hej

Jag har en vanlig röd kåk med vita knutar, fasadbrädorna ligger direkt mot timret, inget emellan!

Så jag tänkte ta bort fasadbrädorna och i alla fall spika på en vindpapp , för att minska ev drag, och få ett extra skydd mot fukt och regn som kan smita in och blöta timret.
Så fråga 1: Finns massa olika varianter av vindpapp, bara på byggmax - vad bör jag välja?

Fråga 2 rör röta i nedersta stocken, den ligger direkt mot grundmuren (smyggrund/ropargrund) och är ju mest utsatt, så bra också att få vindpapp som går ned lite över grunden så ej vatten som stannar mellan nedersta stocken och grundstenarna och ger röta.

Nu är den nedersta stocken redan dålig på sina ställen - omfattningen skall analyseras mer. Men kanske att den på en norrvägg behöver bytas ut.

Hur gör man... Måste ju vara många ton i en timmer vägg (två våningar).
Tar man den i bitar? Finns etablerade tekniker...

Måste man ta upp golven invändigt för att se över golvbjälkars uppfästning? Och ev kunna få dit en rigg av ngt slag för att lyfta väggen medan man byter stocken. Alla tips välkomnas, egna erfarenheter, etc
 
1: Jag köpte Bison vidduk senast, den är mkt mer följsam än pappen som lättare rivs och är svår att hantera i hörn osv. Rivstark också.

2: Syllarna är ofta dåliga, både pga att de kan dra fukt från stenfoten och att vatten stannar där vid läckor runt fönster, dörrar osv. Byter du så lägg syllpapp under för att undvika framtida problem. Vindpapp/duk hjälper inte mot vatten.
Många gånger går det att hugga bort ytlig röta och ersätta med en bit. Är det genomgående så kan man sticka in en motorsåg och plocka ut en bit i taget och palla upp, höja med domkraft om det behövs och ersätta med nytt timmer eller med stående reglar på en ny syll av regelvirke. Sök i forumet, har sett en annan tråd om just den varianten. Ang golv osv så beror det ju helt på hur din konstruktion ser ut, ofta är golven friflytande på lösa åsar men kan också vara infällda med ex laxstjärtsuttag i en L-formad syll som hos mig.
 
Tack! ja, jag måste nog ändå inspektera golvet underifrån och innanför grundmurarna.
 
Jag har arbetat en del med timmerreparationer och har sett hur galet det kan bli då folk ersätter ruttet timmer med regelverk eller stockstumpar så som MrElliott föreslår. Allt för att spara några tusen kronor på hela projektet.

Ett riktigt syllbyte går till så att man lyfter hela väggen några centimeter och pallar upp den och så passar man in en ny stock lik den gamla. Knutar in den och passar ihop draget så allt blir tätt och starkt. Av nytt virke givetvis. Att använda gammalt timmer som reparationsvirke är på tok för arbetsdrygt för att göras annat än i nödfall.

Små skador som inte går ända igenom stocken går likväl bra att reparera med inpassade plankstumpar som man skruvar fast i stocken (ett ställe där jag använder träskruv). Metoden kallas för halvsulning.

Nu känner jag ingen skicklig timmerman i dina trakter men att byta syll på en vägg är inget jättestort arbete om man kan konsten.
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
Hej Tack!

Några följdfrågor: Om mer omfattande insats krävs - Hur lyfter man hela väggen? Vilken rigg domkraft osv... ?
Timret ifråga ligger på stängd grundmur. Jag kommer ej in under huset/timret utifrån. Jag tänkte mig såga bort en bit av nedersta dåliga stocken (tre ställen) och lägga en balk (ev stål) tvärs timret under timmer nr två nedifrån, och så ha två domkrafter, en innanför grunden och en utanför, de står på marken, på tex tre ställen. Sedan sakta lyfta väggen lite. Men detta kräver ju att man bryter upp golvet.... Borde finnas bättre metod. (köra fram en truck...?)

Problemet kvarstår - hur få in en hel stock...? Måste ju vara ställen där väggen lyfts... där en domkraft/balk står under /ligger i vägen mot stock nr 2 så ...?
 
Vi använde biltemas små domkrafter som vi ställde på betongplattor. Jag sov lite dåligt den sommaren men det funkade. :)
 
  • Gilla
Oreilly
  • Laddar…
Det finns säkert minst ett dussin sätt att lyfta hela väggen på. Varje timmerman har en uppsättning favoritmetoder och så väljer man den metoden som passar bäst för just det huset.

Man kan till exempel bulta fast stående 5x5 eller6x6 tums sparrar utanpå väggen och sätta domkrafter under dem med en bit 20mm plåt som mellanlägg så domkraftens topp inte trycks in i ändträet på sparren.

Man kan bulta fast stående U120 med en svetsad platta på ändan i stället för sparre.

Man kan ta ut någon sten ur stenfoten och sätta en järnbalk under väggen med en domkraft ute och en inne.

Man kan lyfta under stöttor som är insatta snett i fönsteröppningar.'

Man kan såga upp ett hål i nåtet mellan två stockar och trä in en bit 30x100 eller 40x100 höghållfast stål och sätta en domkraft under var ända av stålbiten. När reparationen är färdig tar man bort stålbiten och fyller hålet med en nogrannt inpassad plankstump.

Man kan svetsa ihop en sorts stadig krok som greppar under väggen och har fäste för domkraften på utsidan.

Jag brukar använda 20x30 cm stora bitar av 20 mm plåt som underlag för domkrafterna så de inte skall sjunka i jorden eller trycka sönder trävirket som jag har pallat under.

Truck skall du inte försöka med. Bara så du vet. Det är flera som har försökt men skadorna runtomkring brukar bli onödigt stora.
Använd helst inte trädgårdsplattor att palla under domkrafterna med. trädgårdsplattor kan spricka och brista plötsligt och oväntat. Plankstumpar och stockbitar som travas i kors med en bit 20 mm plåt överst är absolut bäst.

Välj den metoden som passar ditt hus!


Fast först behöver du få tag i lämpligt virke. En rakvuxen gran- eller tallstam sågad på insidan och utsiden en halv tum tjockare än gamla väggen brukar bli bra. Över och underkant barkar man bara och lämnar rund tills den skall passas in i väggen. Det går bra med rått virke. Man tar bara till höjden på det nya timret litet extra (ca 5%) så blir huset rakt igen när det nya timret har torkat.
 
  • Gilla
Enterprise och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.