sedan tidigare och hänger i luften på ena sidan och en del av trappen står på andra delen.
Den tvärsgående är kraftigt avsågad och borde väl inte klara bära några direkta laster...

Hur skulle ni lagt de nya reglarna? Har flera rejäla stenbumlingar att stötta upp vid behov..
 
är du ingen rabiat byggnadsvårdare och inte ämnar behålla nånting av väggen där dörren vart så skulle jag tagit bort allt gammalt och reglat upp nytt hel och hållet. Nån bärlina på mitten lär man ju ha som man får palla upp antar jag. Dessutom lär man väl tänka på om den gamla väggen bär nåt så man måste stötta den på nåt vis. Dels också om timret upptill håller ihop ytterväggarna så du inte bara sågar bort allt hur som helst
 
Stefan1972 skrev:
är du ingen rabiat byggnadsvårdare och inte ämnar behålla nånting av väggen där dörren vart så skulle jag tagit bort allt gammalt och reglat upp nytt hel och hållet. Nån bärlina på mitten lär man ju ha som man får palla upp antar jag. Dessutom lär man väl tänka på om den gamla väggen bär nåt så man måste stötta den på nåt vis. Dels också om timret upptill håller ihop ytterväggarna så du inte bara sågar bort allt hur som helst
Nej någon byggnadsvård är det inte tal om... :)

Väggen där dörren varit kommer bli ny vägg med ny dörr 2/3 av sträckan och resterande del under trappen blir en mindre toalett.
 
ja då så, riv ut och bygg nytt och regla upp ny vägg sen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det där ser ju bra ut! Regla upp nytt som föreslagits. Det ser tort och fint ut, men hur tänkte du vidare med själva kryputrymmet ur fukthanteringssynpunkt? Nu när du isolerar golvbjälklaget kommer det att bli mycket kallare i krypgrunden. Upplaget för fuktproblem. Minimum är plast på marken. Hur tänkte du med ventilation av kryputrymmet?Eftersom du har så låg höjd är det bra att fundera på hur du ska göra detta innan du reglar upp allt för mycket. Blir svårt att komma åt efteråt.
 
Per i Hamrånge skrev:
Det där ser ju bra ut! Regla upp nytt som föreslagits. Det ser tort och fint ut, men hur tänkte du vidare med själva kryputrymmet ur fukthanteringssynpunkt? Nu när du isolerar golvbjälklaget kommer det att bli mycket kallare i krypgrunden. Upplaget för fuktproblem. Minimum är plast på marken. Hur tänkte du med ventilation av kryputrymmet?Eftersom du har så låg höjd är det bra att fundera på hur du ska göra detta innan du reglar upp allt för mycket. Blir svårt att komma åt efteråt.
Jo jag river bort rubbet och reglar nytt, planen är nu att sätta en ram runt hela rummet med 45X145 och ersätta den långa i mitten med två ihopspikade 45X195 och en sten på mitten för lite stabilitet sedan sätta 2meters reglar i balkskor utifrån mittenbalken och ut till ramen på väggarna. Eller finns det smartare/bättre sätt att regla upp det på?

Angående fukten så är marken enormt torr så jag hoppas det skall fungera med byggplast på marken och sedan ett par ventilationshål i grunden och ca 20cm höjd mellan plast och reglar...

Huset har under de senaste 50-åren inte haft murstock som värmt grunden och under perioder både stått ouppvärmt och uppvärmt om vartannat (bla kioskverksamhet) så det känns som förutsättningarna är goda då det såg jättefint ut då jag rev ut det gamla men jag kan ha fel...
 
Ja det ser onekligen torrt ut nu vilket är bra, men det kommer alltså att förändras i och med att du isolerar golvet. Jag rekommenderar att du sparar ut för en inspektionslucka någonstans. Stoppa in en givare till en hygrometer skadar inte. Då har du bra koll på hur krypgrunden mår.

Skall vara åldersbeständig plast, men det vet du säkert.

Normalt hade man velat haft en underliggande bärlina på länden, men det har du inte plats för. Jag skulle nog vilja ha lite fler stöd på din mittbalk. Vet att det är lite mer jobb, men gjut några fyrkantiga betong plattor typ 40x40 och palla upp därifrån (glöm inte syllpapp)
 
Då har jag rivit ut i princip rubbet och reglat upp den nya ramen, en inspektionslucka låter ju inte fel, får bli en sådan under trappen.
Åldersbeständig plast inhandlad så check på den.
Funderar på gjutningen... håller med om att det är säkrare med flera stöttor men vore skönt att slippa gjutmomentet.
Har ett antal stora platta stenar över, borde inte det bli lika stadigt om jag lägger ut några sådana under mittbalken som att gjuta? stenarna är minst 40x40x15cm.
 
Jag skulle gjuta stöd för bjälklaget. Det är alla gånger värt mödan. Kom ihåg att ta upp ordentligt med ventilationshål, gärna ett på var sida varje knuta (lär ge bra drag) och några till längs varje vägg. Det är inte bara markfukt man skall tänka på. Så här års kommer fukten via luften också. Se till att det är god ventilation mellan olika utrymmen i grunden, om sådana finns. Glöm imte syllpapp mellan betong och trä.
 
Hur bör jag gjuta på bästa sätt? Hur stort, hur djupt? Underarbete? Typ av betong? Har ingen erfarenhet av gjutning så guida mig gärna.
Skall man gjuta fast fästen för reglarna eller tänker ni en plan yta att ställa dom på?
Bygga en form eller gjutrör?
 
varför krångla med gjutning? Det har ju stått på sten sen det byggdes och marken ser ju kompakt och fin ut så jag skulle bara lägga ut nån trädgårdplatta och palla upp med nån millimeter i spänn.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
varför krångla med gjutning? Det har ju stått på sten sen det byggdes och marken ser ju kompakt och fin ut så jag skulle bara lägga ut nån trädgårdplatta och palla upp med nån millimeter i spänn.
Ja jag står i valet och kvalet hur jag skall göra.. Har testat gräva lite och det är sand rakt igenom och jag funderar på vad jag vinner på gjutning kontra stenar/plattor?

Samtidigt är jag lite orolig att jag belastar syll/grund för mycket om jag inte avlastar tillräckligt, tidigare låg ju golvet på marken och höll ihop huset medan det nu kommer hänga i syllen. Dumt och ta en genväg och huset sätter sig... men blir det inte starkare av gjutningen och det räcker med stenar så vore det ju skönt....
 
Har huset stått där 100+ år så behöver du nog inte oroa dig för att det ska sätta sig. Dessutom verkar det vara bra mark under. Lägg 50x50 plattor där det behövs avlastning.
 
Om du bara behöver ett par stöd för bärlinan i mitten så räcker det att lägga betongplattor (som andra rekommenderat). När jag rekommenderade gjutning trodde jag att du skulle ha stöd för hela bjälklaget, även längs väggarna. Får läsa mer noggrant nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.