Hej!

Vi ska byta ytterdörrar på vårt 60-talshus som har gult tegel med röda inslag. Vi har rött tegeltak och ljusgrått garage som är sammanbyggt med huset.

Är framförallt intresserad av att ta del av bilder från er som har gjort något liknande. Har googlat ihjäl mig utan att lyckas hitta några bilder. :banghead:

Vi har kikat på Diplomat och Polardörren i deras respektive röda varianter (S 5040-R respektive NCS 5040-Y80R) men vill ju gärna veta om det kommer funka eller ha fel nyans och skära sig mot det röda i teglet/taket. Så är det någon som kan svara på hur dessa färgkoder skulle funka med gult tegel?

Vi har lite låst fast oss vid en röd dörr som tar upp det röda i teglet och samtidigt funkar med garagefärgen men har ni bilder på andra förslag så hit me! :)
 
Redigerat:
Bild tack! Kanske mörkgrå?
 
Mörkgrå skulle säkert funka men känns lite tråkigt - skulle gärna ha mer färg på dörrarna.

Är tveksam till röda dörrar med tanke på takfärgen - känns som att det är upplagt för missmatch men är det någon som kan visa på ett lyckat exempel? :) Grönt borde funka men är ingen favvo. :p


Ett enfamiljshus med tegelfasad och rött tak visar garage och entrédörr i behov av färgval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Ett enfamiljshus med tegel och träfasad, entré med trappa och parkerad bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tegelfasad på ett enfamiljshus med rött tak, vita fönster och en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hemmakatten
Kan ni inte bara måla ytterdörren vit? Tycker dörren är fin med glaspartierna.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Tycker nuvarande dörr passar till huset, även färgen! Takets (som inte känns som original?) färg gör som du skriver att en röd dörr lätt kan skära sig.

En idé kan vara att ta ett foto på huset och lägga in i photoshop, sketchup eller liknande och prova olika färger på dörren med hjälp av programmet.
 
Nja, vi bor på breddgrader med snöstormar och kyla - behöver dörrar med bättre isolerförmåga där det inte blåser rakt igenom och is bildas på insidan. ;-)

Taket är bytt, även det förra var rött tegel. Färgen som visas här på bilderna stämmer dock inte med verkligheten - är för ljus/rosaaktig på bilderna.

Just nu lutar jag åt nya, vita dörrar. Tråkigt men funkar. :p
 
Redigerat:
Vit, eller ännu hellre grå som garaget. Just gula tegelhus tycker jag är svårt att hitta bra träfärg till, det är egentligen bara de här lite mörkare röda, bruna och gröna färgerna som får teglet att inte se smutsigt ut, men er variant med lite rött i var ju rätt trevlig, och den grå färgen förstärker det röda inslaget och passar även bra med taket.
 
  • Gilla
Hullu
  • Laddar…
Grejen är att vi även ska byta dörren till groventren samt in till garaget (även en förrådsdörr på baksidan av garaget) och där funkar ju inte grått. Det har bara känts hela tiden som att en annan kulör på dörrarna skulle ge ett lyft av fasaden men det kanske inte blir roligare än så (vita dörrar)? :-D Då slipper vi byta färg på garageporten också men särskilt spännande känns det ju inte. :p

Anna_H skrev:
Vit, eller ännu hellre grå som garaget. Just gula tegelhus tycker jag är svårt att hitta bra träfärg till, det är egentligen bara de här lite mörkare röda, bruna och gröna färgerna som får teglet att inte se smutsigt ut, men er variant med lite rött i var ju rätt trevlig, och den grå färgen förstärker det röda inslaget och passar även bra med taket.
 
Det här huset ligger några kvarter bort från mig, snyggt med röd dörr, men där är även fönster och plåt röda. Har ju tyvärr inte färgkoden men det ser ut som det man brukar kalla engelskt röd tycker jag.

Hus med tegelfasad, röd dörr och fönsterkarmar, samt rött takfönster och plåtdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ny dörr i ädelträ (som väl den gamla är?) eller vit dörr tror jag annars också är ett säkert kort.

Fler bilder här: https://www.google.se/search?q=site:byggahus.se+gult+tegel&tbm=isch
 
Du kan välja en mörkare grå färg än garaget, om du inte tycker att det funkar att låta det "smälta in". De vita fodren runt garagedörren kan då målas i samma grå färg.
 
Tack, har sett detta i mina googlingar. Bland annat när jag sökte på ncs-koderna på de dörrar vi kollat på (se mitt första inlägg). Det blev jag ju dock inte klokare av eftersom Polardörrens ncs-kod ibland beskrivs som falurött och ibland engelskt rött och det är i min värld stora skillnader i dessa nyanser och förvirringen är nu total. ;-)

Marlen Eskilsson skrev:
Det här huset ligger några kvarter bort från mig, snyggt med röd dörr, men där är även fönster och plåt röda. Har ju tyvärr inte färgkoden men det ser ut som det man brukar kalla engelskt röd tycker jag.

[bild]

En ny dörr i ädelträ (som väl den gamla är?) eller vit dörr tror jag annars också är ett säkert kort.

Fler bilder här: [länk]
 
Redigerat:
Mörkt grön eller vit tycker jag skulle passa.
 
  • Gilla
Hullu
  • Laddar…
Vi bytte nyligen ytterdörr och det blev en vit dörr... Har ingen bättre bild just nu (byter tak för tillfället också så kan inte ta en bild med taket heller just nu :)) men huset är väl väldigt likt ert (lertegel, vita hängrännor och när vi byter fönstren eftersom så blir det vitt även där).

Nyinstallerad vit ytterdörr på tegelhus, renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hullu
  • Laddar…
Tack för all input! Vi kommer köra på vitt. :)



Ett tegelhus med rött tak och vit veranda visas på en datorskärm med bildredigeringsprogram öppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hullu skrev:
Tack för all input! Vi kommer köra på vitt. :)
Haha, det var fler än jag som lekte lite digitalt innan alltså ;)

Entré till hus med beige dörr och fönster, omgiven av snöklädda växter och byggmaterial på trappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hullu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.