Jag misstänker IPTV boxar är en teknisk återvändsgränd. Typ chromecast eller andra mediespelare är bättre, har en mer öppen plattform, men är sannolikt svårare tjäna pengar på. Därav tror jag bolagen vill ha kvar DVD, blu-ray och iptv boxar.
 
Vi har fiber-tv från Telia och en box in i huvud-tv'n. För övriga skärmar funkar deras play plus tjänst bra tycker jag.
https://playplus.telia.se
Men det är klart, har man redan en massa tv-apparater i alla rum kanske det blir meckigt att få in signalen i alla dem.
 
Vilken bildkvalite man får beror på vilka hastigheter som tjänsteleverantörerna skickar de olika kanalerna med på IPTV och även Play-funktionen. Men det finns även andra funktioner i sändningsformatet som kan påverka, men även kvalite på äldre inspelningar.
Så här kan det skilja mellan tjänsteleverantörerna och sändningsmaterial, vilket inte är helt lätt att jämföra.
När vi skaffade IPTV för ca 10 år sedan hade vissa kanaler bedrövlig kvalite, t.ex. Eurosport. där det idag är helt Ok.
Då hade SVT klart bäst kvalite, där det idag är mindre skillnad mot andra kanaler.
 
Man bör ha klart för sig att det är skillnad på VoD och streamade Livesändningar. Många kanaler ligger fortfarande kvar på Flashmedia för Livesändningar och det blir inte lika bra som Mpg2/4 sändningar över IP. Det som ser bra ut på plattan/mobilen ser inte lika bra ut på en stor TV-skärm.

T.ex kör SVT-play fortfarande livesändningar med Flash. Viaplay appen levererar inte heller i närheten av digitalboxen. Nyhetsuppläsningar ser jätte bra ut i Viaplay, men t.ex fotboll eller utförsåkning är inte så roligt att se på.

Problemet är inte klienterna utan serversidan som inte är tillräckligt bra.
 
KnockOnWood skrev:
Inte för att det angår mig (som inte har TV alls) men
Varför skall man ha en TV i varje rum?

Finns det inte ett liv utanför Let's Dance och Idol?
Du har inte en aning om hur mina hemförhållande ser ut så det var en ganska onödig fråga. Kanske ligger jag väldigt sjuk i hemmet och inte kan ha ett liv utanför Let's dance osv.
 
Vi fick fiber för ett par år sedan, ungarna var vana sedan tidigare att ha egen TV, hade redan kollat utbudet och bestämt mig för IPsweden, de hade rimliga priser då jag behövde fyra boxar. Men valde att avvakta då jag hade Viasat via satellit, boxarna funkade ju.. Tittade en del på någon Serie i Tv4play och en del program på Svtplay på datorn, men det var ingen vidare bild, så fick jag ett ryck och köpte en Apple TV, vilken skillnad på bilden jämfört med datorn, nu har vi fyra AppleTv samt Viaplay, Netflix, HBO och Dplay (dålig app än), ungarna tittar mest på sin platta men en del på sin ATV också har själv helt slutat titta på "vanlig " TV... Ibland blir det förstås bråk om för många vill se samma tjänst samtidigt...Så mitt råd, har du fungerande boxar behåll dem, skaffa nåt play abbonemang och se hur det känns innan ni köper ett gäng nya boxar....
 
Tror vi bestämt oss för Bredbandsbolaget nu iaf, Frågan är om man kan ha en switch efter boxen och därifrån dela ut kablar till olika apparaterna, visst, isf får man ju gå till huvudrummet o byta kanal.
 
Om det är IPTV via stadsnät eller från er bredbands leverantör kommer den via ett annat uttag från er fiberdosa, har samma fiberdosa på vårt stadsnät, just här är Internet på LAN1, fiberTV på LAN2 och bredbandstelefoni på LAN3, det är olika nät för att det ska bli rätt trafikprioritering (rent tekniskt är det VLAN taggning och allt går på samma kabel) men för den vanlige användaren är det tre olika nät och de kan inte blandas igen, men man kan givetvis sätta en switch och är den lite dyrare kan man dela den i flera segment. Det är en BOX till varje TV och ett abbonnemang till varje box nåt annat fungerar icke, vissa erbjuder ju dock tvilling och trilling, som tex ipsweden.. Vill man ha en flexiblare lösning via bredband se mitt förra inlägg..
 
  • Gilla
Anita Olsson
  • Laddar…
Finns det någon som fortfarande tittar på TV? ;)
Programmen blir inte bättre för att de går via fiber. Vi har något Teliapaket som vi ändå inte använder. Kanske dags att sluta göda dem?
Upplevde också att det är sämre med fiber-tv än boxer eftersom man med boxer kunde ha flera apparater med tilläggskort, vilket inte kunde erbjudas med Telias fiberlösning. Som sagt gör det detsamma för egen del. TV-apparaterna står ändå som svarta hål och samlar damm när barnen spenderar överbliven tid med mobilen, frun med ipad och jag framför datorn.
 
Anita Olsson skrev:
Tror vi bestämt oss för Bredbandsbolaget nu iaf, Frågan är om man kan ha en switch efter boxen och därifrån dela ut kablar till olika apparaterna, visst, isf får man ju gå till huvudrummet o byta kanal.
Ja du kan sätta en HDMI-splitt mellan IP-TV-boxen och tv-apparaterna och dra HDMI-kablar mellan boxen-splittern & splittern-tv-apparaterna, tex https://www.kjell.com/se/sortiment/...mi/splitter/aktiv-hdmi-splitter-4-vags-p68794, men du får då som sagt samma bild på alla ställena samt att du måste till rummet där IP-TV-boxen står eller ha en/flera IR-förlägnare, tex https://www.kjell.com/se/sortiment/...igidom-ir-forlangare-for-fjarrkontroll-p66032, för att byta kanal.
 
tommib
Anita Olsson skrev:
Tror vi bestämt oss för Bredbandsbolaget nu iaf, Frågan är om man kan ha en switch efter boxen och därifrån dela ut kablar till olika apparaterna, visst, isf får man ju gå till huvudrummet o byta kanal.
Ja, det finns HDMI-splitters. Problemet är att HDMI-kablar helst inte ska vara mer än ca 5m långa. Kablar av god kvalitet klarar längre sträckor, men är dyrare. Det finns exempel på billiga 15m-kablar också men man ska nog inte räkna med att det fungerar. Det går att skicka HDMI över t.ex. nätverkskabel men i det fallet blir det billigare att köpa separat box till TVn.

Att istället splitta före boxen och koppla med nätverkskabel har då nackdelen att du behöver en box per TV.
 
Tveksamt om HDMI-splitt fungerar, finns inbyggt skydd i HDMI mot sånt...
 
tommib
islander skrev:
Om det är IPTV via stadsnät eller från er bredbands leverantör kommer den via ett annat uttag från er fiberdosa, har samma fiberdosa på vårt stadsnät, just här är Internet på LAN1, fiberTV på LAN2 och bredbandstelefoni på LAN3, det är olika nät för att det ska bli rätt trafikprioritering (rent tekniskt är det VLAN taggning och allt går på samma kabel) men för den vanlige användaren är det tre olika nät och de kan inte blandas igen, men man kan givetvis sätta en switch och är den lite dyrare kan man dela den i flera segment. Det är en BOX till varje TV och ett abbonnemang till varje box nåt annat fungerar icke, vissa erbjuder ju dock tvilling och trilling, som tex ipsweden.. Vill man ha en flexiblare lösning via bredband se mitt förra inlägg..
Klart det går att blanda igen, men det kräver en del halvavancerad routing (som jag inte skulle rekommendera TS att ge sig på). Telia gör detta i sin Smart-router. Att den routern inte är så smart i slutänden är en anledning till att jag inte använder den men då funkar inte heller deras app Zappa om man inte själv routar in TV-trafiken på sitt vanliga LAN. Det finns också andra anledningar till att inte göra det, t.ex. att det tar bandbredd...
 
tommib
tommib skrev:
Klart det går att blanda igen, men det kräver en del halvavancerad routing (som jag inte skulle rekommendera TS att ge sig på).
Som sagt för den vanlige användaren är detta inget man gör, men visst går det, rekommenderar alla som behöver switch att köpa en som klarar VLAN, kostar inte så många kronor mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.