Hej!
Rullade ut gräsmatta förra året, tyvärr var det dåligt med jord under ca 2 kvm. Hade hit en grävare som grävde bort ca 30 cm och la i ny matjord. Jag har krattat ut och "stampat" plätten med baksidan av en kratta, men man sjunker ner mycket när man går på den ändå.
Hur ska man gå till väga? Gallervälta? Trampa ner den så den blir fast?
 
tog du dit en grävare för att gräva 30 cm djupt på 2 m2?
respekt
(y)
 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
camaro1969 skrev:
tog du dit en grävare för att gräva 30 cm djupt på 2 m2?
respekt
(y)
That's how i roll.
Nädå, det var en firma som gjort i ordning min tomt och rullat ut gräs, och de hade grävaren på granntomten. Så det var inte så hardcore som det låter! :)
 
Fyllde du "hålet" med enbart matjord? Det måste kompakteras i flera lager. Matjord sjunker ihop ganska mycket. Hålet borde fyllas med något fastare material i botten (som kompakteras, eller får "sätta" sig några månader) och bara ca 10 cm matjord. I värsta fall blir det ett gungfly/gytjehål av alltihop. Eller i bästa fall kommer det bara att sjunka ihop och bli en ny sänka. Som du får fylla på en gång till (men då blir det nog bra....)
 
Har du lite sand så blanda i det och vattna på och trampa ner. Alternativet är ju att hyra en liten rund markvibrator och packa med.
Jag gjorde samma misstag när jag hade typ 20 säckar "planteringsjord" som jag lade i ett hör innan jag rullade ut gräset. Planteringsjorden var ju ca. 50% torv så det har helt sjunkit ihop och gräsmattan är där nu 5 cm lägre än övrigt gräs... :(
 
Per i Hamrånge skrev:
Fyllde du "hålet" med enbart matjord? Det måste kompakteras i flera lager. Matjord sjunker ihop ganska mycket. Hålet borde fyllas med något fastare material i botten (som kompakteras, eller får "sätta" sig några månader) och bara ca 10 cm matjord. I värsta fall blir det ett gungfly/gytjehål av alltihop. Eller i bästa fall kommer det bara att sjunka ihop och bli en ny sänka. Som du får fylla på en gång till (men då blir det nog bra....)
Ja, det är bara matjord. Det kanske var 20 cm, när jag kikar på bilderna så här i efterhand. Han la en hög bredvid också, kanske ska trampa ner "hålet" ordentligt och sen lägga på ytterligare för att fylla upp? Hur låter det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Blöt upp det ordentligt bara så sjunker det bättre.
 
snowballtwo skrev:
Ja, det är bara matjord. Det kanske var 20 cm, när jag kikar på bilderna så här i efterhand. Han la en hög bredvid också, kanske ska trampa ner "hålet" ordentligt och sen lägga på ytterligare för att fylla upp? Hur låter det?
Gör så. Men om du orkar vänta så att jorden hinner sjuka ihop innan du lägger på sista lagret blir det bäst. Vattning hjälper.
 
harry73
Matjord kan vara allt möjligt så att matjord måste packas i flera lager beror mycket på vad det har för sammansättning. Samma gäller för om man ska blanda in sand eller ej.
Sen skulle jag inte vilja ha det allt för hårdpackat om gräset ska växa där. Man kanske kan acceptera att det kommer att sätta sig något för att nästa år börja med att jämna ut det med (lite?) dressjord, eller så väntar man med gräset tills efter vintern, då hinner jorden sätta sig lite över vintern.
 
  • Gilla
K96asha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.