Har läst ett antal trådar om bastuventilation samt Tylös och Harvias rekommendationer men blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska göra med ventilationen i bastun jag ska bygga. Planlösning ser ut som på bilden nedan och jag har två olika alternativ för placering av aggregatet

Helst skulle jag vilja ha det längst in (uppe till höger i bastun på bilden) då jag då kan ha lavar längst ner längs med långsidan. Det går dock emot vissa rekommendationer som säger att man ska ha aggregatet nära dörren. Jag har mekanisk frånluft vid duschen så jag kan nog sätta en frånluftsventil mellan bastun och duschen (dock får man vara försiktig så man (läs barnen) inte spolar vatten högt rakt på ventilationsintaget...). Men hur sätter jag tilluft om jag har aggregatet längst in? Har förstått att man bör ha till- och frånluft från samma rum så det måste bli någon sorts långt ventilationsrör i bastudörrsväggen?

Andra alternativet är som sagt att ha aggregat vid kortsidan mot "duschväggen". Man vill ju dock inte ha en tilluftsventil långt ner i duschen då vatten kommer spola in där så i så fall får man förlita sig på den tilluft som kommer in från under duschen? Och hur sätter jag då lavar på bästa sätt?

Jag har FTX så har även möjlighet att koppla mekaniska till- och frånluftsanslutningar direkt till bastun men har inte hittat så mycket info om att koppla på det viset.

Någon kunnig forummedlem som kan ge bra rekommendationer om vilken lösning som blir bäst? Det kommer bli en torrbastu med elaggregat och "ganska normalt" vattenkastande.

Ritning av en bastu med angivna mått, angränsande rum och två markerade platser för aggregatalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer det vara samma golvnivå i badrum & bastun? Sätt en glasdörr som har en glipa längst ner så har du löst tilluften. Ta upp en väggventil , i nedre delen på ritningen, i bastun precis under tak om den väggen leder ut i "luften/friheten", annars en ventil i bastutak som leder ut. Jag vet inte om man brukar koppla ihop bastuvent med FTX-system, men borde ju gå.
 
Japp, samma golvhöjd. Och ja, det är "fria luften" nedåt på bilden men känner mig lite tveksam till att ha en ventil direkt ut i det fria. Vill gärna att all luft i huset går via samma FTX system så att man inte får konstiga luftflöden.
 
OK, ja det kan ju bli obalans i systemet med en vanlig öppen väggventil, men till bastur finns ju såna med lucka som man kan stänga igen annars. Kolla med vent-firman vad dom rek.
 
Är det inte bättre att ha aggregatet mitt på långväggen mot sovrummet, så att du kan ha lave i hörnet också?
 
Anna_H skrev:
Är det inte bättre att ha aggregatet mitt på långväggen mot sovrummet, så att du kan ha lave i hörnet också?
Jag har tänkt tanken men tänker att det kanske kommer kännas trångt med ett aggregat i mitten och att det kommer bli bökigt att ta sig till laven i hörnet när man ska förbi aggregatet? Hur som helst så blir det nog minst lika bökigt att få till en bra ventilation med den placeringen.
 
Hittade följande bild i Harvias manual som faktiskt visar en lösning med mekanisk ventilation. Man har mekanisk tilluft ovanför aggregat och frånluft lågt på andra sidan. Någon som provat denna lösning?

Illustration av mekanisk och naturlig ventilation i bastu med pilmarkeringar för luftflöden och numrerade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Takstolle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.