Har under många många år brutit upp sten på tomten och lagt i en stor hög. Sedan några år så växer det vildhallon på stenhögen (lite jord är det också kört dit).
Hur får jag hallonen att trivas?
Hålla undan annan vegetation?
Hugga bort träden på södersidan för mera ljus?
Eller ska man låta naturen ha sin gång?
Hallon är ju en pionjärväxt så de kanske dör ut av sig själva?

Protte
 
Tja, solljus uppskattar de, men tror inte att de behöver full sol hela dagen. De sätter nog mer blom (=bär) med solljus, och bären mognar förmodligen bättre.

Om stenhögen har lett till en upphöjd bädd, så behövs kanske lite vatten nu och då om bären ska bli stora och fina.
 
Man kan lägga på gräsklippet, som gödning och jordtillskott.
 
Jag håller på med ett liknande projekt, mest på kul för att lära sig hur växterna beter sig.

"Bakom" (på norrsidan om) mitt växthus växer det vildhallon och när huset köptes för fyra år sen var det rejält igenvuxet såsom hallonsnår ofta gärna blir. Och det första man bör göra är att rensa ut, gallra bort en del plantor. Förutsättningarna för att en frukt ska mogna är att plantan får tillräckligt med "eget utrymme" så den inte konkurrerar med andra växter om vatten, ljus och näring. Eftersom hallon skjuter rotskott är detta ett kontinuerligt arbete när det gäller denna växt, det är skotten som just blommat du ska ta bort, men du kan ta bort årsskotten också om du behöver gallra mer, man får ha lite "ogrästänk" när det gäller hallon.

Därför gäller ju även, som ovan redan påpekats, att buskarna/snåret måste stå i sol, åtminstone del av dagen, för att du ska få någon mogen frukt i nämnvärda kvantiteter. Att lägga ut gräsklipp/hö/träflis osv är det bästa man kan göra för alla perenner! Så länge man inte tycker det är fult eller på annat sätt oönskat ur ett estetiskt perspektiv ger det (som redan skrivits) både jordförbättring och gödning (främst färskt klipp) men den viktigaste poängen är att det håller nere mängden ogräs samt håller jorden fuktig så att växterna klarar torka mycket mycket bättre! Den tredje poängen med detta är att det gynnar en rik mikrokultur, i en perenn rabatt som ömsom jordförbättrats på detta vis under flera år har ett fantastiskt litet mikrokosmos under de översta lagren ruttnande löv och växtmaterial, det fullkomligt kryllar av liv!

Hade jag varit i din sits hade jag kanske inte lagt ner några oceaner av energi på detta, men jag hade experimenterat! Ut med ett par säckar stallgödsel över stenhögen runt plantorna, på med klipp/hö/träflis, rensa/gallra på närstående träd/växtlighet så att mer solljus kommer fram. Sen får man räkna med något års ledtid innan man kan börja se frukten av sitt arbete (nästan bokstavligt talat!). Att de växer i en kulle är bara positivt, inom permakultur så bygger man ofta "raised beds" mycket för att jordtemperaturen har stor betydelse för växtens tillväxttakt.

Hur har det då gått för mig? Ja jag har inte varit noggrannare än att jag kört en vända med trimmer/röjsåg kring plantorna för att hålla undan, inte gödslat, inte täckodlat och nu något år senare kan man faktiskt få ihop en skål med hallon på plantorna. Det är mest ett experiment och framöver ska det nog gallras ännu hårdare samt täckodlas. Hallon är invasiva och man behöver inte vara orolig för att döda beståndet, snarare är risken större att det blir ohanterbart igenvuxet om man inte håller efter.

Slutligen bör man kanske även ha nämnt att vildhallon ÄR godare än trädgårdshallon! :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Mina hallon är nog någon sorts blandras. Jag började med en pallkrage för jordgubbar och smultron till barnen, men det kom upp rotskott av hallon, och de har fått ta över, eftersom sniglarna ändå åt upp det andra. Nu är pallkragen borttagen och hallonen ska få breda ut sig lite mer. Fått ihop uppemot en liter finfina hallon i år trots den lilla ytan.
 
Gallra har det liksom blivit av sig självt, man trampar ner och gör gångar för att komma åt.
Ska försöka hinna att ta ut två träd så blir det lite mitt på dagen sol och inte bara eftermiddag.
Sedan är det en kamp mot brännässlor och rallarros.

Vi har nog plockat 10 liter hallon från stenhögen.
Protte
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
"Sedan är det en kamp mot brännässlor och rallarros."
Och den kampen skojar man inte bort när de (särskilt nällorna) etablerat sig mitt ibland det man vill behålla... :thumbdown:
Växer de sedan i ett stenröse så är det än svårare...
 
Täckodla, täckodla, täckodla! :)

Du kommer behöva rycka ogräs ändå, men inte alls lika mycket, och ogräset tittar gärna upp i kanten av täcket i stället, dvs längre ifrån plantorna du vill ha kvar, då är det lättare att både rycka dem för hand och ev ansa med trimmer. Jag blir alltid lika glad när jag inspekterar en buske, eller planta jag täckodlat för det är rent och snyggt runt plantan och de ser ut att stormtrivas av det. Den största effekten är nog att plantorna blir tåligare mot torka, viktigt om man odlar ettåringar, men även för perenner under sommarens varma och torra period.

Jag läste att mördarsniglar tydligen tycker om täcket, men eftersom jag är befriad från dessa bestar, både här i stan och på landet, så är täckodlingen rätt väg enligt mig. Jag funderar även på om inte täcket genererar ett litet mikrokosmos som håller ev snigelägg i schack? Känns orimligt att äggen skulle få vara ifred när det är fullt med tusenfotingar, spindlar och gråsuggor under täcket. Men jag kan väldigt lite om dessa sniglar så jag kan ju ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.