Hej på er,

Vi bor i ett gammalt hus från 1884 och ska lägga nya golv i några rum.

I några rum i huset så har jag fått för mig att det ligger originalgolv och jag skulle vilja försöka få till samma golv i alla rum.

Det jag tror är originalgolv saknar dock not och fjäder. Det som får mig att tro att det är originalgov är bla spikningen där dom använt handgjord spik från smedjan på gården.

När började man använda not och fjäder vid golvläggning?

Är det lämpligt att replikera dessa golv och be ett sågverk fixa identiska plank utan not och fjäder som jag sen spikar på samma sätt som originalgolvet?

Dimensionen på originalgolvet är ca 47x120mm.

Tack på förhand!


Gammalt trägolv utan not och fjäder, med synlig handgjord spikning och patina, dimensioner nämnda i text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Trägolv i gammalt hus med synliga spikhuvuden och avsaknad av not och fjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle tro att fjäder och not funnits bra länge, sett golv från sekelskiftet med med just detta har jag för mig.
Skulle du lägga nytt idag så skulle jag definitivt välja med not - Enklare att lägga, stabilare, mindre drag, jämnare. Spikningen är ju valfri hur man vill göra. I mitt hus (1949) har man spikat snett i fjädern och på så sätt dolt infästningen. Fick byta ett par plank i käket för att dra fram ny trefas till häll och ugn och valde ny gran på brädgården (Fanns i lager 120x28) spikade snett i fjädern och valde lite mellanrum mellan planken för att få det mer likt original. Använde en huggmejsel för att få ned spiken ordentligt i vinkeln mot fjädern.

Efter slip och behandling ser man ingen skillnad på vad som är från 1949 och 2012.
 
De här gamla fina golven får du naturligtvis inte förstöra! Det är väl lättare att byta ut ett par plank utan not och fjäder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.