Hej, har skaffat fritidshus och ska bygga ut lite,
finns ingen el där och tanken är att jag ska ha solpanel system och en 12VDC -> 230VAC inverter
Grejen är den att när jag får minst solenergi så kommer jag behöva värme som mest.
Så något som inte drar alldeles för mycket ström vore bra.

var först inne på en diselkamin, fast har börjat snegla åt kombination av ved-pelletskamin hållet nu.
En del är specad till 300W 230VAC, antar att det är vid tändning.

Det här är vad jag önskar och i den här prio ordningen:
  1. låg ström förbrukning
  2. Fungerar bra ut rökgasfläkt.
  3. ställa på låg effekt eller automatiks effekt reglering så det inte bli så många start/stopp
  4. automatisk tändning, så kan jag starta den hemifrån på morgonen innan man åker upp. men får inte bli för hög medeleffekt på ström förbrukningen, då klarar jag mej med att tända själv.
  5. Möjlighet att stänga av automatiks tändning vid behov.
  6. Stänga av fläktkonvektor vid behov
  7. Bonus om det går att elda med ved och enkelt att skifta emellan ved pellets.


Tyckte att jag läst att ecotec tyr drog 40W, hittar inte det igen, den tänder man manuellt.
eurofire Akimix 20w, endast pelletsskruv, inga fläktar eller elstart
Ariterm lillfrö drar 20w och 400w till vid uppstart
eco baby, devina och bella: 25 – 100 (+300 under de första 10 minuterna vid tändning) väldigt stort spann, funkar ej med 100w då räcker inte batteribank till

Så lite tips på kaminer som jag bör kolla närmare på, och om ni sitter med bra info om någon vore jag tacksam.
 
Jag har en ecobaby sedan 10 år tillbaka och vad jag förstått :| är den mindre lämplig för ditt ändamål då elektroniken är känslig. Välj den mest simpla typen av kamin (ecobaby finns inte, vad jag vet, med kombination ved). Kolla Akimix närmare (jag kan den inte) - verkar vettigt att bara skruven kräver el.
 
Tackar för svaret!
Tror inte att det är problem med spänningsnivån som kan störa elektroniken, då jag kommer att använda en kraftig sinus våg inverter,
Fast kan väl ha fel, någon med erfarenhet?

är mer rädd att dom drar för mycket så batteribanken inte räcker till, är ju annat man vill ha igång en helg i stugan med.
 
Närmar sej kalla hösten,

Bygget är isolerat och innerpanel sak på plast snart, sitter och drömmer om pelletskaminer :)
Vad jag kommit fram till så tar dom flesta kaminer ungfär lika i effekt, 40-50w i drift och 3-400w vid tändning
Så det som är vikigt är driftsäkerhet, billiga reservdelar och i sverige alt. någonstans i EU
Låg ljudnivå då den kommer stå väldigt nära sovrummen och man kommer ha dörrarna öppna för att få in lite värme
Gå att ställa på låg effekt för att hålla få så få start/stopp som möjligt alt, att den har underhålls glöd för att spara på batterierna
gärna gå att stänga av konvektor fläkten
Letar på begagnat marknaden för att hålla kostnaderna nere

Någon med erfarenhet av dessa:
Rika Memo
Calimax solida
Foco Supernova baby
 
Tror det finns kaminer som går på 12 volt
Dvs du kan ha ett bilbatteri till driften

Jag har själv en Vanlig pelletspanna i källaren och till den har jag en 12 voltsVanlig pelletspanna i källaren och till den har jag en 12 volts driven brännare....
 
Jag köpte en begagnad baxi calimax, så det blir att köra på 230v inverter
Har inte installerat den ännu, men snart så letar skorsten just nu.
Har skaffat en större batteribank på ca 500Ah och en ca 10m mast till solpanelen, för att få till soltimmar
Blir test i vinter om det räcker till.
Satt upp en Raspberry pi och labbar med, har en tanke att fjärr starta kaminen via den i längden.
 
Hej!

Till er som söker efter en pelletskamin som lämpar sig för Off-grid, dvs med låg strömförbrukning. så kan jag tipsa om Pitekaminen. Vi har ett hus som drivs med solpaneler och en batteribank. För ca 6 månader sedan installerade vi en Pitekamin som kan gå sömlöst på 230v och 12v. När vi kör på 12 volt drar den som mest 12w och lägsta uppmätta förbrukning är 7,5w (mätt med en Doc Watson). Möjlig att elstarta på 230v. En uppstartscykel tar 21 minuter.
http://www.pitekaminen.com/
 
M markusoe skrev:
Hej!

Till er som söker efter en pelletskamin som lämpar sig för Off-grid, dvs med låg strömförbrukning. så kan jag tipsa om Pitekaminen. Vi har ett hus som drivs med solpaneler och en batteribank. För ca 6 månader sedan installerade vi en Pitekamin som kan gå sömlöst på 230v och 12v. När vi kör på 12 volt drar den som mest 12w och lägsta uppmätta förbrukning är 7,5w (mätt med en Doc Watson). Möjlig att elstarta på 230v. En uppstartscykel tar 21 minuter.
[länk]
Låter som ett legitimt tips, men forumet brukar försöka vara försiktiga när en användare, med sitt första inlägg, tipsar om en produkt. Förtäckt reklam?
 
Oj gammal tråd, uppdatering på hur jag gjorde.
Jag sålde calimaxen och köpte en hybrid - aduro h1.
Funkar fint och betydligt finare än en ren pelletskamin.
Blivit nyfiken på dieselvärmarna som är på ca 5kw där tank och brännare sitter ihop.
Skulle jag gjort det här idag hade det nog blivit en sådan och en vanlig kamin för det blir att man mest eldar med ved när man fått upp värmen i stugan.
 
nimhed nimhed skrev:
Låter som ett legitimt tips, men forumet brukar försöka vara försiktiga när en användare, med sitt första inlägg, tipsar om en produkt. Förtäckt reklam?
Visst är det ett legitimt tips! Om du söker på detta forum, och på övriga internet, efter information om pelletskaminers faktiska elförbrukning i 12 och 24 volt så inser du snabbt att det är tämligen tunnsått på den typen information. För oss i Off-grid välden är det en stor skillnad mellan 10w och 30w. Så därför lämnar jag ett litet spår till den den som kommer efter mig, i jakten på samma svar som gjorde att jag hamnade här.
 
A ason skrev:
Oj gammal tråd, uppdatering på hur jag gjorde.
Jag sålde calimaxen och köpte en hybrid - aduro h1.
Funkar fint och betydligt finare än en ren pelletskamin.
Blivit nyfiken på dieselvärmarna som är på ca 5kw där tank och brännare sitter ihop.
Skulle jag gjort det här idag hade det nog blivit en sådan och en vanlig kamin för det blir att man mest eldar med ved när man fått upp värmen i stugan.
Hej!
Eftersom jag inte haft möjligheten att jämför olika tillverkare i faktiska driftsförhållanden så blir jag nyfiken. Noterade efter en snabb googling att elförbrukningen på Aduro H1 var angiven till 30w (vilket inte passar min elbudget) samt den inte verkar gå att köra på 12/24v. Fick du någon uppfattning om den faktiska elförbrukningen på Aduro H1 (inklusive förluster med eventuella omvandlare)?
 
M markusoe skrev:
Visst är det ett legitimt tips! Om du söker på detta forum, och på övriga internet, efter information om pelletskaminers faktiska elförbrukning i 12 och 24 volt så inser du snabbt att det är tämligen tunnsått på den typen information. För oss i Off-grid välden är det en stor skillnad mellan 10w och 30w. Så därför lämnar jag ett litet spår till den den som kommer efter mig, i jakten på samma svar som gjorde att jag hamnade här.
Jag säger ju det, men att vi har en tradition att dra öronen åt oss när en medlems första inlägg är ett tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.