nikasp
Kollar runt som en tok på vitvaror och märkte att de flesta inbyggnadsugnarna, t.ex. samtliga AEG, specas för 230V medan vissa specas för trefas och 400V.

Bör jag välja en ugn för trefas om jag har det i min nya lägenhet, ska kolla nästa vecka, eller är det "skit samma"? Undrar om en ugn för trefas t.ex. blir varm mycket snabbare och/eller har andra fördelar?
 
C
Om du byter ut en befintlig ugn så är det enklast att välja samma anslutning så slipper du ta dit elektrikern.
Normalt är det ingen skillnad på effekt och därmed uppvärmningstid mellan 230 och 400V-modellerna. 3-fas är att föredra om lägenheten har 3-fas. 1-fas naturligtvis att föredra om du inte har 3-fas så slipper du dra om huvudledningen till lägenheten :)

/C
 
nikasp
Tack för det! Stammar och el är bytt för 3 år sen men jag har ingen aning om vad som sitter där. Vet bara att jag kommer att slänga ut en vitemaljerad Huqvarna gasspis och ersätta med gashää + elugn. Har en likadan där jag bor nu och längtar efter en riktig elugn med genomskinlig lucka.

Jag kommer att anlita en hantverkare som jag har bra referenser på via folk på jobbet. Han sköter mest snickerier och målning men ordnar det folk som behövs (vill flytta gas 2 meter bl.a.). Lite slött av mig och dyrare men jag gjorde en rejäl hacka på den lgh jag säljer och vill ha det klart *snabbt* + att jag vill inte träna på mitt eget kök. :) Har själv inte byggt kök tidigare.

cpalm skrev:
Om du byter ut en befintlig ugn så är det enklast att välja samma anslutning så slipper du ta dit elektrikern.
Normalt är det ingen skillnad på effekt och därmed uppvärmningstid mellan 230 och 400V-modellerna. 3-fas är att föredra om lägenheten har 3-fas. 1-fas naturligtvis att föredra om du inte har 3-fas så slipper du dra om huvudledningen till lägenheten  :)

/C
 
Om det idag finns en gasspis, så är det inte säkert att det överhuvdtaget går att få fram tillräckligt med el för att köra en ugn. Det bör du nog kontrollera innan du börjar köpa grejorna.

Visserligen så är det sannolikt att man vid en såpass nygjord renovering fixade ordentligt med el till lägenheterna, men inte alls säkert.

Men jag kan nämna att i den brf som jag var ordförande i för ca 15 år sedan så valde vi att göra en mera begränsad upprustning av elnätet i samband med stambyte. Just att förbereda för elspisar var "droppen" som skulle fört med sig stora extra kostnader. Elombyggnaden kostade då oss ca 5milj, effekten av att fixa elspisanslutning skulle ökat notan till 25-30 milj.
 
nikasp
Tackar för tipset. Det är mycket man inte tänker på alt. har en aning om. :) I min nuvarande förening har vi inte haft nåt stopp för sådant men när ett antal i min trappuppgång fixat elspis + att nån skulle slipa golv också så gick en knivsäkring och det blev svart i halva huset... Jag ska ringa min nya förenings kontaktperson imorrn. Vill inte ha gasspis om det inte är absolut nödvändigt.

hempularen skrev:
Om det idag finns en gasspis, så är det inte säkert att det överhuvdtaget går att få fram tillräckligt med el för att köra en ugn. Det bör du nog kontrollera innan du börjar köpa grejorna.
 
C
Å andra sidan kan du fråga nästan vem som helst som har vana av gasspis. Har man väl vant sig vid gas så byter man inte gärna till elspis. Det blir ju varmt fortare, kallt fortare, och du kan ställa in temperaturen helt steglöst. Helt oslagbart. Ugnen är en annan femma dock...

/C
 
nikasp
Felskrivet av mig - man borde spärras in om man byter bort gashäll mot elplattor men det tror jag inte grannarna gjort.

cpalm skrev:
Å andra sidan kan du fråga nästan vem som helst som har vana av gasspis. Har man väl vant sig vid gas så byter man inte gärna till elspis. Det blir ju varmt fortare, kallt fortare, och du kan ställa in temperaturen helt steglöst. Helt oslagbart. Ugnen är en annan femma dock...
/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.