Hej gott folk!

Insåg igår att jag inte kunde lägga parkettgolvet i ett av rummen utan att jämna av en liten ås i betongen, givetvis är där klisterrester ovanpå ;)

Tänkte köpa en av julas diamantslipskivor men undrar vilken vinkelslip som borde passa till detta.
Är det en större stark maskin man behöver eller fungerar en mindre, smidigare maskin? :wow:

Tänkte svänga in om malmö på vägen hem från jobb idag och handla maskinen, så gärna någon modell som borde finnas i lager.:rolleyes:
 
En liten smidig funkar säkert utmärkt. Jag har en liten blå Bosch som jag kapat tjocka stenplattor och takpannor med vid flera tillfällen utan problem.
 
Eftersom detta är inomhus så skulle jag överväga att istället hyra en renoveringsfräs (tror jag det heter) med utsug.

Kör du vinkelslip inomhus så kommer du att få betongdamm i hela huset, precis överallt, det tar sig tom. in i byrålådor osv, i andra änden av huset. Plus att dimmorna av damm gör att du har noll sikt på arbetsstället efter typ 10s. Tänk på andningsmask.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Eftersom detta är inomhus så skulle jag överväga att istället hyra en renoveringsfräs (tror jag det heter) med utsug.

Kör du vinkelslip inomhus så kommer du att få betongdamm i hela huset, precis överallt, det tar sig tom. in i byrålådor osv, i andra änden av huset. Plus att dimmorna av damm gör att du har noll sikt på arbetsstället efter typ 10s. Tänk på andningsmask.
Instämmer... Stod med samma dilemma och valde att köpa en Flex LD15 125 på blocket. Skulle nog fundera på att hyra en om jag var du - Inget Cramo eller liknande på vägen hem och hyra över helgen!?

Och se till att ha en bra dammsugare, en vanlig dammsugare överlever nog inte länge mot betongdammet.
 
Det finns utsug för vinkelslip m diamantkopp. Har ingen länk men det skulle jag prioritera. Slipa betong inne ger damm precis överallt tyvärr.
 
Stanna till på någon vitvaruaffär som även installerar och fråga om du kan få en gammal köksfläkt (gärna modell större som kan stå på högkant och med ett par E27 socklar) ställ den i ett fönster och täta med plast runt (kan vara bra med en flexibel ventilationsslang). Stäng av andra fläktar och stäng dörrar till rummet och slå på köksfläkten. Nu blåser det i allafall mot rummet.
 
Slipdamm i hela huset, det ska alla prova någon gång. Det är så man lär sig! :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Slipdamm i hela huset, det ska alla prova någon gång. Det är så man lär sig! :)
Gärna något man sen börjar grubbla på om det kanske var asbest i.
 
MathiasS skrev:
Slipdamm i hela huset, det ska alla prova någon gång. Det är så man lär sig! :)
Betongdamm sägs vara bland de finaste damm som finns. Jag tycker bara det är fult.
 
  • Gilla
pär h och 2 till
  • Laddar…
Tack för varningarna!

Rummet är relativt lättventilerat så jag ser till att fixa det. När det gäller byggdammsugare så har jag tre (en sedan lägenhetsrenoveringen och vi fick två på köpet till huset)
Funderade på att blöta ner arbetsområdet men jag misstänker att jag kommer få kladd i ungefär hela det nymålade rummet (y)

Åsen är ungefär 5mm hög och någon centimeter bred, så att hyra en slip för detta arbete känns något för överkvalificerat.
 
Jag skulle resonera tvärt om; just för att det är ett så litet jobb är det smidigt att hyra. Då får du ett verktyg med punktutsug/kåpa som du kan koppla till en av dina grovisar.
Sådana slipmaskiner kan vara rätt dyra att köpa.

Edit: jag missförstod nog, menar du att det bara är någon enstaka kvadratcm som ska bort? Då går det ju med en hammare/huggmejsel
 
Redigerat:
Tyvärr är åsen avrundad så jag tror det blir svårt att lösa med hammare och huggmejsel.
Missade att skriva att åsen är ~1m lång.

Hade jag kunnat synka detta med garageslipningen hade jag nog kört hyrmaskin, men nu hade det varit gött att tillbringa vardagkvällarna bankandes golv ;)

EDIT: Byggahus har redan levererat en del av lösningen ;)
Fattigmansbetongfräs
 
Redigerat:
Det viktigaste är nog att den ligger bra i handen. Så åk runt och provhåll i lite saker.

Jag har en stor och en liten från Bosch, varav den stora klarar frun knappt av att hålla i pga hennes små händer.

Sedan tycker jag personligen att Kick-back skydd är ett måste.

Men även ställbart varvtal, för då kan du slänga på en polertrissa och gå loss på allt i metall so du kan hitta.. :)
 
Jag är inne på att i förlängningen ha två maskiner, en lättare (exempelvis den tidigare länkade Boschen) och en rejälare maskin.

Det är synd att de med varvtalsreglering direkt lägger till 1000kr på priset =/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.