Det verkar ju finnas lite olika grader av platsbyggt och jag tror nog även de snickare som erbjuder platsbyggda kök till stor del bygger i moduler hemma i verkstan' men som är specialanpassade för det specifika köket. Men visst, att verkligen stå och bygga köket på plats blir väl ett helvete, inte minst för att det tar mycket längre tid än man tänkt och vad är ens bostad utan kök?

Kul med att dokumentera ett köksbygge i en blogg! Jag ska definitivt kika in emellanåt och se hur det fortskrider.
 
Väcker en gammal tråd, någon som testat att spackla skarvarna mellan stommarna i sitt Ikea-kök (eller liknande)? Spricker det efter ett tag eller kan man räkna med att det håller om man satt ihop skåpen med varandra med ett gäng förbansskruv?
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Väcker en gammal tråd, någon som testat att spackla skarvarna mellan stommarna i sitt Ikea-kök (eller liknande)? Spricker det efter ett tag eller kan man räkna med att det håller om man satt ihop skåpen med varandra med ett gäng förbansskruv?

Vet inte riktigt hur du menar, vill du få till innanförliggande luckor och helt skarvfria stommar? kolla in min blogg, har byggt ett platsbyggt kök på ikea stommar.. http://www.shakerkok.se/
 
Knubbz skrev:
Vet inte riktigt hur du menar, vill du få till innanförliggande luckor och helt skarvfria stommar? kolla in min blogg, har byggt ett platsbyggt kök på ikea stommar.. [länk]
Jag vill få till skarvlösa stommar, bygger just nu ett nytt funkiskök i min funkislägenhet där jag använder mig av stommar från Ikea och luckor från Järfälla kök. Att stommarna ska målas på plats är redan bestämt och det vet jag att det går (Järfälla kök har gjort det många gånger), däremot är jag nyfiken på om man kan gå loss med snickerispackel innan för att helt få bort skarvarna mellan stommarna eller om det finns risk att det spricker med tiden?
 
Om du kollar in bloggen så ser du att vårt kök är byggt med stommar från Ikea och luckor från järfälla kök.. Våra stommar är sammanskruvade med distanser, sen är det spacklat med snickerispackel. Spricker ej sålänge stommarna är ordentligt sammanfogade..
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
En annan variant är ju att spackla med latexfog, den är dock inte lika enkel att slipa så då får man vara väldigt noggrann när man kladdar på den.
 
Skulle satsa på att stommarna är ordentligt skruvade och gärna även limmade, sen kör du snickerispackel. Har du utrymme till att spackla bredare så kan först dra dit en pappremsa som du limmar dit med vanligt tapetklister. Låt torka och spackla över.. som sagt, kräver lite bredd och tjockare lager med spackel.. Då håller det garanterat..

Lycka till!
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Knubbz skrev:
Skulle satsa på att stommarna är ordentligt skruvade och gärna även limmade, sen kör du snickerispackel. Har du utrymme till att spackla bredare så kan först dra dit en pappremsa som du limmar dit med vanligt tapetklister. Låt torka och spackla över.. som sagt, kräver lite bredd och tjockare lager med spackel.. Då håller det garanterat..

Lycka till!
ja eftersom jag ska ha överfalsade luckor vill man ju inte att det bygger för mycket, känns som att det kan bli problem med passformen då om man inte passar sig. Har inte limmat ihop stommarna heller, däremot har jag satt förbandsskruv i alla hörn mellan stommarna.
 
Rosa skrev:
Varför kan man inte bygga som man gjorde förr, med en regelkonstruktion vars sidor kläs av någon typ av spåntat virke?

Det borde väl inte vara så svårt?
Finns här någon som gjort det någon gång?
Eller som vet hur man gjorde?

Vi är inne på att använda regelvirke i furu, 30x 50alt 70 mm. Ett sågverk som kör upp virke inför sommarlagret av tryckimpregnerat virke har lovat ta fram reglar i den dimension vi vill ha. Vi funderar på om det är bäst att skruva eller spika ihop stommen? Hur gör man för att foga framstyckena (mellan dörrar), som ju blir synliga?

Tips?

MVH
Rosa
Jag byggde mitt ena kök just så med luckor och sidor i limträ som jag fräst i (utanpåliggande luckor). Det har rört/slagit sig minimalt på ett år men ej mer än att jag kunnat justera luckorna med Blum gångjärnen. Vårt andra kök är ett kök kombinerat av orginalköket (platsbyggt) och förlängt med Marbodal stommar samt samtliga luckor bytta till Marbodal. Även om MDF´en inte slår sig och är mer "perfekt" är känslan så mycket finare i köket i riktigt trä!

Det är inte helt lätt men fullt görbart om du har maskinpark för det. Billigare är det nog inte jämfört med ett IKEA då limträ är relativt dyrt.
 
Sätter igång tråden lite igen.
Är helt inne på att bygga vårt kök i shakerstil med IKEA-stommar som bas och sedan bygga lådor och fronter från skratch.
Tänkte täcka mötena mellan stommarna med planhyvlat (i samma tjocklek som ramstyckena i fronterna) så att man på sätt helt eliminerar risken för att det spricker i springorna (först skruva och limma ihop stommarna och sedan limma dit täckbitarna)

Tänkte köra planhyvlad ek eller furu i ramstyckena på speglarna och sedan ha 6mm plywood i spegeln.

Ngn som har några erfarenheter eller tankar om detta?
 
erik8308 skrev:
Sätter igång tråden lite igen.
Är helt inne på att bygga vårt kök i shakerstil med IKEA-stommar som bas och sedan bygga lådor och fronter från skratch.
Tänkte täcka mötena mellan stommarna med planhyvlat (i samma tjocklek som ramstyckena i fronterna) så att man på sätt helt eliminerar risken för att det spricker i springorna (först skruva och limma ihop stommarna och sedan limma dit täckbitarna)

Tänkte köra planhyvlad ek eller furu i ramstyckena på speglarna och sedan ha 6mm plywood i spegeln.

Ngn som har några erfarenheter eller tankar om detta?
Jag har liknande idéer men det ligger lite framåt i tiden så någon erfarenhet kan jag inte bidraga med. Det låter dock bra. Jag vill också ta tillfället i akt att påminna om att här på Bygga Hus gillar vi bilder :)
 
-RB- skrev:
Jag har liknande idéer men det ligger lite framåt i tiden så någon erfarenhet kan jag inte bidraga med. Det låter dock bra. Jag vill också ta tillfället i akt att påminna om att här på Bygga Hus gillar vi bilder :)
Ok, jag ska försöka lägga upp lite bilder när det drar igång.
Har precis skaffat mig verktyg för att göra sinkfogar och har provat lite. Sen har jag även provat att fräsa kontraprofiler för ramen. Allt med gott resultat. Har köpt 2st 40 cm ikeastommar som jag ska "provbygga" ett typkök av med dörrar och lådor för att se så jag inte missar något sen när man drar igång i stor skala.
Drar nog igång en tråd när det börjar bege sig på med "provköket".
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jag valde att göra det lätt för mig - Standardkök med standardluckor. Men beställde en hel del extra meter passbit som lades in under, över och mellan alla stommar. Kanske inte samma gedigna lösning som du är ute efter men otroligt smidigt, enkelt och framför allt så blev köket klart nån gång... ;)

Vi kan kalla det för "Fattigmans Shaker" stilen...

Standardkök med vita luckor och handtag i metall, detaljbild med extra täckpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jag håller på att platsbygga kök åt en kompis, mest av intresse för att se hur svårt det skulle vara etc etc. Köket ska stå i ett gammalt hönshus som numera kommer fungera som vinterbonat fritidshus då övriga hus på torpet inte är vinterbonade. Planen från början var att bygga i björklimträ men sen blev det (tyvärr) gran då björk var ett himla härj att få tag på när jag skulle ha det.
Hursom, bygger med typ poplar shop (YT) som förebild och tycker dom känns stadiga, vi får väl se om ett tag om det håller men då filosofin här är naturnära och ekologiskt så känns det bra. Menar, gran har ju folk byggt av i tid o otid :)
Lite bilder än så länge

Delvis byggd köksstomme av gran i en verkstad med skruvstäd och verktyg, väntar på fötter och lådskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksida

Platsbyggt köksskåp av gran i verkstad, stomme med baksida och sidovägg, oavslutat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framsida av stomme

Okonstruerad köksstomme av granträ i arbetsmiljö, synlig bak- och framsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"överliggare" på plats

Verkstaden är ett litet förråd på tomten och snudd på allt är klart på stommarna. Väntar på justerbara fötter till framkant och lådskenor fr ebay sen blir det luckor och lådor så det står härliga till. Kommer att målas med linoljefärg vad det beger sig
/J
 
  • Gilla
Astan och 3 till
  • Laddar…
Snyggt slacker! Ser ju precis ut som marbodal plus.

Shs, det där ser grymt ut! Tänkte du köra shakerstil på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.