Läser på för glatta livet men kan inte besluta mig...

Är nybliven sommarstugeägare med kommande slipbehov av framför allt div ytor på stugan men även en del snickeriprojekt som altan, utedusch, brygga mm. Vill även kunna polera framför allt båt. Annars är det mest mindre grejer i lägenheten (spishäll, små möbelprojekt, ev golv mm).

Hade tänkt mig en RO 150 som enda lösning men kände på den och blev förvånad att greppet är avservärt större och osmidigare än på 125:an. Betydligt tyngre och klumpigare också och det känns inte som att man inte vill jobba med den vertikalt/över huvudhöjd. Å andra sidan, 44% mer slipyta är inte så dumt... Så nu funderar jag på en 90 och en 150 men i vilken kombo?

A) RO 90 och RO 150
B) RO 90 och ETS 150

Om RO är bäst för grövre avverkning (och polering) vill man då inte ha det på den större maskinen, dvs 150? Verkar lite bakvänt att ev först behöva gå på med en mindre RO 90 på grövre ytor för att sen köra ETS 150. Eller tänker jag fel?

Läser mycket om vikten av rätt dammsugartryck men det kan väl inte behövas utomhus?
Har en enklare grovsug (Nilfisk har jag för mig), värt uppdatera till Festools egna?

Var handlar ni? Utlandsshoppar?

Många frågor... :D Tack på förhand.
 
S
Vad är det du tänkt slipa i stugan mer specifikt?
Slipa luckor?
Spontant ligger en excenterslip ganska långt ner på inköpslistan vid husköp.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Vad är det du tänkt slipa i stugan mer specifikt?
Slipa luckor?
Spontant ligger en excenterslip ganska långt ner på inköpslistan vid husköp.
Gavlar, dörrar, veranda. Framöver kommer jag gå på insidan också och då kan det bli socklar, tak mm.

Har även fristående bodar som behöver slipas och målas.
 
Jag tycker Ro90an och 150 är en bra kombo.
Jag har dessa.
Jag tycker även resultatet vid finslipning funkar tillräckligt bra för mig.

ETSen är nog en bättre finslip.

Något jag uppskattar med ROn är nollspels sargen man knäpper på och kan gå mot mötande kanter utan att skada dessa.

90 är rätt livlig i händerna 150an är lugnare tvärt emot vad jag trodde
 
Microkatten
High_Fidelity skrev:
Gavlar, dörrar, veranda. Framöver kommer jag gå på insidan också och då kan det bli socklar, tak mm.

Har även fristående bodar som behöver slipas och målas.
Skulle du inte kunna klara dig med bara 150? Jag köpte en etc 150 för både möbel och bygg. Den kan både finslipa och avverka mycket, beroende på hastighet och papper. Slipade precis ner tapetlager på en vägg med 60-papper, hej vad det gick! För finliret har jag en multimaster.
 
Jag har både RO90 och ETS 150/5. Var jag tvungen att välja endast en blev det RO90; tveklöst. Men nu har jag båda och de kompletterar varandra. ETS'en har sämre precision men brutal avverkning; 90'n har jag för precisionsjobb. Ungefär. ETS'en vibrerar mer; efter en timme känns det som att händerna ska falla av...om man kör på max...
 
@Fluxor: om du inte provat så dra ner på suget och se om det blir mindre vibrationer.

@High Fi: "Läser mycket om vikten av rätt dammsugartryck men det kan väl inte behövas utomhus?" Utsuget ser ju även till att spara slippapper
 
bulleribock skrev:
Jag tycker Ro90an och 150 är en bra kombo.
Jag har dessa.
Jag tycker även resultatet vid finslipning funkar tillräckligt bra för mig.

ETSen är nog en bättre finslip.

Något jag uppskattar med ROn är nollspels sargen man knäpper på och kan gå mot mötande kanter utan att skada dessa.

90 är rätt livlig i händerna 150an är lugnare tvärt emot vad jag trodde
Frågan är RO eller ETS 150? RO verkar mer mångsidig och för polering är det ju den Festool rekommenderar. Fast polera kommer jag göra relativt lite och ETS verkar betydligt bekvämare. Kan man finslipa lika bra med RO som med ETS?
 
Microkatten skrev:
Skulle du inte kunna klara dig med bara 150? Jag köpte en etc 150 för både möbel och bygg. Den kan både finslipa och avverka mycket, beroende på hastighet och papper. Slipade precis ner tapetlager på en vägg med 60-papper, hej vad det gick! För finliret har jag en multimaster.
Jo säkert det är ju ett lyxproblem samtidigt är det himla härligt att ha bra och rätt anpassade prylar. Varför valde du ETS och inte RO? Den senare verkar ju mer mångsidig även om den är lite klumpigare.
 
Fluxor skrev:
Jag har både RO90 och ETS 150/5. Var jag tvungen att välja endast en blev det RO90; tveklöst. Men nu har jag båda och de kompletterar varandra. ETS'en har sämre precision men brutal avverkning; 90'n har jag för precisionsjobb. Ungefär. ETS'en vibrerar mer; efter en timme känns det som att händerna ska falla av...om man kör på max...
Intressant, du valde 150/5 före 150/3, för att få högre avverkning? Funderade inte på RO ist för ETS? Skulle du välja samma idag?
 
Masses skrev:
@Fluxor: om du inte provat så dra ner på suget och se om det blir mindre vibrationer.

@High Fi: "Läser mycket om vikten av rätt dammsugartryck men det kan väl inte behövas utomhus?" Utsuget ser ju även till att spara slippapper
Jo jag förstår men det känns ju lite märkligt att köra med dammsugare utomhus, eller... Gör ni det av prestandaskäl?
 
Microkatten
High_Fidelity skrev:
Jo säkert det är ju ett lyxproblem samtidigt är det himla härligt att ha bra och rätt anpassade prylar. Varför valde du ETS och inte RO? Den senare verkar ju mer mångsidig även om den är lite klumpigare.
Först var jag inne på en rotex, men efter att ha läst mycket på bl.a. Festoolusergroup sä ändrade jag mig. En del rekommenderar förstås att ha både ro och ets, men pengarna kanske gör mer nytta någon annanstans om man måste prioritera.

För mig kändes ets ec 150/5 bäst då den sades både kunna hugga i ordentligt (som också rotex skulle vara bra på) men samtidigt kunna användas för finslipning (som inte skulle vara rotex starka sida). Detta stämmer faktiskt. Det är ett bra tryck med 60-papper och högsta hastighet, samtidigt som man kan få silkeslen yta med 600-papper och låg hastighet.

150 ger bra avverkningsyta. Vill man slipa små ytor kan man köpa till en hård bottenplatta för att minska kantrisker, eller så använder jag multimaster . Små ytor är för mig oftast mer finlir, och då passar inte en rotex 90 heller.

Efter mycket velande blev det /5 istället för /3 just för lite bättre avverkning men samtidigt möjlighet med rätt papper och hastighet till finslip.

Ec-varianten är lättare än vanliga ets, så det är inga problem att använda den t.ex. ovanför huvudet. Jag förstod det också som att Rotex är lite svårare att kontrollera jämfört med ets.

Det var i alla fall mitt resonemang innan köp. Jag är väldigt nöjd med köpet, underbar maskin. Har inte testat Rotex, så det är säkert också en bra maskin...
 
  • Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Microkatten skrev:
Först var jag inne på en rotex, men efter att ha läst mycket på bl.a. Festoolusergroup sä ändrade jag mig. En del rekommenderar förstås att ha både ro och ets, men pengarna kanske gör mer nytta någon annanstans om man måste prioritera.

För mig kändes ets ec 150/5 bäst då den sades både kunna hugga i ordentligt (som också rotex skulle vara bra på) men samtidigt kunna användas för finslipning (som inte skulle vara rotex starka sida). Detta stämmer faktiskt. Det är ett bra tryck med 60-papper och högsta hastighet, samtidigt som man kan få silkeslen yta med 600-papper och låg hastighet.

150 ger bra avverkningsyta. Vill man slipa små ytor kan man köpa till en hård bottenplatta för att minska kantrisker, eller så använder jag multimaster . Små ytor är för mig oftast mer finlir, och då passar inte en rotex 90 heller.

Efter mycket velande blev det /5 istället för /3 just för lite bättre avverkning men samtidigt möjlighet med rätt papper och hastighet till finslip.

Ec-varianten är lättare än vanliga ets, så det är inga problem att använda den t.ex. ovanför huvudet. Jag förstod det också som att Rotex är lite svårare att kontrollera jämfört med ets.

Det var i alla fall mitt resonemang innan köp. Jag är väldigt nöjd med köpet, underbar maskin. Har inte testat Rotex, så det är säkert också en bra maskin...

Äger själv en RO150 samt RO90, har ägt en ets150. Det går inte att jämföra avverkningen på ets 150/5 med rotex läget.

Rotex går galant att använda till finslipning(speciellt om du jämför med en ets/5mm, där de inte skiljer maskinerna något), som alltid när det gäller underarbete så får man inte fuska.

Bifogar ett YT klipp som är rätt intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=rZZyypf-Qqk&index=19&list=PLiVJ4xcr3XwEKnPHgKOiBceFNIibixDE4

RO90 går att byta basplatta på, så du antingen får den som en DX93e eller en excenterslip beroende på läge. Med en hårdare basplatta till excenterläget så har du bra kontroll och kan slipa kanter.

DX93e/RO90 har en bättre avverkan än multiverktyg p.g.a dess rörelsemönster.




När det gäller vad du själv ska inhandla - vänta och kolla ditt första projekt, jag började med RO150 och skulle gjort samma sak igen, men det beror på vad för projekt man står framför.

Inhandlat mycket från Toolab, snabba och bra prisbild.
 
Det är ren nonsens att rotexen inte skulle klara finslip. För vilken amatör som proffs räcker rotexens exenterläge väldigt långt. Jag har slipat trä (många gånger) och fått det sprutlackat och polerat av proffs på prylar som kostat mååånga sköna 10000 kr lappar (om det nu fanns10000 lappar) och ytan är helt perfekt inte tillstymmelse till sliprosor eller dyligt som så ofta sägs att det blir av rotexen efter som den har 5mm slag. Och jag är en petig djävel. Skall tilläga att jag alltid slipar sista gången för hand längs ådringen. Och det bara lätt med 320 papper (gäller vid klarlack) och det går fort inget gnidande, det gör maskinerna.

Och som sagts ovan rotexen med rotex läget är säkerligen tre ggr så snabb som en exenterslip. Om någon annan påstår annat så utlyser jag härmed 1000 kr till den som bevisar mig det på plats i min verkstad.
 
Masses: Nej, det var ingenting jag tänkte på. Får testa vid nästa marathonslipning!

High_Fidelity: Anledningen till att jag köpte 150/5 var att när den inköptes var jag mindre stadd i kassan, och det var bra pris på den. Gav strax över 2000:- för en oanvänd maskin i Systainer, och för de pengarna var det ett kanonköp!

RO90 köpte jag för att jag ville ha en smidigare slip samt "strykjärnet"; trekantssulan!

Måste jag välja endast en av dem så blir det den lilla Rotexen, den är mer mångsidig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.