1½ plan 1948:

2200 källare

2500 boendeplan 1&2
(ska dock glespanela ner allteftersom och tappar ca 60 - 70 mm
 
T
Byggår: 1957
Källare: 208-213
Plan 1: 245-250, beroende på takmtrl
Plan 2: 250 + öppet till nock i allrum så från 2,5 till 4,30(pågående tillbyggnad av övervåning)

I den nybyggda entrén kommer det vara ca 4,8-5,3 då det är öppet mot nedre och övre hall/trapphus.
 
  • Gilla
riderx
  • Laddar…
A
När jag bygger nytt så skall takhöjden vara 2200. Varför så lågt tycker vissa. Mer mysfaktor mindre uppvärmningskostnader. Man behöver inte ha så högt liv vilket jag tycker är fult. Skall ha 2700. Och ändå slippa ha så hög nock. Skall vara ett 1,5plans hus utan vind.
 
VikStri skrev:
När jag bygger nytt så skall takhöjden vara 2200. Varför så lågt tycker vissa. Mer mysfaktor mindre uppvärmningskostnader. Man behöver inte ha så högt liv vilket jag tycker är fult. Skall ha 2700. Och ändå slippa ha så hög nock. Skall vara ett 1,5plans hus utan vind.
Har du verkligen tänkt igenom det där ordentligt? Om du sätter en normal plafond mitt i taket kommer det inte ens bli 2 meter med frihöjd kvar under den, kanske tom under 1,90m. Därigenom är det en hyfsad andel av befolkningen inte kunna röra sig fritt i huset. Uppvärmningen sparar du inte på genom att kapa bort ett par decimeter i taket utan genom at stoppa lite isolering i väggarna och välja en bra värmekälla.
 
  • Gilla
Oci82 och 2 till
  • Laddar…
Alltid kul med gamla trådar som oväntat vaknar till liv :)
Vet inte om jag skrivit förut, men vi har drygt 2,30 upp, vilket jag tycker är för lågt, eftersom vi även har snedtak. Blev dock betydligt bättre när vi målade all furupanel vit. Nere är det 2,40 i större delen, utom köket som har fått panel i taket av förra ägaren, även den vitmålad numera.

Jag skulle gärna ca ca 2,5-2.70 för att vara friare att välja belysning, få bättre takhöjd i våningssängar/loftsängar i barnens rum, kunna ha lite större julgran osv. Jag märker ju stor skillnad bara på de 10 cm som skiljer uppe och nere.
 
A
Janus82 skrev:
Har du verkligen tänkt igenom det där ordentligt? Om du sätter en normal plafond mitt i taket kommer det inte ens bli 2 meter med frihöjd kvar under den, kanske tom under 1,90m. Därigenom är det en hyfsad andel av befolkningen inte kunna röra sig fritt i huset. Uppvärmningen sparar du inte på genom att kapa bort ett par decimeter i taket utan genom at stoppa lite isolering i väggarna och välja en bra värmekälla.
Ja det är volymen som jag gillar. 2400 som är standard osv känns kalt i mitt tycke. Iallafall till ett litet hus. Ja och åter ja. Jag är säker 😄 Uppvärmningen.. Tja man måste ju ha något att försvara sig med mot alla 3m+ personer. Bor idag med lägre i tak i vissa rum och klarar mig utmärkt.
 
Vi har 220 i källare, 270 i plan ett och 250 plan två, skulle säga att det var pga av takhöjden vi köpte huset som är byggt 1934. Är själv 195..... många siffror!
 
2200 kommer inte gå på nybyggnation. Bygger ďu nytt måste du ha minst 2400 om du ska få bygglov. Vi har 2900 i hela huset. 1-plans från i 2016.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Enplanare med källare från 1946.
Plan 1: 240 cm
Källare: 190nånting

Första jag gjorde när jag flyttat in var att slå huvudet i en lampa i källaren så den gick i tusen bitar, så idag går jag med nedböjt huvud för att inte slå i något rör eller lampa...
 
Enplanshus med källare
Plan 1: 272cm
Källare: 230cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.