K
Hej

Har en nyanlagd trädgård i västerläge, otroligt blåsigt.

Vi har planerat att sätta körsbär, plommon och äppleträd för att få en lummig och mindre blåsig trädgård. Men innan de har etablerat sig behöver jag ett billigt och bra vindskydd... just nu består vindskyddet av höga mållor som tyvärr även de börjar se lite trötta och trista ut...

Torr och hård lerjord:/
 
Claes Sörmland
Efter tio år av odlande på lerjord så är detta vad min lista på snabba att etablera sig och växa i lerjord som är fuktig på våren och torr på sommaren:

Stora träd man kan odla några år för att sedan såga ned:

1. Pilar av alla de slag. Kan inte bli billigare - gräv i höst plantera pilkäppar i den luckade jorden under vårvintern.
2. Japansk lärk
3. Avenbok
4. Silverlönn (lite knepig att hitta om man inte vänder sig till kontinenten men denna amerikanska lönn trivs till skillnad mot många andra lönnar förträffligt på lerjord)
5. Näverhägg (odla som flerstammig buske så att den inte bryts i vinden)

Buskar/häckväxter:

1. Slånaronia (sorten 'Elata' i handeln)
2. Bukettapel
3. Amerikansk hagtorn (sjukdomar i Skåne?)
4. Skogskornell
 
Redigerat:
Skåne: jag fortsätter göra reklam för boken. Bladen sitter kvar på vintern och ger gott skydd för vinden.
 
K
Tack så mycket för tipsen! Ska försöka få tag i pilkäppar som om inte annat kan flätas till vindskydd. Slånaronia gillade jag!

Får ta en tur till plantskolan imorgon och se vad de har.


Vi planterade en bokhäck med grannen i tomtgränsen.. den trivs inget vidare. Tror att den får för mycket vatten. Den står precis under en höjd, i ett dike. Jorden är ständigt blöt. Det motsatta gäller dock för andra sidan tomten där jorden är högre än omgivningen och husets dränering har tagit hand om grundvattnet.

Till våren planerar vi att plantera 50 m bokhäck mot gatan, men tills dess behöver vi skydd för våra "höstrea-fynd".
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.