Kan nog bli ett väldigt trevligt ställe det där om du fortsätter i den här takten :)
 
Vilket tempo! Riktigt läckert, jag som älskar Muskö, synd bara att det ligger på fel sida stan :D

Verkar som att du gjort ett riktigt kap, även om att-göra-listan blev en bit längre för dig, men som vi säger vad ska man göra den dagen som husprojekten är slut?
 
Dagen som projekten är slut kommer aldrig! 😉
Rastlös hemma när frun ändå jobbar så jag åkte ut med nya hängrännor...
Stolparna till räcket kommer på måndag och jag låter virket till frisen torka i solen tills dess så kanske 45 skarvarna håller sig bättre. Tills dess får man göra annat - bra nära att jag beställde panel till hela stugan idag men insåg att helgen och början på nästa vecka skall spenderas under ytan...

Stuga med nyinstallerade hängrännor, virke som torkar och synlig flistugg kopplad till en ATV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillade inte den bruna färgen samt att det var två stuprör på var sida av stugan. Hängde ned så pass att dom irriterade utsikten och knappt fångade nått vatten...



En solig utsikt av en stuga med nytt träverk och hängrännor som väntar på ytterligare renovering och dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad svart hängränna på en träveranda, med skog i bakgrunden och verktyg synliga på däcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Schhnyggt!
Inte bestämt om jag skall måla stolparna eller klä dem med något annat lite finare...

Dessutom en hottentott fix på flistuggen för att kunna dra den med hjulingen;


Nyinstallerade hängrännor med fokus på skarvdelarna, på naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstapersonsvy av ett fejkade metallföremål monterat på en terrängfordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biltema - funkar ibland...
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Det går trögt - stolparna till altanen beställdes och kom, vid upphämtning noterades att det var limträ gran och inte alls impregnerad furu som avtalat. Nya beställdes, och nya kom, limträ gran igen.
Så uppenbarligen skall det nu komma nya till veckan. Dessutom borde glaset komma i dagarna.
Även fyrhjulingen skall hämtas från andra ön till veckan.
Ibland går det bara inte som man vill...

Mer kommer inom kort!

Fällt mer skog och insett att min Stihl MS171 är för liten för skogsarbete så efter lite velande fick det bli en Husqvarna 445 II TrioBreak. Läskigt att byta märke..
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Gjorde ett underbart fynd i uthuset under förra trippen ut till stugan, gömt längst in under en massa kartonger stod en underbar mackapär!

Frugan ville ha igång den med en gång men efter lite google så inser jag att det nog är lika väl att den inte hoppar igång. Äldre maskiner som denna kommer inte att kunna få radio högre än cirka 100mhz, effektförbrukningen är stor, brandrisken likaså. Och det vill säga OM man ens får igång den... Man får räkna med att byta ut alla kondensatorer och i detta fall var det inte ens kräm i nätdelen där den rör baserade likriktaren verkar ha gjort sitt.
Gammal radio- och grammofonmöbel i trä, öppen, med rattar och högtalargaller synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite huvudbry så valde jag att skaffa en liten kompakt reciever med USB/AUX/FM och komplettera denna med ett par små Harman Kardon högtalare jag haft stående i 8 år.
Ville ändå få till lite känsla så det fick bli att flytta ut volymkontrollen, IR dioden och en LED för att få indikation att allt är igång. Så nu skall det bara monteras i chassiet!

Kompakt Skytronic AV-360 stereo audio amplifier med justerbara bas- och diskantknappar och USB-port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av elektroniska komponenter och kablar på en stenbänk för ett DIY radioprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer nog att sätta in en liten spill LED strip bakom panelen i Radiodelen för att öka nostalgi känslan ännu mer.

I övrigt så är nu limträstolparna nu levererade - Glaset kommer nästa vecka - Fyrhjulingen med släp hämtas i Skärgården imorgon bitti och nya bilen kommer till veckan... puh! Det finns att göra...
 
  • Gilla
hdurietz och 3 till
  • Laddar…
Det är bara att plocka fram stenkakorna ur förrådet då...
 
Byggplats med uppsatta stolpar på en terrass vid solnedgång, verktyg och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för stolpar och fris! Spenderade några timmar tidigare i veckan med att spårfräsa i stolparna för glas - nu kommer dem äntligen på plats..
Glaset som skulle komma i onsdags lyser däremot med sin frånvaro...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hur fäster du glaset i stolparna?
 
Istället för att spendera ett par tusen på speciella fästen som dessutom inte är så snygga så har jag helt sonika fräst ett 10mm brett och 20mm djupt spår i stolparna. Glaset beställt så det går 15mm in i var stolpe, tjockleken på glaset är visst 8,75mm.
En klick silikon uppe och nere torde förhindra att glaset skakar. Avslutar med galvade stolphattar.

Lösningen med spåren styrde även valet av impregnerad limträ till stolparna då dom med största sannolikhet spricker mindre och dessutom vrider sig mindre än "vanliga" stolpar..
 
  • Gilla
My Saxin och 3 till
  • Laddar…
I'm a sucker för vackra solnedgångar.. måste ha varit ett bra köp det där - både vatten och solnedgångar! :wow:

Trevligt arbete och trevliga förutsättningar till en perfekt sommarstuga!
Ser fram emot uppdateringar (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
slacker skrev:
Istället för att spendera ett par tusen på speciella fästen som dessutom inte är så snygga så har jag helt sonika fräst ett 10mm brett och 20mm djupt spår i stolparna. Glaset beställt så det går 15mm in i var stolpe, tjockleken på glaset är visst 8,75mm.
En klick silikon uppe och nere torde förhindra att glaset skakar. Avslutar med galvade stolphattar.

Lösningen med spåren styrde även valet av impregnerad limträ till stolparna då dom med största sannolikhet spricker mindre och dessutom vrider sig mindre än "vanliga" stolpar..
Får man fråga vad glaskivor på detta vis kostar? Antar att det är någon sorts "säkerhetsglas" som inte går sönder eller när det går sönder, går sönder på ett ovasst vis? Härdat glas kanske det heter.

Skulle kunna tänka mig att något liknande passar bättre här hemma på altan.
 
Istället för att spendera ett par tusen på speciella fästen som dessutom inte är så snygga så har jag helt sonika fräst ett 10mm brett och 20mm djupt spår i stolparna. Glaset beställt så det går 15mm in i var stolpe, tjockleken på glaset är visst 8,75mm.
En klick silikon uppe och nere torde förhindra att glaset skakar. Avslutar med galvade stolphattar.
Snygg lösning, synd att inte jag tänkte på den när jag gjorde min terrass :(

Får man fråga vad glaskivor på detta vis kostar?
Gå in på https://www.rackesbutiken.se/ så får du svar på kostnad
 
Glasskivorna har varit lite av en nöt att knäcka - Kikat lite på online lösningarna och där ligger priserna ganska "bra". Däremot gillar jag inte fästena riktigt.

Offerter på Lamellglas 8,75mm, 8 paneler, 1400x1000:
- Stockholm 25200:-
- Stockholm Förort 22300:-
- Nynäshamn 16875:-
- Räckesbutiken med fästen 16750:-
- Räckesbutiken utan fästen 13750:-

Nu kommer glaset via en bekant som är storkund genom ett enormt företag där vi sagt att det inte får kosta mer än 13500:-, det är beställt, skulle ha kommit i onsdags men intet nytt på den fronten. Så hoppas på bättre besked på måndag och ett ännu bättre besked på priset. Kan Räckesbutiken hålla det där priserna så måste det finnas marginaler att ta av. ;)

En parallell till det hela är att min bror har samma lösning på sin altan/balkong. Klart mindre sträcka på ca 8m (Mitt blir 11.2m) och då han hade en bekant hos glasmästaren slutade hans nota på 4800:- och fick hämta själv.
Nu är det inte skäligt att köra 200mil för att hämta glaset och det är ju inte säkert jag får samma pris som min bror...
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Bjuder på lite bilder från fredag och lördagens projekt:

Impregnerad läkt 22x48 monterad som räcke med metallhörnskydd, i utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsplats utomhus med nybyggd träaltan och uppsatta stolpar för räcke av impregnerad läkt, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även upp material till räcket på sidorna som skall bestå av impregnerad läkt 22x48, tror jag dom är!?
Byggmaterial för räcke och fyrhjuling vid skogsområde under uppbyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Meckade även lite stereo mot kvällningen och fick till den ganska fint tycker jag... Fjärren funkar, volymen funkar, nu saknas bara lite LED strip och Airporten så jag får in AirPlay och lite lyse i den gamla Dux'en. (y)
[video=youtube;4nw10G4wPes]https://www.youtube.com/watch?v=4nw10G4wPes&feature=youtu.be[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått dags att uppdatera lite :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.