Tjena!  Håller på att bygga ett altandäck på ca 75kvm med 28x120 trall.
Min snickare vill spika fast trallen, vad är att föredra, för och nackdelar?

Mvh/Z
 
Spika trallen? Det trodde jag ingen gjorde längre.

Fördelar med spik såvitt jag kan se är att det går snabbare med spikpistol.

Nackdelar märker du första gången du trampar barfota på en uppkrupen spik :(
 
Spika
Fördel: Går fortare om du har spikpistol.
Nackdel: Spiken vandrar upp och du får tillbringa mycket tid med att slå ner dem igen.
Du får ett helvete när du vill byta trallen.

Skruva
Fördel: Skruven vandrar inte ut som spiken.
Du kan lätt byta trallen när det behövs, förutsatt att du skruvat ner kvalitetsskruvar som tåler en urgängning.
Nackdel. Tar längre tid.

Satsa på ordentliga skruvar. En del i forumet är mycket nöjda med sina billiga skruvar som inte har gått av. Undrar om det är lika nöjda när de skall dras ur igen?
Dessutom skall en trallskruv vara eftergivlig, dvs följa trallens rörelse.

//A
 
Ok, tack för hjälpen det var som jag trodde. Det blir skruv vad nu än snickarn säger om det, det är ju ändå jag som betalar och skruva kan jag ju alltid göra
själv :) Ex på bra trallskruv tack.. och lite sämre så jag vet vad jag skall välja mellan?

Mvh Z
 
Zunken skrev:
Ok, tack för hjälpen det var som jag trodde. Det blir skruv vad nu än snickarn säger om det, det är ju ändå jag som betalar och skruva kan jag ju alltid göra
själv :)  Ex på bra trallskruv tack.. och lite sämre så jag vet vad jag skall välja mellan?

Mvh Z
GöteborgsPosten redovisade ett test av trallskruv idag. De hade testat ett gäng, från billiga till svindyra.
Det var bara en trallskruv i testet som håll jämn kvalitet - Gunnebo, till ett pris av ca 1/4 av den dyraste - Grabber...

Ett citat:

"Enligt testet är ingen skruv direkt undermålig. Alla uppfyller de krav man kan ställa på dem. Det finns alltså ingen stor förlorare, men heller inte en ledande stjärna. Alla är hyfsat likvärdiga på de områden som vi har testat, säger ingenjör Per-Arne Thuresson vid SP."


Här är länken:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=284814

och här är pdf:en med resultaten i tabellform:
http://www.gp.se/content/1/c6/28/48/14/Trallskruv.pdf
 
Jag kör med biltema rostfria trallskruv, funkar kanon.
 
Jag körde med rostfria med torxfattning från Arvid Nordquist.

Hur bra som helst. Slant inte en enda gång på 600 skruv.
 
Ska man förborra trallen och/eller regeln där man fäster skruven? I så fall i vilken dimension om man använder vanlig trallskruv?
 
Ska man förborra trallen och/eller regeln där man fäster skruven? I så fall i vilken dimension om man använder vanlig trallskruv?
Förrborra kan du göra vid trallens ändor, för att undvika sprickor. Annars behöver du inte göra det!

//A
 
Tack för svar. Kanske det spar skruvdragarbatterierna något om man gjorde det även på övriga ställen
 
Förmodligen, men du sparar inte tid, tvärtom!

//A
 
manders skrev:
Ska man förborra trallen och/eller regeln där man fäster skruven? I så fall i vilken dimension om man använder vanlig trallskruv?
Ang längd på skruvarna ska de vara dubbla längden mot vad trallen är tjock. ex, 28mm tjock = 56mm skruv.
 
manders skrev:
Tack för svar. Kanske det spar skruvdragarbatterierna något om man gjorde det även på övriga ställen
Jag tycker du skruva, men spara din fina skruvdragare, gå å handla dig en 150:- borrmaskin på hornbach istället å kör tills den går sönder, min håller fortfarande efter 4 altaner. Fast då ska du ha torxskruvar, annars slirar bitsen i skruven. det sparar grymt mycket med tid... borra behöver du knappast göra om trallen e någorlunda "färsk".

lycka till!
 
Som sagt, köp torx skruv. Och rostfritt. Till impregnerat virke skall du inte ha syrafast skruv, det skyddet 'äts' upp utav impregneringen så småningom.

Byggmax har 56 långa rostfria torx skruv som är väldigt bra. 89 SEK för 250 st.

Jag har skruvat drygt 1.600 st sådana den senaste veckan och dragit sönder EN, och då var det en kvist i trallen och jag hade dragit skruven två ggr.

Skruv-testet läste jag, men de hade inte med Byggmax skruven som jag kommer att välja igen.

Däremot så använder jag gärna min proffsmaskin då jag skruvar trallen, och förborrar ändarna med en Bruksbo à 199 SEK :)

Proffsmaskiner mår bara bra utav att användas!
 
Kanon, det blir nog dessa eller biltemas. Idag började vi fästa spikreglarna så nu börjar det likna något!!

erito skrev:
Byggmax har 56 långa rostfria torx skruv som är väldigt bra. 89 SEK för 250 st.

Jag har skruvat drygt 1.600 st sådana den senaste veckan och dragit sönder EN, och då var det en kvist i trallen och jag hade dragit skruven två ggr.

Skruv-testet läste jag, men de hade inte med Byggmax skruven som jag kommer att välja igen.

Däremot så använder jag gärna min proffsmaskin då jag skruvar trallen, och förborrar ändarna med en Bruksbo à 199 SEK :)

Proffsmaskiner mår bara bra utav att användas!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.