M
Haha jaha - ja jag kan mycket väl ha fel! :D

Knepigt är det nog oavsett!
 
M
Haha - ja man hör så mycket här i livet. Vet gör man när man har provat :)

Vad använder den för interface/protokoll för att kommunicera med en dator?
 
MODBUS över RS-485 om jag minns rätt :)
 
M
haha oj - jag svarade visst två gånger, trodde jag somnade och glömde skicka första inlägget ;-)

Ah ok - det har jag inte arbetat med, men lycka till!
 
M
Tror jag kommit vidare i mitt tänkande och är inne på att sälja av Tellstick Net-paketet, vilket verkar vara riktig skit för oss som gillar att pula egna grejer, men skitbra för BagarBosse som hatar datorer men ändå vill göra lite fräna grejer där allt är plug and play.

Sitter därför och tittar på hur man sätter ihop en Raspberry Pi och ett 1-wire nät.

Det jag inte fattar är: Många svenskar verkar använda en RB Pi och USB-adapter för 1-wire. Men om jag läser andra utrikiska hemmapulare så ansluter dem sina nät direkt på GPIO-bussen. Dvs man sparar in 400:- i onödiga pengar.

Finns det någon bra anledning till att man skall använda USB-adaptern eller är det för att folk är för trötta för att koppla sig på GPIO-bussen?
 
johel572 skrev:
Här ser man en lösning. Sensorn sitter direkt på sladden men krympslang över. Sedan förgreningar mm. Billigare än så blir det nog inte.

Jag ser nu också att de använt RJ12. Vad lustigt men så är det tydligen.
Utan att veta hur det ser ut i andra ändan, så kan man gissa att tre ledare leder ut till givaren, och tre i retur. Därigenom får man slinga helt utan stubbar, om man tänker på detta när man kronar i andra ändan.
 
Marcussjogren skrev:
Tror jag kommit vidare i mitt tänkande och är inne på att sälja av Tellstick Net-paketet, vilket verkar vara riktig skit för oss som gillar att pula egna grejer, men skitbra för BagarBosse som hatar datorer men ändå vill göra lite fräna grejer där allt är plug and play.

Sitter därför och tittar på hur man sätter ihop en Raspberry Pi och ett 1-wire nät.

Det jag inte fattar är: Många svenskar verkar använda en RB Pi och USB-adapter för 1-wire. Men om jag läser andra utrikiska hemmapulare så ansluter dem sina nät direkt på GPIO-bussen. Dvs man sparar in 400:- i onödiga pengar.

Finns det någon bra anledning till att man skall använda USB-adaptern eller är det för att folk är för trötta för att koppla sig på GPIO-bussen?
Ja, fördelen med USB-adaptern är att den kör med en dedicerad krets gjord för att driva 1-wire. Man får därigenom mindre bekymmer om nätet är stort, långa stubbar osv.

Ska du bara köra några meter är det lugnt, och du kan ju börja med att köra direkt på I/O, och byta till USB eller annan aktiv lösning om det funkar risigt.
 
M
Yes - fick samma förklaring av m.nu.

Lutar åt att jag väntar med master medan jag "labbar" och sätter ihop nätet. Börjar jag få problem så köper jag till en lämplig master precis som du säger.
 
B
väcker denna med en fråga... har problem på mitt nät där en "slinga" som går ut från en PiWire+ 17-kanals kontroller, blir helt "död" när jag kopplar in sista givaren, nätet är således för långt..

nu till frågan, går det bra att använda 5V och GND från en kanal, men köra bara DQ på en annan? då går det ju använda samma 4 ledade kabel till två kanaler..

eller finns det något annat sätta justera i OWFS (Pi) så den klarar längre kabel? Det är inte sååå långt, men kanske 60-80 meter just nu. och alla givare ligger direkt på slingan, inga "stubs".
 
M
Om jag fattat det rätt så är det bättre att bygga ett stjärnnät där man splittar redan vid kontrollern så att den maximala längden inte överstiger 50-60m. Man kan då ha mycket mer meter kabel i systemet och ändå få det att fungera bra.

Tror att routerboard.se råkar sälja förgreningsplint för rj11-kontakter för typ 39:- från tinycontrol eller vad det nu hette.
 
B
Nu är kruxet att denna slingan är lång rent fysiskt.

Jag fattade som att det ej var bra med stjärnnät. Att anslutningarna för varje enskild givare mot bussen ska vara så kort som möjligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.