Hej!
Jag funderade nästan på att lägga den här tråden under bastu, men det är väl inte riktigt dom temperaturerna vi pratar om..

Nåväl, jag har ett uterum som tidigare ägare av huset har byggt, det är med ordentligt isolerat golv (förberett för att bygga om till vanligt rum), angränsar till huset mot en sida, fönster längs med två hela sidor och dörrar på fjärde sidan.
Ovanpå allt detta sitter isolerplast, och varmt blir det. I somras hade vi 56º i uterummet.. :thumbdown:

Detta gör ju att dels blir det ganska taskig miljö i vardagsrummet som ligger vägg i vägg (strålar in värme från uterummet), samtidigt så kan man överhuvudtaget inte vara i uterummet på en stor del av sommaren. Fördelen är att om man eldar i vardagsrummet och blåser in i uterummet så kan man sitta där ute på nyår, men det känns ändå inte riktigt optimalt.

Jag funderar på om man istället skulle sätta upp vit takplåt som får reflektera bort den värsta solstrålningen (kommer ändå in lite från fönstren), och eventuellt kanske sätta isolering i takbjälklaget för att kunna nyttja det under vintern. Kanske komplettera med en liten kamin som kan ge värme om man vill sitta och mysa.

Är det vettigt att sätta upp vanlig plåt för att få ner värmen? Ska man köra med isolering, eller är det bättre att strunta i det? Något annat tips eller nått man ska tänka på?

Tack på förhand!

Uterum med isolerplast på taket, fönster runtom, röda soffor och en stående fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uterum med isolerplasttak, fönster, möbler, öppen dörr mot vardagsrum och person i dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet med plåt är att det blir väldigt mörkt. Vädring är den smidigaste snabba åtgärden, dvs alltid låta det stå öppet så mycket som möjligt. En mer långsiktig lösning är större volym, dvs mycket högre tak.

Det ser också väldigt öppet ut runt uterummet, ett skuggande träd i sydlig riktning skulle göra stor skillnad. Det är ju också på sikt.
 
Det kommer att bli mörkare både inne i huset och i uterummet om du monterar plåt i taket, men det är du kanske redan medveten om. Det lär inte fungera att "bara" montera plåt, någon typ av isolering kommer också att behövas. Annars kommer det att bli kondens på plåtens insida som sedan droppar ner i uterummet.

Har själv lite av dina värmeproblem i vårt uterum. För att minska värmetopparna har vi monterat in en takfläkt som startar vi +30° inne i uterummet plus att vi alltid har ett litet fönster över vår dörr på uterummets baksida öppet. Denna fläkt klarar att kapa värmetoppen så numera får vi inte temperaturer över 50° som smälter ljus och förstör växter inne i uterummet.
 
Anna_H skrev:
Problemet med plåt är att det blir väldigt mörkt. Vädring är den smidigaste snabba åtgärden, dvs alltid låta det stå öppet så mycket som möjligt. En mer långsiktig lösning är större volym, dvs mycket högre tak.

Det ser också väldigt öppet ut runt uterummet, ett skuggande träd i sydlig riktning skulle göra stor skillnad. Det är ju också på sikt.
Att det blir mörkt kan jag leva med, måste jag stå ut med att tända en lampa (led självklart, för minimal värmeutveckling :cool:) så hellre det än att inte ens kunna vara där ute.

Vädrar gör vi, det står alltid två fönster öppna (har två med insektsnät), ibland öppnar vi upp dörrarna men det hjälper inte mycket.. Högre i tak blir också svårt.
Att låta dörrarna stå öppet konstant är inget alternativ pga skit som blåser in, husdjur, fåglar, myror, spindlar etc.

Det stod 5 stora björkar bakom uterummet tidigare, men grannen har tagit ner dom. Då låg vi på kanske 47-50º..

roli skrev:
Det kommer att bli mörkare både inne i huset och i uterummet om du monterar plåt i taket, men det är du kanske redan medveten om. Det lär inte fungera att "bara" montera plåt, någon typ av isolering kommer också att behövas. Annars kommer det att bli kondens på plåtens insida som sedan droppar ner i uterummet.

Har själv lite av dina värmeproblem i vårt uterum. För att minska värmetopparna har vi monterat in en takfläkt som startar vi +30° inne i uterummet plus att vi alltid har ett litet fönster över vår dörr på uterummets baksida öppet. Denna fläkt klarar att kapa värmetoppen så numera får vi inte temperaturer över 50° som smälter ljus och förstör växter inne i uterummet.
Att det blir mörkt kan jag som sagt leva med, om jag bara kan vara där ute :)
Takfläkt skulle funka om vi hade högre takhöjd, nu blir det lite väl farligt om den ska vispa runt..
Men nån typ av termostatstyrd boxfläkt kanske skulle hjälpa lite, ska kolla med polaren som är plåtslagare och sysslar med ventilation om han har nått liggandes :)

Behöver ju inte vara 25º, men kanske bara 5-10º över utetemperatur hade ju räckt långt
 
  • Takmonterad svart ventilationsfläkt för uterum med grönt "EcoMotor Driven Fan"-märke
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är inte för inte som de kallas pensionärskuvöser ;-)

Och det är inte bara uterummet som blir märkt. Prova med en presenning på taket innan du gör något drastiskt, känn efter hur det känns inne i vardagsrummet.
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
Jag byggde ett liknande uterum i våras som har ungefär samma mått, isolerat golv, 2väggar består av helglaspartier och 2väggar består av husväggen, taket är lagomt isolerat samt svart plåttak på det. Nu under sommaren så har tempen legat på som max 40grader i rummet om man haft allting stängt, runt 20+ på kvällen då det vart omkring 10+ utomhus. Inga problem att vädra ut rummet på 5 minuter om man öppnar upp dörrarna, så jag är helnöjd med det resultatet. Vill man slippa att ha dörrarna öppen under dagen så finns det ju nätsektioner som passar i de flesta uterumspartierna, lyft bort en dörr/ruta och ersätt med en sån sektion, alt. köpa lamellgardiner som även dom är anpassad efter karmen på partierna. Jag ångrar mig inte ett dugg att jag valde plåt istället för plast tak, än fast det kanske blir lite mörkare.. :)
 
andreasjoo skrev:
Jag byggde ett liknande uterum i våras som har ungefär samma mått, isolerat golv, 2väggar består av helglaspartier och 2väggar består av husväggen, taket är lagomt isolerat samt svart plåttak på det. Nu under sommaren så har tempen legat på som max 40grader i rummet om man haft allting stängt, runt 20+ på kvällen då det vart omkring 10+ utomhus. Inga problem att vädra ut rummet på 5 minuter om man öppnar upp dörrarna, så jag är helnöjd med det resultatet. Vill man slippa att ha dörrarna öppen under dagen så finns det ju nätsektioner som passar i de flesta uterumspartierna, lyft bort en dörr/ruta och ersätt med en sån sektion, alt. köpa lamellgardiner som även dom är anpassad efter karmen på partierna. Jag ångrar mig inte ett dugg att jag valde plåt istället för plast tak, än fast det kanske blir lite mörkare.. :)
2minuter senare så la jag märke till både dina lamellgardiner samt insektsnät... :D
 
D
Vi har ett "uterum" på nordsidan av huset som är 25-30kvm (kommer inte riktigt ihåg måtten). vi har plåt, papp, råspont, isolering och innertak så det kommer definitivt inget ljus igenom det taket. Fönster från tak till halva höjden på väst och öst-sidan och nordsidan är helglasade dörrar.

Det rummet känns definitivt inte mörkt. Vilka andra rum har man med så mycket fönster?
 
  • Gilla
andreasjoo
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Det rummet känns definitivt inte mörkt. Vilka andra rum har man med så mycket fönster?
Det är inte själva uterummet som vi "varnar" om att det kan bli mörka. Utan rummet innanför, dvs de rum som har fönster in i uterummet. De kommer att bli mörkare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.