Hej!
Vi håller på att göra i ordning ett hörn i ett av våra rum där det för länge sedan stått en kamin. Tyvärr är rökgången fylld med betong. Vi har tittat en del på spisar i vilka man eldar alkoholgele. Man behöver alltså inge skorsten till dessa. Dock tycker vi att det skulle vara kul att köpa en gammal gjutjärnskamin och ställa insattsen i.

Vi undrar om det är ok att göra så eller om vi är tvugna att köpa en "färdig" lösning??

Tacksamma för svar! ::)
 
Så länge den inte kommer i kontakt med något brännbart är det okej. Man får ju ställa alkogelburkarna lite var stans bara det inte finns risk för brand, precis som ett vanligt stearinsljus ;).
 
Har själv tänkt tanken på att köpa en kamin med alkoholgele men när jag väl var i affären och tittade på en så sa det mig ingenting. Lågorna var ca 15 cm höga och såg enbart fjuttigt ut. Blev inte alls den mysfaktorn som jag ville åt. Så det blev en Contura 560T istället för oss!

Lycka till!
 
  • contura.jpg
Har i och för sig ingen erfarenhet av alkoholgelé men misstänker att det inte är så smart att placera den i en gammal gjutjärnskamin. Finns det inte risk att gelén självantänder / exploderar på grund av värmen som bildas inne i kaminen när gelén brinner? Den kyls ju inte på samma sätt som om den står fritt. Ett vanligt värmeljus kan ju självantända i små överhettade ljuslyktor...


/Ingenjören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.